Allt om den nya elektriska Citroën AMI

Citroën AMI

I dagens läge lever de flesta människor i trånga städer och det verkar som om urbaniseringstrenden inte kommer att avta inom kort. I takt med att städerna blir alltmer trånga blir det ont om parkeringsplatser. Stadsgatorna är fulla av bilar och att inte skada bilen i en sådan miljö är ganska omöjligt.

Om man lägger till det faktum att de flesta storstäder numera har strikta policyer och skatter på trängsel och högre utsläpp, blir elbilar billigare och ICE-bilar dyrare att leva med. Hur som helst, om du vill maximera billigheten och ändå ha en användbar stadspendlare kan en mikro-stadskörning vara det perfekta valet för dig.

Här kommer Citroën AMI, en helt ny elektrisk mikrostadbil som är utformad för att ta dig från punkt A till punkt B utan att kosta en massa pengar på bränsle, försäkringar, parkeringsbiljetter, utsläppsskatter och trängselavgifter. Visst, den kanske inte är lyxens höjdpunkt, men AMI har allt du behöver för en liten stadsbil.

Med ett startpris på nästan ingenting har AMI som mål att bli en vanlig syn i många stadskärnor. Den är liten, lätt att leva med och lätt att manövrera. Så i den här artikeln ska vi berätta allt om den nya Citroën AMI.

Citroën AMI – Drivlinan

Ett batteri på 5,5 kWh i en elbil låter som ett skämt nuförtiden när bilar som Mercedes EQS har batterier på över 100 kWh. AMI är dock mycket mindre, lättare och effektivare än EQS, vilket innebär att den kan erbjuda dig en maximal räckvidd på 44 miles eller 70 km. AMI får ingen tjusig DC-snabbladdning vilket innebär att en full laddning kommer att ta cirka 3 timmar.

  Är Citroën C5 Aircross en bra bil?

Med en maxvikt på drygt 1 100 lbs/500 kg är AMI lätt som en fjäder, vilket innebär att manövrerbarheten är en barnlek. Elmotorn är placerad ovanför framhjulen vilket innebär permanent FWD och en maxhastighet på 45 km/h.

På det hela taget verkar drivlinan som finns i Citroën AMI inte så imponerande med dagens EV-standarder, men med tanke på hur mycket pengar Ami kostar och hur lätt den är behöver du verkligen inget mer från en liten stadspendlare.

Citroën AMI – Design och körning

Egendomlig är den rätta termen när man vill beskriva hur Citroën AMI ser ut eftersom AMI ser likadan ut både framifrån och bakifrån. Inga överhänder fram eller bak innebär att sikten är utmärkt och att AMI mer liknar en liten fyrhjuling än en bil. Interiören är otroligt minimalistisk med endast tre knappar, en Bluetooth-högtalare och en ratt.

Körupplevelsen är riktigt konstig men samtidigt riktigt rolig. Med en så liten formfaktor kan du smita genom trafiken som med en motorcykel. Parkeringen är hur lätt som helst och smidigheten är också riktigt bra. Den är inte särskilt snabb eller sportig, men det var aldrig avsikten.

Citroën AMI – Tillförlitlighet och vanliga problem

Det är fortfarande för tidigt att säga om AMI är en pålitlig bil eller inte eftersom den bara har börjat rulla ut på stadsgatorna. Några ägare har dock klagat på att AMI går igenom sin batteriladdning mycket snabbare än vad som annonseras, vilket innebär att du inte kommer att få nästan de 44 mils räckvidd.

  Är Citroën C3 Aircross en bra bil?

Andra problem är vissa kvalitetsproblem, till exempel färgens kvalitet och karossens luckor. Citroën utfärdade dock en större återkallelse av AMI på grund av problem med hur lufttät passagerarutrymmet är, på grund av dörrar som inte verkar stänga ordentligt och på grund av problem med torkar.

Citroën AMI – värde och praktiska egenskaper

Med ett utgångspris på mellan 5 000 och 6 000 euro underskrider Citroën AMI Renault Twizy avsevärt. Smart ForTwo EQ är en mycket dyrare bil vilket gör Citroën AMI till den billigaste lilla stadselbilen du kan få. Som sådan finns det verkligen inget dåligt vi kan säga om värdeaspekten här.

Praktiken är lite blandad eftersom AMI erbjuder två platser, men dessa platser är verkligen trånga för längre personer. Lastutrymmet är begränsat till en liten sektion bakom sätena, vilket inte är så mycket.

Video: DRAG RACE – Citroën Ami vs Renault Twizy & mer – mini elbilskamp

FAQ-avdelning

Kan en 14-åring köra Citroën AMI?

På vissa marknader klassas Citroën AMI som en fyrhjuling, vilket innebär att även en 14-åring kan köra den med ett särskilt körkort. På vissa marknader krävs det inte ens att du har ett särskilt körkort alls medan vissa marknader (som Storbritannien) kräver att du är minst 16 år och har ett särskilt körkort för att köra Citroën AMI.

Hur som helst är Citroën AMI trots allt en bil, vilket innebär att du behöver en viss erfarenhet, kunskap och expertis när det gäller att köra AMI, särskilt i trånga städer där trafiken är snabb, oförutsägbar och ibland riktigt riskabel.

  Vanliga problem med Citroën DS4

Är det vettigt att köpa en Citroën AMI?

För det första kostar Citroën AMI mindre än någon annan äkta elbil på marknaden, vilket innebär att det är svårt att hitta en konkurrent förutom Renault Twizy. Dessutom är Citroën AMI utformad för att användas på trånga stadsgator som en liten pendlarbil, vilket gör ditt liv mycket enklare och billigare.

Som sådan är det vettigt att köpa Citroën AMI om du använder den för det den är avsedd för. AMI är inte avsedd för dubbla körbanor, motorvägar eller öppna vägar på grund av att den har en maxhastighet på 28 mph. Detta innebär att om du ofta kör på snabbare vägar är det inte meningsfullt att köpa AMI.

Är batteriet på 5,5 kWh i Citroën AMI tillräckligt?

En räckvidd på 40 mil är inte det bästa när det gäller elbilar, men det är inte många som kommer att köra mer än 40 mil på en enda dag genom att bara köra genom staden. Tanken bakom AMI är att du ska koppla in den när du inte använder den, vilket innebär att du alltid bör ha tillräckligt med batteri för att klara av din dagliga pendling. Därför bör ett batteri på 5,5 kWh räcka för de flesta.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts