Vanliga problem med Hyundai Nexo

Hyundai Nexo problem & fel

Hyundai Nexo är världens första serietillverkade SUV med vätgasdrivna bränsleceller och endast en av två vanliga bränslecellsbilar som du kan köpa just nu. Detta innebär att Nexo är något av ett projekt för Hyundai för att de ska kunna se om denna teknik har någon framtid i en masstillämpning och om det är meningsfullt att utveckla vätgasbilar i allmänhet.

När ett märke gör något helt annorlunda än vad vi alla är vana vid kan vi förvänta oss att se massor av tillförlitlighetsproblem som följer med det. Hyundai Nexo verkar vara en ganska tillförlitlig bil överlag, men det finns några problem som är värda att prata mer ingående om. Ny teknik kommer med nya problem, och det är samma sak med i stort sett alla typer av nya bilar som finns där ute.

Som sådan är förmodligen det värsta problemet du kan uppleva med Nexo en läckande vätgasbränsletank, vilket också är en anledning till att Hyundai återkallade Nexo. Andra problem är bland annat problem med bromsarna som kan förlora sin bromsförmåga och påverka bilens bromssträcka i stor utsträckning.

Nexo finns endast tillgänglig i Kalifornien vilket också kan ses som ett problem om du inte är från Kalifornien. Slutligen, att köra en vätgasbil kommer med sina egna utmaningar. Att leva med den här typen av bil är svårt eftersom det inte finns många vätgasstationer ute i världen just nu och att åtgärda eventuella fel på drivlinan är svårt eftersom de flesta mekaniker inte har en aning.

Hyundai Nexo – problem med läckage av vätgasbränsle

Det värsta tillförlitlighetsproblemet du kan uppleva med Nexo är en läckande bränsletank. Det verkar som om en prototyp av ett epoxibundet filter är problemet eftersom filtret kan lossna efter tankning och orsaka att bilen läcker. Filtret måste lasersvetsas för att hålla bränslet skyddat inuti. Tyvärr orsakade detta bränsleläckage som till och med orsakade en massiv brand.

  Hyundai Veracruz Tillförlitlighet

Av just denna anledning återkallade Hyundai alla Nexo-modeller för att åtgärda problemet, vilket var något av en mardröm för många kunder eftersom det tog ganska lång tid. Det är lite frustrerande när man köper en helt ny bil bara för att lämna tillbaka den till återförsäljaren för att få dem att stoppa den från att brinna upp i lågor.

Hyundai Nexo – Bromsar

Ett annat framträdande problem med Nexo är förknippat med bilens bromssystem där bromsarna är kända för att sluta fungera ordentligt och förlänga bilens stoppsträcka. Med en så tung bil som är utrustad med trycksatt vätgas vill man inte att den ska krascha eftersom det skulle kunna bli en enorm katastrof.

Av just denna anledning har Hyundai återigen återkallat Nexo eftersom dessa problem med bromssystemet kan sluta katastrofalt. Detta problem är faktiskt mycket vanligt på många Hyundai-modeller och orsakas av ett integrerat elektroniskt bromssystem som misstolkar dina intryck och därmed reagerar på ett oförutsägbart och rent ut sagt osäkert sätt.

Hyundai Nexo – Tillgänglighetsproblem

I inledningen av den här artikeln har vi nämnt att Nexo endast finns tillgänglig i Kalifornien eftersom Hyundai anser att Kalifornien är det enda stället i världen där människor faktiskt vill leva med och äga vätgasbilar. Detta är ganska frustrerande för de som vill ha bilen, men inte bor i Kalifornien och därför inte kan köpa en.

Detta problem är ännu mer överdrivet eftersom det inte finns så många vätgasbilar som man kan köpa i allmänhet. Toyota Mirai är en vätgasbil som säljs över hela världen eftersom Toyota anser att alla bör ha tillgång till alternativa bildriftsmetoder.

  Hyundai Veloster Tillförlitlighet

Hyundai Nexo – Utmaningar med att leva med en vätgasbil

Nu måste vi prata om den potentiellt största uppsättningen problem för en bil som Nexo. Till att börja med kostar bilen 60 000 dollar, vilket är ett riktigt högt pris för en Hyundai. För det andra finns det inte många tankstationer för vätgas i hela USA och Kalifornien är inte precis så mycket bättre. För det tredje kommer försäkrings- och driftskostnader för en sådan här bil alltid att vara överdrivna eftersom den är så sällsynt.

Sist, och kanske till och med det viktigaste problemet, är det faktum att det kan vara en mardröm att reparera en sådan här bil. Ja, du kan gå via en bilhandlare, men det är ofta dömt till enorma väntelistor som gör att du står utan något. Att ta en vätgasbil till en mekaniker på en bakgård är som att ta rymdfärjan till Jiffy Lube, det kommer helt enkelt inte att hända.

FAQ-avsnittet

Ska jag köpa en Hyundai Nexo?

Tja, om du bor utanför Kalifornien spelar det inte ens någon roll eftersom du inte kan köpa Nexo någonstans utanför Kalifornien. För det andra är det lite eller inte alls vettigt att köpa en sådan här bil av en rad olika skäl. Till att börja med är en prislapp på 60 000 dollar svår att svälja i sig själv, men 60 000 dollar på en Hyundai som knappt någon vill köpa är ännu svårare att svälja.

  Vanliga problem med Hyundai Equus

Du är inte riktigt medveten om alla detaljer kring vad som krävs för att äga en sådan bil och, ännu viktigare, vad som krävs för att underhålla den. Det är svårt att få tag på vätgasfyllningsstationer, marknaden för begagnade vätgasbilar existerar inte och avskrivningar är otroligt svåra att beräkna. Alla dessa skäl skriker – köp inte den här bilen.

Varför kan jag inte köpa Hyundai Nexo utanför Kalifornien?

Hyundai anser att Kalifornien är den enda delstaten i USA och en av de få platser i världen där infrastrukturen faktiskt kan stödja en vätgasbil. Trots detta har vi sett en massa vätebrist och andra tillhörande problem som gjort det svårt att leva med en vätgasbil även i Kalifornien.

Oavsett hur man ser på saken finns vätgasbilar helt enkelt inte för massanvändning. Världen har vänt sig mot klassiska elbilar och hybrider och vätgasbilar får ingen uppmärksamhet alls.

Varför misslyckas vätgasbilar?

Därför att det helt enkelt inte finns några pengar att tjäna på vätgasbilar. Bränslestationer förlorar ständigt pengar, vilket är anledningen till att det privata initiativet troligen aldrig kommer att följa med. Elbilar och hybrider är nästa stora grej, vilket innebär att man kan glömma vätgasbilar, åtminstone för ett tag.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts