Är Polestar-bilar bra i snö?

För att en bil ska vara bra i snöiga och isiga förhållanden bör den ha ett fyrhjulsdriftssystem, en uppsättning vinterdäck av hög kvalitet och ett avancerat system för traktionskontroll. Tack och lov har Polestar 2 som standard en fyrhjulsdrift och den har också som standard en sofistikerad och snöplogningsklar traktionskontroll.

Allt du behöver göra är att investera i en uppsättning kvalitetsvinterdäck så har du en ganska kapabel vinterkrossare som borde kunna ta sig an snö utan några större problem. Du bör dock också minska nivåerna av regenbromsning om du kör i snöiga förhållanden eftersom detta system potentiellt kan hindra ett optimalt halkskydd.

Hur som helst är Polestar 2 en riktigt bra bil att köra i snö av en myriad av ytterligare skäl, till exempel en ganska hög markfrigång med tanke på segmentet, bra sikt och det vridmoment och den smidighet du får från en elmotor.

Du måste dock inspektera batteriet och laddningsnivån innan du ger dig ut i snöigt väder eftersom låga temperaturer belastar batteriet mer. Se till att respektera alla trafikskyltar, var försiktig med bromsarna och håll alltid ett säkert avstånd till bilen framför dig.

Polestar 2 – en översikt

Polestar 2 är den allra första ”massproducerade” elbilen från Polestar på den aktuella marknaden, men den bör snart följas av minst tre ytterligare modeller. Polestar vill med Polestar 2 sno några fler komfort- och lyxorienterade kunder från Tesla och alla de japanska tillverkarna.

Polestar 2 börjar på cirka 45 900 dollar för instegsalternativet med 64 kWh batteri medan 78 kWh-modellen med lång räckvidd kostar en bit under 50 000 dollar. Den minst kraftfulla modellen har en hälsosam effekt på 170 kW medan den mest avancerade modellen med lång räckvidd toppar på riktigt hälsosamma 300 kW.

  Hur mycket höjer en Polestar din elräkning?

Polestar 2 är en lyxig mellanstor elbilssedan med tydligt fokus på komfort och användarvänlighet. Den exteriöra designen är lite oavgjord men den inre designen är mycket mer intuitiv och enklare att använda än de flesta elbilar där ute tack vare goda gamla fysiska knappar som är mycket enklare och säkrare att använda under körning.

Polestar 2 erbjuder 2 bagageutrymmen både fram och bak vilket gör att den bara är genomsnittlig för klassen när det gäller praktiska egenskaper. Modellen med lång räckvidd bör kunna köra 270 WLTP-mil på en enda laddning, medan det bör ta ungefär en halvtimme att ladda den från 10 % till 80 % via en 140 kW snabbladdare eller 12 timmar via ett uttag i hemmet.

Polestar 2 – Körning på snö och is

Som tidigare nämnts är Polestar 2 en utmärkt vinterköra eftersom den levereras med AWD som standard och 300 kW effekt borde också vara mer än tillräckligt för att ta dig ur en knepig situation. Med tanke på att alla framtida Polestar-modeller sannolikt kommer att använda den här drivlinan är det rimligt att tro att alla kommande Polestar-modeller också borde vara bra i snö om inte ännu bättre.

Bilen har också ett avancerat system för traktionskontroll som kan anpassa sig till specifika körförhållanden som snö eller is. Bilen är välbalanserad och den packar all vikt lågt ner vilket bör minimera kroppens rullning och maximera kurvkontrollen.

  Kräver en Polestar mycket underhåll?

Polestar 2 är en ganska tung bil som alla elbilar är, vilket innebär att den kan vara lite svår att kontrollera om du inte förlitar dig på traktionskontrollsystemet. Som sådan är det bättre att alltid ha den på oavsett de yttre förhållandena.

Snökörskola – Hur du bör närma dig vinterkörning i allmänhet.

Att veta hur man kör på vintern är viktigt oavsett hur avancerad eller vintervänlig din bil är. Se till att alltid välja en uppsättning kvalitetsvinterdäck eftersom AWD med dåliga däck är en riktigt dålig kombination, ännu mer om bilen är RWD.

När du kör på snö måste du förutse mycket mer än vad du annars gör, vilket innebär att du måste bromsa tidigare. Se alltid till att hålla ett säkert avstånd till bilen framför och försök att uppmärksamma alla runt omkring dig eftersom alla inte är lika skickliga som du.

Du bör vara särskilt försiktig när du närmar dig kurvor i nedförsbacke eller uppförsbacke så se till att använda strålkastarna för att signalera trafiken om det finns behov av det. Försök att hålla din bil i ett garage och tvätta alltid bilen minst en gång i månaden om ditt område är fullt av salt som isavhållande medel.

FAQ-avsnittet

Är elbilar bra i snö?

Elbilar är bra i snö eftersom de erbjuder en högre grad av kontroll över däckens glidning och hur vridmomentet fördelas på hjulen. De är smidigare och kan ge kraft mer konsekvent, vilket bör gynna körning under hala förhållanden.

  Är Polestar ett lyxmärke?

Se dock till att anpassa ditt körsätt därefter, annars är en elbil lika om inte ännu värre än ICE i snö. Eftersom elbilar kan erbjuda 100 % kraft hela tiden är det bättre att trampa försiktigt och långsamt.

Vilka typer av bilar är bäst i snö?

De bästa snöbilarna har AWD, terrängdäck och högre markfrigång, vilket innebär att SUV:er och vissa pick-ups bör vara de bilar man ska skaffa. Man kan lugnt säga att ett sofistikerat traktionskontrollsystem och AWD är avgörande när det gäller vinterkörning, bortsett från däcken förstås.

Sportbilar och superbilar är notoriskt värdelösa på vintern eftersom de ligger alldeles för lågt till marken och lätt kan användas som snöplogar.

Vad ska man inte göra när man kör i snö?

Det första du alltid måste försäkra dig om är att din bil har en anständig uppsättning vinterdäck på eftersom en uppsättning sommardäck och snö inte alls går ihop. För det andra ska du inte ha bråttom när du kör på snö eftersom du kommer att ha svårt att sakta ner snabbt om det är nödvändigt.

För det tredje, värm inte upp bilen i en sluten miljö som ett garage eftersom det kan ta livet av dig. Slutligen, kör inte med lite eller inget bränsle i tanken, använd inte farthållaren och stäng aldrig av traktionskontrollen om du inte är 100 procent medveten om vad du gör.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts