Är Hyundai Ioniq 4 en bra bil?

Är Hyundai Ioniq 4 en bra bil?

Den ursprungliga Hyundai Ioniq 4 släpptes första gången 2016, fick en fin uppdatering 2020 och slutade tillverkas 2022. Nu är Ioniq 4 en frestande bil att köpa på begagnatmarknaden eftersom den ger bra valuta för pengarna, är riktigt pålitlig och riktigt effektiv. Så är Hyundai Ioniq 4 en bra bil?

Ja, Hyundai Ioniq 4 är en riktigt bra bil av några olika skäl. Till att börja med finns bilen i två olika varianter som inkluderar en hybrid- och en eldrift. För det andra är Ioniq 4 en riktigt snygg bil, mycket snyggare än sin huvudkonkurrent Toyota Prius.

Interiören i Ioniq 4 verkar vara ganska hygglig, särskilt med tanke på bilens prislapp. Körupplevelsen är inte något speciellt, den är ganska i linje med många andra bilar i det här segmentet. Tillförlitligheten är ganska hyfsad, men det finns några problem som är värda att prata mer ingående om.

Värdeaspekten är verkligen lockande eftersom Ioniq 4 var och fortfarande är en billig hybrid att köpa. Praktiken är också riktigt bra eftersom bilen erbjuder sittplatser för upp till fyra personer med ett ganska stort bagageutrymme, god sikt och en hel del familjevänliga funktioner.

Hyundai Ioniq 4 – Drivkraften

Hyundai Ioniq 4 finns i två olika varianter. Den första är hybridmodellen 1.6 GDI HEV som kommer med en 1580 cc direktinsprutningshybrid fyrcylindrig motor med 105 hk. Den här motorn är kopplad till en elmotor som driver den kombinerade effekten till 141 hk och 125 lb-fft vridmoment. 65MPG är den högsta kombinerade MPG som du kan få med den här modellen.

  Hyundai Tiburon Tillförlitlighet

Den levereras också uteslutande med ett FWD-system och en 6-växlad dubbelkopplad automatlåda. Den andra versionen du kan få är den helt elektriska Ioniq 4 med ett 28 kWh-batteri och en 120 hk stark elmotor med 217 lb-pft vridmoment. Det tar cirka 20 minuter att snabbladda detta batteri till 80 % med hjälp av en 70 kW-laddare.

En vanlig långsam laddning tar lite mindre än 5 timmar. Den här versionen är också uteslutande framhjulsdriven och kan nå 0-60 mph på mindre än 10 sekunder medan hybridversionen tar lite längre tid än 10 sekunder.

Hyundai Ioniq 4 – Design och chassi

Hyundai Ioniq 4 ser riktigt cool ut både invändigt och utvändigt, mycket mer än man skulle tro för en bil med dess prislapp. Hyundai har aldrig varit det märke som är känt för att göra de snyggaste bilarna som finns, eftersom de alltid lutat sig mot användbarhet och tillförlitlighet i stället för design och stil.

Körupplevelsen är inte heller något speciellt. Bilen körs mer eller mindre på samma sätt som Toyota Prius eller någon annan bil från detta segment, vilket innebär att det inte är den mest dynamiska, eller den mest lyxiga och bekväma bilen som finns.

Hyundai Ioniq 4 – Tillförlitlighet och vanliga problem

När det gäller tillförlitlighet lyckas Ioniq 4 vara en relativt pålitlig bil, men det finns många andra Hyundai-modeller som är mycket mer tillförlitliga än Ioniq 4. Ioniq 4 inledde ett massivt skifte i Hyundais produktfilosofi och introducerade varumärket till ny teknik, vilket oundvikligen innebär tillförlitlighetsproblem.

  Hyundai Santa Fe Sport Tillförlitlighet

Som sådan är de vanligaste tillförlitlighetsproblemen förknippade med att bilen inte vill accelerera eller tappar kraft. Andra problem är problem med växellådan, problem med bilens elsystem, problem med bilens utrustning och problem med Ioniq 4:s navigations- och GPS-system.

Hyundai Ioniq 4 – Värde och praktiska egenskaper

När Ioniq 4 först kom ut blev den omedelbart en av de mest populära hybrid-/elbilarna under 30 000 dollar på marknaden. Anledningen till att Ioniq 4 blev så framgångsrik är att den bara är en av mycket få bilar som du överhuvudtaget kan köpa i den prisklassen. Toyota Prius är den andra. Som sådan är båda dessa fortfarande populära på andrahandsmarknaden som en ingångspunkt för elbilar och hybrider.

Praktiken verkar också vara riktigt bra eftersom bilen erbjuder tillräckligt med sittplatser och en hel del bagageutrymme också. Den sluttande taklinjen äter lite av det bakre passagerarutrymmet, men det är inget att bry sig om eftersom bilen är tillräckligt lång för att rymma längre passagerare med relativ lätthet.

FAQ-avsnitt

Varför upphörde Hyundai med Ioniq 4?

Förra året meddelade Hyundai att försäljningen av Hyundai Ioniq Electric på den amerikanska marknaden skulle upphöra helt och hållet och de följde upp det med att även produktionen av Hyundai Ioniq 4 hybridbilen skulle upphöra helt och hållet. Anledningen till att de gjorde detta är enkel: Hyundai kommer med 11 nya EV-modeller fram till år 2030 vilket innebär att det helt enkelt inte finns något utrymme för Ioniq 4 längre.

  Är Hyundai Azera en bra bil?

Ioniq 4 var den bil som förde Hyundai in i den här eran av hybrid- och EV-bilar och nu är det dags för nya modeller att komma på och förbättra Ioniq 4.

Hur många mil erbjuder Hyundai Ioniq 4?

Om du laddar batteriet i Ioniq 4 EV fullt ut får du cirka 170 mil per full laddning, vilket verkar lite för svagt med dagens mått mätt. Nu är vi vana vid bilar som har en räckvidd på 200, 300 eller ibland till och med 400 mil per laddning, vilket gör att Ioniq 4 känns otroligt daterad.

Men om du använder din bil för daglig körning och daglig pendling, och du tenderar att ladda den medan den står i garaget, bör Ioniq 4:s räckvidd på 170 mil vara mer än tillräckligt för 99 procent av alla.

Hur länge håller batteriet i en Hyundai Ioniq?

Hyundai hävdar att dess batterier håller för minst 100 000 mil eller 10 års kontinuerlig användning. Varje bil kommer att vara annorlunda, men Hyundai räknar med att du bör kunna få ut minst 8-10 års kontinuerlig användning av ett Ioniq-batteri. Det beror också på hur många laddningscykler du gör och hur väl du underhåller bilen.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts