Nya Citroën ë-Dispatch electric vs liknande Elbilar

Den nya Citroën ë-Dispatch (även kallad e-Jumpy) introducerades för några år sedan och är nu en av de mest populära elektriska skåpbilarna på marknaden. Det är dock inte den enda elektriska skåpbilen på marknaden eftersom många andra konkurrerande elektriska skåpbilar också slåss om köparna eftersom detta segment fortfarande är alldeles för ungt för att vara stort.

Citroën ë-Dispatch får två olika batteristorlekar och kan ha plats för upp till nio personer samtidigt. Plattformen som den sitter på delas med många andra elbilar inom Stellantis paraply, varav några är direkta konkurrenter till Citroën ë-Dispatch.

Dessa är Opel/Vauxhall e-Vivaro, Peugeot e-Traveller och Toyota PROACE Electric. Alla dessa är ganska lika varandra när det gäller batteristorlek, utrymme och räckvidd. Dessutom delar Peugeot och Opel samma Stellantis-plattform, vilket innebär att de är riktigt lika, nästan identiska.

Toyota PROACE electric delar också samma plattform som dessa även om Toyota inte alls är ett Stellantis-märke. På det hela taget är dessa fyra skåpbilar/MPV:er mer eller mindre likadana och vinnaren kommer sannolikt att avgöras beroende på din märkeslojalitet.

Citroën ë-Dispatch

Citroën ë-Dispatch/e-Jumpy är en riktigt rymlig MPV/van eftersom den har plats för upp till nio personer i alla konfigurationer. ë-Dispatch börjar på cirka 50 000 euro för den mindre 50kw-versionen som kan ge dig en räckvidd på cirka 180 km. Högre modeller med 75 kWh-batteri kostar cirka 56 000 euro och ger dig en räckvidd på över 260 km.

  Vanliga problem med Citroën DS4

Designmässigt ser Citroën ë-Dispatch intressant ut, men är inget speciellt, vilket är fallet med de flesta skåpbilar i detta segment. Du kan välja mellan två storlekar av ë-Dispatch, den mellanstora M-modellen eller den stora XL-modellen.

Peugeot e-Traveller

Peugeot e-Traveller bygger också på samma plattform som Citroën ë-Dispatch (e-Jumpy). Detta innebär att den delar samma batteristorlekar som är ett mindre 50 kWh-batteri och ett större 75 kWh-batteri med identisk räckvidd. I alla versioner av e-Traveller kan upp till nio personer sitta samtidigt utan några som helst problem.

Startpriset för e-Traveller är cirka 63 000 euro, vilket är ganska mycket mer än ë-Dispatch som den delar de flesta av sina delar med. Peugeot ser lite bättre ut och använder vissa material av högre kvalitet i hela kupén. På det hela taget är det en riktigt trevlig skåpbil/MPV som borde vara mer än tillräckligt för de flesta.

Opel/Vauxhall Vivaro-e

Opel/Vauxhall Vivaro-e bygger också på samma plattform som alla de andra skåpbilarna/MPV:erna som listas här. Du kan få en 50 kWh-modell för cirka 51 000 euro medan den större 75 kWh-modellen kostar minst 57 000 euro. Detta gör Vivaro-e nästan likadan som Citroën e-Jumpy, vilket innebär att dessa två troligen är de mest likartade skåpbilarna på den här listan.

Vivaro-e finns i mellanstor och extra stor storlek beroende på vad du föredrar. Det är värt att nämna att båda har plats för upp till 9 personer åt gången. Räckvidden ligger mellan 180 km och 260 km vilket är exakt samma som med e-Jumpy/ë-Dispatch.

  Är Citroën ë-C4 en bra bil?

Toyota PROACE electric

Den sista skåpbilen/MPV:n som vi ska nämna idag är Toyota Proace electric, en helt och hållet Toyota-designad och byggd skåpbil som också delar plattform med alla andra skåpbilar på den här listan. Även om Toyota är ett av de märken som tenderar att utveckla bilar själva, valde de att köpa Stellantis plattform eftersom det snarare är en mer ekonomiskt fördelaktig sak att göra.

Detta innebär att PROACE kan fås med antingen ett 50kWh-batteri eller ett 75kWh-batteri medan räckvidden är mer eller mindre densamma som för alla andra alternativ här. PROACE finns i fler trimnivåer och konfigurationer, både inte alla kommer med 9 säten med säkerligen är en nackdel. Startpriserna ligger runt 50 euro medan 9-sitsiga 75kWh-batterimodeller med batteri kostar närmare 60 000 euro.

FAQ-avsnitt

Är elektriska skåpbilar värda det?

Vid en första anblick kanske en eldriven skåpbil inte verkar vara den bästa idén, men det är ganska vettigt att köpa en eftersom de kan spara dig mycket pengar genom bilfinansiering och leasing av fordonsparker. Vissa marknader, som den brittiska marknaden, erbjuder dig betydande rabatter om du väljer PHEV:er eller EV:er som flotta fordon.

Å andra sidan, om du köper dessa som långdistansbilar och transportbilar kan det vara lite bättre att bara välja en dieselvariant om du inte är alltför fäst vid smutsig gammal diesel. Oavsett vad någon säger så är dieseldrivna skåpbilar fortfarande det främsta valet världen över eftersom de är billigare, lättare att leva med, kan tankas på några minuter och har mycket längre räckvidd på en full tank.

  Nya Citroën ë-SpaceTourer jämfört med liknande elbilar

Gör Stellantis bra elbilar?

Tro det eller ej, men Stellantis elbilar verkar vara mer populära än de flesta andra elbilar på marknaden, så mycket att Stellantis säljer fler elbilar i Europa per år än vad Tesla gör. Verkligheten är att det redan finns dussintals elbilar som tillverkas inom Stellantis paraply vilket gör dem riktigt vanliga.

Dessutom verkar det som om dessa bilar lyckas vara riktigt pålitliga också, vilket är något av en positiv vändning för märken som Citroën och Peugeot. Så, ja, Stellantis tillverkar konkurrenskraftiga, effektiva, väl avrundade och relativt prisvärda elbilar som har sin egen plats i den nuvarande världen av elbilar.

Vilka Citroën-modeller liknar Citroën ë-Dispatch?

För närvarande har Citroën tre elektriska MPV:er/vanbilar i sitt sortiment, nämligen ë-Dispatch/e-Jumpy, Citroën e-Berlingo och Citroën e-SpaceTourer. e-Berlingo är den minsta av de tre, men också den mest populära eftersom den är perfekt för familjeanvändning.

e-SpaceTourer liknar egentligen ë-Dispatch/e-Jumpy eftersom båda har plats för upp till nio passagerare totalt. Citroën utformade e-SpaceTourer för att vara en mer familjeorienterad elbil medan ë-Dispatch/e-Jumpy är mer inriktad på affärsanvändning.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts