Vad betyder det när en motor är överladdad?

När det gäller bilmotorer är de flesta vanligtvis antingen överladdade eller turboladdade. Om du är som de flesta lekmän vet du förmodligen inte skillnaden mellan de två. Båda låter förstås fantastiskt, men namnen i sig själva innebär inte nödvändigtvis att det är fråga om fantastiska eller kraftfulla motorer. Debatten mellan dessa två motortyper och vilken som är bäst pågår ständigt, men när du väl lärt dig lite om var och en av dem kan du lättare göra ett val om vilken som är bäst för dig när du är ute och handlar bil.

Bara grunderna

För att förstå en laddad motor måste du först förstå hur en motor fungerar. En förbränningsmotor producerar kraft beroende på hur mycket bränsle den kan förbränna och hur väl värmen omvandlas till mekanisk kraft. Eftersom bränsle behöver syre för att förbrännas beror den maximala effekt du får från en motor främst på hur mycket luft den kan ta in för att förbränna bränslet. Det är därför som tvångstillförsel av luft till en motor är den teknik som används i dessa fall.
Ju mer luft du tvingar in i en motor, desto mer bränsle kommer den att förbränna och desto mer kraft får du. Turbochargers och kompressorer är luftkompressorer som levererar den nödvändiga luften, och även om de båda är samma typ av objekt fungerar de helt olika.

Vad är en turboladdad respektive överladdad motor?

För att få in mer luft i en motor använder en turboladdare värmeenergin och hastigheten hos avgaserna som kommer ut ur motorns cylindrar för att snurra en turbin som driver kompressorn (eller pumphjulet) så att den kan tvinga in mer luft i motorn igen. Medan en kompressor också pumpar in mer luft i en motor, drivs luften däremot mekaniskt via en rem på motorn och den drivs av antingen en elmotor eller en vevaxel på en vanlig motor.

  Vad är tecken på en dålig motor?

För- och nackdelar med varje typ

Som du kan föreställa dig finns det för- och nackdelar med båda typerna av motorer, och det är vad vi ska förklara här. Till att börja med har den turboladdade motorn en ”turbo”- eller ”boost”-fördröjning när du trycker på gaspedalen. Med andra ord finns det en liten fördröjning när du trycker på gaspedalen med höger fot, helt enkelt för att turboladdaren i sig behöver lite tid för att ”spola upp” innan den levererar den kraften. Detta beror på att trycket och värmen som behövs för att öka turboens snurrande tar en sekund eller två.
Är detta nödvändigtvis en dålig sak? Inte alls, men det är en av skillnaderna mellan dessa två typer av motorer. En kompressor har ingen fördröjning eftersom dess luftpump alltid snurrar, delvis tack vare att den är direkt kopplad till motorns vevaxel. På grund av detta märker man med en överladdad motor boostet omedelbart eftersom det aldrig finns någon typ av fördröjning.
Det finns även andra skillnader mellan turboladdare och kompressorer. För det första har de båda nackdelar. Medan den turboladdade motorns nackdel (för vissa människor) är fördröjningen, är den överladdade motorns nackdel den totala effektiviteten. Kom ihåg att en kompressor använder motorns egen kraft för att snurra sig själv, vilket innebär att den kan använda en hel del av motorns kraft när åtgärden är slutförd. På grund av detta tenderar laddare att vara mindre bränslesnåla eftersom de tar så mycket kraft från motorn under hela processen.
En annan faktor att ta hänsyn till är gasresponsen. Med överladdade motorer får du en fantastisk gasrespons, som i sin tur omedelbart utvecklar den megakraft du behöver för att ge den respons du söker. Överladdare producerar en fantastisk kick-in-the-rear gasrespons som gör att kraften i din motor ökar drastiskt och därför ger dig en bättre total körupplevelse. Några av de välkända fordon som använder överladdade motorer är Chevrolet Corvette Z06 (650 hk), Dodge SRT Challenger Demons och Hellcats (700+ hk) och ZR1 (755 hk).

  Vilken är den bästa lyxiga SUV:n för seniorer?

Varför välja en komprimerad motor?

Även om både turboladdare och kompressormotorer har sina fans, och även om kompressormotorer kan ligga lite efter turboladdade motorer när det gäller bränsleeffektivitet, erbjuder de fortfarande många fördelar jämfört med turboladdare. Bland dessa finns följande:

  • De kostar i allmänhet mindre än en turboladdad motor.
  • De bidrar till att minska mängden rök från avgaserna.
  • De producerar mer effekt än en turboladdare.
  • De möjliggör snabbare acceleration av fordonet.
  • De ger ingen fördröjning som en turboladdare gör.
  • De ger stor effekt vid lägre varvtal.
  • De tenderar att ge stora hästkrafter totalt sett.
    Det finns också tre olika typer av kompressorer, vilket är klokt att ta hänsyn till när du är ute och handlar ditt nästa fordon. Dessa tre är:
    ● Centrifugalkompressorer, som får sin kraft via ett remskivasystem i motorn.
    ● Kompressorer av Roots-typ, som har två epicykloidformade rotorer som är kilade på två axlar var för sig. En kilrem eller ett kugghjul används för att driva den återstående axeln.
    ● Överladdare av lamelltyp, som använder flera lameller som är monterade på en överladdartrumma. Förkomprimerade fjädrar används för att trycka ut lamellerna.
    Och när du överväger fördelarna med att använda en överladdad motor bör du också ta hänsyn till dess nackdelar. Förutom att vara mindre bränslesnåla kan överladdare också vara lite mindre tillförlitliga än vad turboladdare är. Detta beror på att den gör ett nummer av motorn och är hårdare mot motorn än vad turboladdare är, vilket innebär att din motor sannolikt inte kommer att hålla lika länge som om du hade haft en turboladdare.
    Detta är bara några av anledningarna till varför fler och fler människor, trots de många fördelarna med att använda en kompressor, väljer turboladdare istället. I vår tid då städer och stater stiftar lagar som reglerar bränsleförbrukningen är enbart bränsleeffektivitetsfrågan tillräcklig för att många ska välja turboladdare, även om turboladdare har en fördröjning som du inte behöver lida av när du har valt en kompressor.
    I slutändan är det dock upp till dig att gå igenom för- och nackdelar med den komprimerade motorn för att se till att den är rätt för dig, vilket borde vara en ganska enkel process.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts