Är EQA samma sak som GLA?

Den elektriska subkompakta SUV:n Mercedes Benz EQA är i princip en Mercedes Benz GLA under all metall, vilket innebär att Mercedes endast anpassade GLA för en elektrisk drivlina. EQA är inte konstruerad på ett separat chassi av kostnadsskäl och den enda verkliga EV med fristående chassi som Mercedes erbjuder är EQS.

EQA är positionerad som Mercedes EV på ingångsnivå för dem som främst kör i staden. Det betyder inte att EQA inte kan köra på motorväg, utan snarare att den är långt ifrån den bästa motorvägskryssaren som Mercedes erbjuder.

EQA är förvisso baserad på GLA, men Mercedes gav den en helt ny front- och bakstyling som även inkluderar en ljusbalk på baksidan. EQA är dock inte alls så praktisk, både jämfört med sin bensindrivna kusin och alla andra elektriska SUV:er på marknaden.

EQA verkar vara lite tråkig att köra eftersom Mercedes verkligen inte lagt så stor vikt vid körupplevelsen. EQA finns i några olika trimalternativ, men det mest populära kommer troligen att vara EQA 250.

Mercedes EQA – den elektriska sidan av saker och ting

Den största skillnaden mellan GLA och EQA är drivlinan då EQA erbjuder en elmotor och ett batteri medan GLA erbjuder en förbränningsmotor och en bränsletank. EQA 250 i instegsutförande har en räckvidd på 255 mil, EQA 300 4MATIC har en aning mer och EQA 350 4MATIC i topputförande har mer eller mindre samma räckvidd som EQA 300.

  Vilka är de bästa däcken för Mercedes ML350?

EQA ligger någonstans i mitten när det gäller räckvidd, men man kan lugnt säga att EQA erbjuder en hyfsad räckvidd för pengarna. EQA laddar med maximalt 100 kW, vilket är långt ifrån klassledande, men ganska konkurrenskraftigt.

Det tar cirka 37 minuter att ladda EQA från 10 % till 80 % om du stöter på en snabb 100 kW-laddare. Några av dess konkurrenter som XC40 Recharge P8 laddar snabbare, men inte tillräckligt för att göra en verklig skillnad. Om du laddar din EQA hemma via en 7 kWh väggladdare når du samma laddningstillstånd på 10-11 timmar.

Å andra sidan erbjuds den bensindrivna GLA endast med en 4-cylindrig motor på 2,0 liter som gör mer än 200 hk, medan AMG-modellerna med topputbud gör nästan dubbelt så mycket.

Mercedes EQA – Körupplevelsen

Instegsmodellen EQA 250 har 187 hk från sin enda elmotor medan EQA 300 har 225 hk. Den högre EQA 350-modellen har hela 288 hk, vilket är ganska kraftfullt för en så liten bil, särskilt från stillastående.

EQA känns sammansatt och sofistikerad, men inte på samma nivå som sin storebror EQC. Dubbelglas är endast reserverat för Mercedes-modeller i den högre prisklassen, vilket innebär att du inte kan få det både i EQA och GLA.

Med tanke på att EQA är eldriven finns det inget förbränningsmotordrön i bakgrunden, vilket innebär att vind- och däckljudet är mycket mer påtagligt. En nämnvärd skillnad mellan GLA och EQA är det faktum att EQA väger 2000 pund mer.

  Är GLA en bil för kvinnor?

Detta gör att EQA känns mycket mer rejälare både i kurvorna och i raksträckan, särskilt jämfört med GLA AMG-modellerna.

Mercedes EQA – Praktiskhet och lyx

EQA är positionerad som Mercedes lyxiga EV på ingångsnivå, vilket innebär att den bör erbjuda en Mercedes-värdig upplevelse till ett utgångspris på 55 300 dollar, vilket är nästan 20 000 dollar mer än GLA. Du får samma interiör som GLA med några EQA-specifika detaljer.

EQA är verkligen lyxig, men för 55 300 dollar kan du få en lyxigare ICE Mercedes SUV som mellanstora GLE. Praktiskt sett erbjuder EQA mindre utrymme än GLA tack vare alla batterier. Sittutrymmet är också lite mindre tack vare det upphöjda golvet där batterierna är placerade.

De flesta EV-bilar som byggs på ett separat EV-chassi erbjuder också ett bagageutrymme framtill, men eftersom EQA är baserad på GLA finns det inget förvaringsfack framtill. På det hela taget är EQA inte klassledande när det gäller praktiska egenskaper, precis som GLA.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa Mercedes GLA eller EQA?

Mercedes Benz EQA är ett utmärkt sätt att introducera dig själv till elbilarnas värld, men utgångspriset innebär att du måste betala GLE-pengar för en eldriven GLA. Detta är uppenbarligen en röd flagga för många potentiella köpare och det är därför som de flesta nätbutiker anser att EQA är medioker i bästa fall.

Elektriska lyxbilar är fortfarande lite för dyra för att de ska vara vettiga på en lägre nivå. Mercedes Benz GLA erbjuder dig exakt samma upplevelse för mycket mindre pengar. Dessutom tar det cirka 5 minuter att tanka GLA, och det är bara verkligheten.

  BMW 328i VS Mercedes C300 - vilken är bäst?

Vilken Mercedes EV är bäst?

Den bästa Mercedes EV är utan tvekan lyxsedanen EQS. EQS kostar uppåt 100 000 dollar vilket placerar den direkt i toppen av EV-branschen. Många anser att EQS är den lyxigaste EV:n på marknaden, och det är ganska sant.

EQS är den enda Mercedes EV som utvecklats på ett separat EV-chassi, vilket innebär att den drar nytta av en mer autentisk körupplevelse, vilket inte är fallet för alla andra Mercedes EV:er.

Är Volvo XC40 Recharge en bättre bil än EQA?

Rivaliteten mellan GLA och XC40 finns både i ICE- och EV-världen. XC40 har ett större batteri på 78 kWh medan EQA har ett batteri på 67 kWh, men båda klarar i bästa fall cirka 260 mil.

XC40 har dock 400 hästkrafter, vilket gör den mycket bättre när det gäller omkörning. Utrymmesmässigt är XC40 också mycket bättre både för passagerare och last. XC40 är dock lite för dyr utan tillval samtidigt som den inte är lika sofistikerad som EQA.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts