Kräver en Polestar mycket underhåll?

Polestar är ett nytt märke, vilket innebär att många okända faktorer omger märket just nu. Även om Polestar är starkt uppbackad av Volvo är de fortfarande ett relativt okänt märke när det gäller massorna, så det är logiskt att fråga sig kräver en Polestar 2 mycket underhåll.

För det första är elbilar i sig lättare att leva med än ICE-bilar eftersom de erbjuder färre rörliga delar och därmed är lättare att underhålla. Som sådan bör Polestar 2 inte kräva frekventa underhållsstopp, inte mer än någon annan EV där ute.

Med tanke på att Volvos fordon ofta behöver mycket underhåll eftersom de är ganska komplexa, faller det mesta av underhållet på att underhålla komponenterna i drivlinan. Dessutom levereras varje Polestar 2 med ett paket med två år långt/30 000 mils gratis schemalagt underhåll från fabriken.

Detta paket kan utökas så att det täcker alla dina underhålls- och servicekostnader i upp till 3 eller till och med 10 år efter köpet. På det hela taget kräver Polestar 2 inte mer underhåll än alla andra elbilar på marknaden, vilket innebär att den inte kräver så mycket underhåll.

Polestar 2 underhållsbehov

För att en bil ska fungera ordentligt behöver den ett grundligt underhåll i rätt tid. Det är dock en stor skillnad mellan att underhålla en EV och en ICE-bil eftersom EV har färre rörliga delar. Därmed är det totala slitaget mycket mindre närvarande, vilket innebär att underhållet inte är lika nödvändigt.

En annan ganska vanlig fråga i samband med underhåll av Polestar är var du ens ska underhålla den med tanke på att det bara finns ett fåtal Polestaråterförsäljare där ute just nu. Polestar säger att du kan serva och underhålla din Polestar direkt hos en Volvoåterförsäljare eftersom Polestar ägs av Volvo.

  Är Polestar lika bra som Tesla?

Polestar säger att underhålls- och serviceplaner inte är specificerade och att de kommer att kontakta dig när de anser att din bil behöver arbete. Elbilar erbjuder vissa komponenter som inte finns i ICE-bilar, t.ex. regen-traktionsmotorer, batterier och all slags elektronik, men dessa kräver inga regelbundna kontroller.

Slutligen har elbilar inte några viktiga vätskor som växellådsvätska eller motorolja, vilket innebär att du inte behöver oroa dig för dessa.

Polestar 2 tillförlitlighet

Tillförlitlighet är en viktig aspekt av att äga en bil och påverkas ganska mycket av underhållet. Det är också här som elbilar tenderar att skilja sig från bilar med förbränningsmotor eftersom de borde vara mer tillförlitliga av liknande skäl. Eftersom det finns färre rörliga delar är det mindre sannolikt att dessa delar går sönder och orsakar problem.

Det är helt enkelt mindre som kan gå fel med en elbil jämfört med en bil med förbränningsmotor. En ICE-bil drabbas till exempel regelbundet av problem som orsakas av alla möjliga fel, t.ex. motorolja, oljefilter eller tändstift. En elmotor behöver inte någon av dessa för att fungera korrekt, vilket innebär att risken för att något går fel är mindre.

Om en elmotor används i enlighet med sina gränser och klassificeringar bör den lätt hålla längre än någon ICE som finns där ute. Förbränningsmotorer avger också starka vibrationer under drift vilket kan lossa många komponenter med tiden medan en elmotor inte gör det.

  Polestar vs Audi tillförlitlighet - vilken är bäst?

För närvarande är det enda stora potentiella problemet med en elbil batteriet, men biltillverkarna gör allt de kan för att göra dem så långlivade som möjligt. Dessutom erbjuder de också sina bilar med åtta år långa batterigarantier.

Polestar 2 – Översikt

Polestar 2 är den allra första och för närvarande enda Polestar-bilen i sann serieproduktion. Den faller in i segmentet för mellanstora sedaner, men den erbjuder också en hjulbas som är kortare än BMW 3-serien och en något förhöjd körhöjd för att locka till sig potentiella SUV-kunder också.

Instegsmodellen Polestar 2 kostar 45 900 dollar, men de högre modellerna kostar minst 50 000 dollar. Då kan du välja mellan två batteristorlekar, ett mindre 64 kWh-batteri och ett större 78 kWh-batteri. Den realistiska maximala räckvidden som Polestar 2 kan erbjuda är cirka 200-220 mil på en full laddning.

Du kan ladda Polestar 2 från 10 % till 80 % på cirka en halvtimme om du hittar en 140 kW-laddare. Om du laddar den över natten via ett vanligt uttag i hemmet behöver du cirka 12 timmar för att ladda den från 10 till 80 %.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa Polestar 2?

Om du är intresserad av att köpa en premium-elbil som kan erbjuda tillräcklig räckvidd och en ganska bekväm och trevlig körupplevelse är Polestar 2 verkligen värd att överväga. Exteriören på Polestar 2 är utan tvekan snyggare än Tesla Model 3 som är dess största konkurrent.

  Är Polestar ett lyxmärke?

Inredningen är också bättre genomarbetad med material av högre kvalitet. På det hela taget är Polestar 2 bättre än Model 3 på några områden, men Tesla Model 3 är mer vettig eftersom den har större räckvidd, kostar lite mindre och gör det också möjligt för dig att dra nytta av Teslas nätverk av laddare.

Är Polestar-modellerna baserade på Volvo-bilar?

Även om Polestar-modellerna delar många delar med Volvo är de inte baserade på en Volvo-plattform. Polestar 2 byggs på en separat plattform som är reserverad endast för Polestar 2 och de kommande Polestar-modellerna.

Delning av delar mellan tillverkare är inget att oroa sig för, det är en bra sak eftersom de delar som delas vanligtvis är av högre kvalitet och måste uppfylla fler bestämmelser på fler marknader och därmed måste vara bättre än de flesta delar.

Kommer Polestar att erbjuda en SUV snart?

Med tanke på att SUV:er har blivit de mest populära bilarna på marknaden är det bara rimligt att föreslå att Polestar bör ansluta sig till festen mycket snart. Enligt Polestar kommer de att släppa minst tre ytterligare modeller under de närmaste åren och två av dessa kommer sannolikt att vara SUV:er.

Polestar började med två sedans vilket är lite märkligt med tanke på hur populära SUV:er och crossovers är, men det är bara en tidsfråga innan de släpper en SUV.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts