Allt om den nya Citroën Fourgonnette

Citroën Fourgonnette

1948 lanserade Citroën den ikoniska 2CV-modellen, som utan tvekan är den mest ikoniska Citroën-modellen genom tiderna. 2CV blev den mest sålda bilen i sin tid då mer än 3,8 miljoner enheter tillverkades. Det var också den första bilen med framdrivning i historien som flyttade över 1 miljon enheter över hela världen.

Citroën Fourgonnette är något av en hyllning till den bilen och vi kommer att berätta allt om den nya Citroën Fourgonnette. Fourgonnette är baserad på den nuvarande Citroën Berlingo, vilket innebär att den delar det mesta av underredet med Berlingo. Karossen är designad och tillverkad av en italiensk kupébyggare Caselani.

Motormässigt kan du välja mellan tre olika motorer, en turbodiesel, en bensinmotor eller till och med en helelektrisk modell. Den förmodligen mest attraktiva aspekten av att äga Fourgonnette är den exteriöra designen, eftersom den har en retrofuturistisk iteration av den ursprungliga 2CV:n och finns tillgänglig i antingen MPV- eller skåpbilsform.

När det gäller tillförlitlighet kan du förvänta dig att Fourgonnette är lika tillförlitlig som Berlingo, vilket innebär att den bör vara okej för det mesta. Värdemässigt kan du räkna med att Fourgonnette kostar cirka 15 000-20 000 euro mer än den vanliga Berlingo, medan de praktiska egenskaperna förblir desamma som i Berlingo.

Citroën Fourgonnette – Drivlinan

Som nämnts i inledningen kommer Fourgonnette att erbjudas med tre olika motorer, en 4-cylindrig 1,5L BlueHDi turbodieselmotor med 4 cylindrar och antingen 100 eller 130 hk, en 1,2L bensinmotor med antingen 110 eller 130 hk eller en helt eldriven version av e-Berlingo med ett 50 kWh-batteri och 136 hk respektive.

  Vanliga problem med Citroën C3 Picasso

Dessa motorer är kopplade till antingen en manuell eller automatisk växellåda och permanent FWD. Du kan räkna med att få cirka 275 km räckvidd med e-Berlingo medan laddning från 20 % till 80 % bör ta cirka 30 minuter.

När det gäller effektivitet kan du förvänta dig att Fourgonnette klarar cirka 55MPG med dieselmotorn och 40MPG med bensinmotorn, men de manuella versionerna borde också vara lite mer effektiva. Man kan lugnt säga att Fourgonnette inte är gjord för att vara snabb eftersom den främst är avsedd för kommersiellt bruk.

Citroën Fourgonnette – Design

Nu är det dags att prata om designen som säkert är den mest spännande delen av den nya Fourgonnette. Framifrån delar Fourgonnette lite eller ingen likhet med Berlingo eftersom den nu använder ett par rundade strålkastare med en omisskännlig 2CV-inspirerad grill.

Sidoprofilen kännetecknas främst av horisontella linjer över hela bilens kaross medan bakpartiet rymmer två runda bakrutor som en hyllning till den ursprungliga 2CV:n. Sidofönstren på personbilsversionen är också gjorda för att se ut som de i 2CV:n medan lastversionen inte har några fönster på sidan.

Hjulen är utformade för att efterlikna dem som finns på den ursprungliga 2CV:n. De yttre färgerna är blå och gröna som återigen påminner om den ursprungliga 2CV:n. Hela bilen är en omsorgsfullt utformad hyllning till originalet av 2CV vilket innebär att 2CV-entusiaster kommer att älska den nya Fourgonnette.

Citroën Fourgonnette – Tillförlitlighet och körning

Tillförlitlighetsmässigt bör Fourgonnette inte skilja sig från den vanliga Citroën Berlingo som tenderar att erbjuda mediokra tillförlitlighetsresultat som helhet. De flesta framstående biltidningar och oberoende testare har sagt att Berlingo ligger antingen i mitten eller något i den nedre delen av listan över ”mest tillförlitliga bilar”.

  Vanliga problem med Citroën C5 X

Körupplevelsen är också relativt oförändrad från Berlingo, vilket innebär en bekväm körning, hyfsad ljudisolering och god bränsleekonomi. Berlingo är lite på den styvare sidan, särskilt skåpbilsversionen eftersom den också kan bära en hyfsad mängd last.

Citroën Fourgonnette – värde och praktiska egenskaper

Prissättningen är ännu inte avslöjad, men de flesta insiders uppger att du måste betala runt 15 000 till 20 000 dollar utöver det ursprungliga Berlingo-priset om du vill ha Fourgonnette. Om dessa rykten är sanna kan vi helhjärtat säga att Fourgonnette endast kommer att köpas av personer som verkligen älskar 2CV och knappast någon annan.

Denna bil är utformad för att vara en hyllning, en resa i minnet för dem som gillar den ursprungliga 2CV:n. Den får inget speciellt jämfört med den vanliga Berlingo, förutom den yttre designen som är mycket coolare. Praktiken är ganska oförändrad, vilket innebär mycket utrymme överallt, men nya fönsterkonstruktioner försvårar sikten lite grann.

FAQ-avsnitt

När kommer Citroën Fourgonnette ut?

Den nya Fourgonnette avslöjades först för allmänheten för några veckor sedan vilket innebär att det inte finns så mycket information ute just nu. Vissa säger dock att leveranserna kommer att börja så tidigt som i slutet av oktober 2022 och att antalet tillverkade enheter kommer att bero på det inledande intresset.

Eftersom Caselani inte är en biltillverkare som tillverkar stora volymer är chansen stor att du får vänta lite innan du kan få tag på den nya Fourgonnette.

  Vanliga problem med Citroën DS4

Är den nya Citroën Fourgonnette värd det?

Svaret på den här frågan är både subjektivt och objektivt. Subjektivt sett kommer de som avgudar 2CV troligen att flockas kring den nya Fourgonnette på grund av dess arv och design. Objektivt sett är Fourgonnette bara en Citroën Berlingo med en kaross som kostar en massa pengar utöver det ursprungliga priset som du måste betala för Berlingo.

Därför kan vi egentligen bara rekommendera Fourgonnette till dem som vill ha den oavsett vad. Den här bilen är inte gjord för att köpas med förnuft, utan snarare med hjärtat eftersom den påminner om en tid då Citroën tillverkade den ikoniska 2CV:an. Fourgonnette säljer känslor, arv och hävd, inte praktiska egenskaper, effektivitet eller till och med värde.

Vad är skillnaden mellan Citroën Berlingo och Citroën Fourgonnette?

De två mest uppenbara skillnaderna är priset och den yttre designen. Fourgonnette kostar mycket mer än Berlingo och har en kraftigt omgjord exteriör som är inspirerad av 2CV. Sikten är något bättre med Berlingo, men allt annat bör se och kännas mer eller mindre likadant.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts