Är Polestar ett lyxmärke?

Polestar är ett nytt elbilsmärke som ägs av Volvo och Geely och som fokuserar på att tillverka lyxiga elbilar i premiumklassen. Som sådant är Polestar verkligen ett lyxmärke som ska konkurrera med Tesla, Audi, BMW, Mercedes, Lexus och alla andra lyxiga elbilar i premiumklassen.

Den allra första Polestar-modellen var Polestar 1 som inte går att köpa längre. Polestar 1 introducerades för att visa upp vad Polestar kan göra som varumärke och det var den bil som praktiskt taget startade Polestar. De utformade Polestar 1 för att den skulle vara lyxig, snygg, dyr, snabb och eftertraktad, vilket är alla egenskaper som kännetecknar en lyxbil.

Polestar 2 är lite mer lättillgänglig eftersom den kostar nästan tre gånger mindre än Polestar 1. Polestar 2 är dock fortfarande en lyxbil eftersom de flesta Polestar 2-modeller säljs för cirka 45 900-60 000 dollar.

Hur som helst är Polestar ett riktigt lyxbilsmärke som fokuserar på att göra lyxiga elbilar. Enligt flera källor kommer Polestar så småningom att släppa ännu dyrare modeller som minst två lyxiga SUV:er och en stor executive sedan.

Polestar 1 – Den första Polestar-modellen

Med ett utgångspris på över 150 000 dollar ligger Polestar 1 definitivt väl inom lyxbilssegmentet, särskilt när man betänker att den erbjuder en kombinerad effekt på 620 hk och ett vridmoment på 1000 Nm.

Kraften kommer från en 2-liters fyrcylindrig linjecylinder som är både komprimerad och turboladdad för att ge 326 hk och 520 Nm vridmoment. Denna 4-cylindriga motor stöds också av två elmotorer som ger en kombinerad effekt på 232 hk och 480 Nm vridmoment.

  Är Polestar och Volvo samma sak?

Polestar 1 har utformats för att se ut som en sportig GT-coupé, vilket innebär att den faller i samma kategori som BMW M8. Det går inte att komma ifrån att Polestar 1 är en riktig lyxbil genom och genom eftersom den ser fantastisk ut både inuti och utanför.

Polestar har sett till att använda högkvalitativa material för Polestar 1 samtidigt som man har packat den med alla möjliga typer av toppmodern teknik och lyxfunktioner. Slutligen var Polestar 1 begränsad i produktion för att utstråla exklusivitet och göra den till något av en halo-bil för Polestar-märket.

Polestar 2 – En mellanstor lyxig elbilslimousin

Polestar 2 är den första riktiga serietillverkade Polestar-modellen som är utformad för att konkurrera med Tesla Model 3. Den kommer också med en snyggt utformad exteriör och interiör som lätt överträffar Model 3 när det gäller byggkvalitet och materialval.

Polestar 2 finns med två batterival, ett mindre 64 kWh-batteri och ett större 78 kWh-batteri med en maximal räckvidd i verkligheten på 200-270 mil på en full laddning. Polestar 2 kan laddas från 10 % till 80 % på cirka 30 minuter om du hittar en 140 kW-laddare.

Oavsett hur man ser på det är det ganska uppenbart att Polestar 2 är en riktig lyxbil. De flesta Polestar-modeller på vägen kostar mer än 50 000 dollar vilket innebär att det prismässigt definitivt är en lyxbil. Polestar 2 kommer också med en uppsjö av lyxiga inredningsdetaljer som alla är förpackade i högklassigt läder och aluminium.

Bilen finns med toppmoderna funktioner som 360-graders kamera, ett högklassigt ljudsystem, Android Auto och Apple CarPlay, uppvärmda säten, uppvärmd ratt, adaptiv farthållare och filhållningsassistent för att nämna några.

  Är Volvo ett lyxmärke?

Lyxbilsmärken – Konkurrensen

Att uppnå och bibehålla en status som lyxbilsmärke är en riktigt svår sak att göra eftersom lyxbilssegmentet är fullt av högklassiga bilar som är packade med alla möjliga innovativa tekniker. Allt detta innebär att en modern lyxbil är en i sig mer komplex och därmed svårare att hålla tillförlitlig.

Därför spenderar märken som Mercedes, BMW och Audi enorma summor pengar för att vara först ut när det gäller de flesta lyxbilsfunktioner. Lexus är också ett lyxbilsmärke, men Lexus tenderar att ta sin tid när det gäller införandet av ny teknik.

I vilket fall som helst följer Polestar en liknande bana som de flesta Volvo-bilar gör. Vissa anser att Volvo-bilar är riktiga lyxbilar medan andra anser att Volvo inte är ett riktigt lyxbilsmärke. Tesla är också ett lyxbilsmärke eftersom de erbjuder toppmodern teknik som inte finns i bilar på ekonominivå.

FAQ-avdelning

Ska jag köpa Polestar 1?

Polestar 1 är en halo-bil vilket innebär att den alltid bör ha en särskild plats inom Polestar-familjen. Med tanke på att det inte finns många Polestar 1-modeller ute på marknaden på något sätt vilket innebär att värdena på dessa bilar bör vara starka under många år framöver.

Allt som allt bör du köpa Polestar 1 om du är intresserad av att köpa en lyxig lyxig sportplugghybrid av hög kvalitet som knappt någon bil där ute kan konkurrera med. Den ser slående ut både inifrån och ut och den erbjuder en plyschig körning som är perfekt för resor över kontinenten.

  Vad betyder det när en motor är överladdad?

Ska jag köpa Polestar 2?

Polestar 2 är mycket mer lättillgänglig än Polestar 1, vilket innebär att fler människor har möjlighet att köpa Polestar 2. Anledningen till att man bör överväga att köpa Polestar 2 är om man vill ha en mellanstor lyxig elbil som klarar både långa sträckor och stadskörning i yttersta komfort och lugn.

Polestar 2 är förvisso inte lika användbar som en Tesla Model 3, men skillnaderna är inte tillräckligt stora för att övertyga dig om att köpa Model 3. Dessutom verkar Polestar 2 vara en mer kvalitetstillverkad produkt eftersom den innehåller mer avancerade material och bättre övergripande byggkvalitet.

Är lyxbilar värda det?

Lyxbilar köps inte med förnuft, de köps med hjärta och önskan. Detta innebär att de kanske inte verkar vara de mest logiska eftersom de tenderar att vara dyra att köpa, dyra att äga och dyra att underhålla.

En lyxbil är dock något som du faktiskt kan uppskatta dagligen och något som finns där för att visa att du är tillräckligt framgångsrik för att ha råd med en sådan tillgång. Om du dessutom tillbringar lång tid i en bil är det vettigt att köpa en lyxbil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts