Är Hyundai Nexo en bra bil?

Är Hyundai Nexo en bra bil?

Hyundai Nexo är en vätgasbil med bränsleceller, vilket innebär att den drivs av vätgas. Det är i huvudsak en elbil, men skillnaden här är att kraften kommer från vätgas, inte från batteriet. Det är också en av endast ett fåtal vätgasbilar som ens existerar och finns till salu idag. Så är Hyundai Nexo en bra bil?

Hyundai Nexo är faktiskt en ganska bra bil, men den är egentligen inte meningsfull i dagens tid av el- och hybridbilar eftersom vätgasbilar helt enkelt inte har den nödvändiga infrastrukturen för att de ska kunna användas som andra typer av bilar. Bilen kommer med en ganska väl avrundad drivlina, men det räcker inte för att rädda bilen.

När det gäller design ser Nexo autentisk ut och skiljer sig märkbart från andra Hyundai-produkter. Den delar dock vissa likheter med den nya Tucson. Körupplevelsen är mer eller mindre densamma som i de flesta mellanstora elektriska SUV:er, vilket innebär att det inte är en riktig terrängbil och inte heller en dynamisk bil.

Tillförlitligheten verkar vara okej, men verklig tillförlitlighet är ett mysterium eftersom inte många av dessa någonsin har levererats. Värdet är en svår fråga eftersom bilen kostar mycket pengar, mer än 60 000 dollar för de lägre modellerna. Praktiken är lika bra som hos alla andra SUV:er i den här storleken, vilket innebär att den enkelt bör uppfylla dina dagliga behov.

Hyundai Nexo – Drivkraften

Hyundai Nexo kommer med en framhjulsdriven konfiguration vilket är lite synd eftersom det trots allt är en SUV. Hyundai Nexo erbjuder 161hk och 291lb-ft vridmoment vilket är en ganska hygglig siffra. Du kan räkna med att få runt 350-380 miles om du fyller tanken helt med vätgas vilket är en riktigt bra siffra, även för vanliga EV:s.

  Hyundai Elantra Touring Tillförlitlighet

En vätgasdrivlina kommer dock med många utmaningar. För det första är det svårt att hitta en vätgastankstation eftersom det inte finns så många sådana i området. Delstater som Kalifornien anses allmänt ha tillräckligt många tankstationer för vätgas, men även dessa verkar vara ur funktion mer än hälften av tiden och kan inte riktigt räcka till för det relativt lilla antalet vätgasbilar i Kalifornien.

Som sådan är vätgasdriften i sig bra, men de problem som följer med den är också allvarliga. Dessa är också instabila ibland och kan orsaka katastrofer om de inte hanteras på rätt sätt. Att tanka en vätgasbil är också farligare än att ladda en EV eller tanka en vanlig ICE-bil.

Hyundai Nexo – Design och chassi

Hyundai Nexo ser intressant ut, men den är sannerligen inget speciellt. Interiören i Nexo är också mycket välutrustad tack vare moderna skärmar och snygga paneler. Hela formspråket skiljer sig märkbart från andra Hyundai-modeller, men man ser lite likheter mellan Nexo och Tucson eftersom dessa bygger på samma chassi.

När det gäller körning kan vi lätt säga att Nexo känns som vilken annan EV SUV som helst att köra. Det finns egentligen inget annorlunda med Nexo vid första anblicken. Det är en tung bil vilket innebär att den inte gillar kurvtagning så mycket och att den inte är dynamisk på något sätt.

Hyundai Nexo – Tillförlitlighet och vanliga problem

När det gäller tillförlitlighet är det lite svårt att säga eftersom det inte finns så många av dessa. Som nämnts är det bara Kalifornien som får Nexo då andra amerikanska delstater inte har en väl utbyggd tankningsinfrastruktur. Det finns dock några problem som är värda att prata mer ingående om.

  Är Hyundai Ioniq 4 en bra bil?

De vanligaste tillförlitlighetsproblemen är förknippade med vätebränsle som läcker och eventuellt till och med kan starta en brand. Andra rapporter anger att Nexo har problem med bromsarna som kan förlora sin bromsprestanda och bli oförutsägbar ibland.

Hyundai Nexo – värde och praktiska egenskaper

Med ett utgångspris på över 60 000 dollar för den lägre modellen är Nexo en riktigt dyr bil. Om du kombinerar det med det faktum att det är en vätgasbil som inte många är intresserade av att köpa innebär det att värdeminskningen är oförutsägbar och förmodligen riktigt allvarlig. Som sådan är värdeaspekten dålig i detta avseende eftersom det trots allt är en Tucson med vätgasdrift.

Praktiken är lika bra som alla andra bilar i det här segmentet vilket innebär att bilen får ganska stora säten och ett ganska rymligt bagageutrymme. Sikten är god, bilen är lätt att kliva in och ut ur och det finns många familjevänliga funktioner i hela bilen.

FAQ-avsnitt

Kommer Hyundai att upphöra med Nexo?

Hyundai Nexo är nu någonstans i mitten av sin livstid eftersom den nyligen fick en uppdatering. Det är svårt att säga om Hyundai kommer att göra sig av med Nexo någon gång inom kort eftersom denna bil inte utvecklades för intäkter så mycket som den är en testbädd för alternativ teknik. Vi har sett detta tidigare med Toyota Mirai.

Toyota Mirai har funnits på marknaden mer än dubbelt så länge som Nexo, så om Hyundai ska ta del av Toyotas bok är chansen stor att Nexo kommer att finnas kvar lite längre också.

  Hyundai Elantra Sport Tillförlitlighet

Är Hyundai Nexo bättre än Toyota Mirai?

Toyota Miria och Hyundai Nexo är världens två första ”mass”-tillverkade vätgasbilar, vilket gör dem till inneboende rivaler. Mirai kostar cirka 10 000 dollar och den klarar några tiotals mil mer än Nexo. Mirai är också något kraftfullare än Nexo.

Mellan de två är det svårt att utse en vinnare eftersom personer som föredrar SUV:er sannolikt kommer att välja Nexo, men personer som föredrar sedans kommer sannolikt att välja Mirai.

Är vätgasbilar framtiden?

Förmodligen inte inom en överskådlig framtid, men ingen vet säkert vad morgondagen kommer att föra med sig. Därför har elbilar fått ett enormt försprång framför vätgasbilar, vilket innebär att infrastrukturen snart följde med. Vätgasbilar är fortfarande i sin linda så det är verkligen svårt att investera i en ordentlig infrastruktur eftersom inte många människor kommer att använda den.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts