Nya Citroën ë-SpaceTourer jämfört med liknande elbilar

Citroën ë-SpaceTourer

Citroën SpaceTourer släpptes faktiskt för första gången 1994, då den hette Citroën Jumpy. Namnet SpaceTourer antogs 2015 i samband med att den tredje generationen av Jumpy/SpaceTourer släpptes. Den elektriska e-SpaceTourer anslöt sig dock till sortimentet 2021 och ingår i en relativt liten grupp av större elektriska MPV:er för familjer.

I den här artikeln ska vi jämföra New Citroën ë-SpaceTourer electric med liknande elbilar och berätta vad du får med varje. Som sådan konkurrerar Citroën e-SpaceTourer med sådana som Peugeot e-Traveller och Opel/Vauxhall Vivaro-e, och alla tre är baserade på samma plattform som tillverkas av moderbolaget Stellantis.

Citroën e-SpaceTourer konkurrerar dock också med Mercedes EQV och Toyota PROACE Verso. e-Spacetourer, Peugeot Traveller och Opel/Vauxhall Vivaro-e är verkligen lika varandra eftersom de delar samma specifikationer, samma chassi och de flesta av deras mekaniska och invändiga delar. Detta innebär att de också har samma mått och lastkapacitet.

Mercedes EQV och Toyota PROACE Verso är ganska olika, särskilt EQV som erbjuder det största batteriet och den längsta möjliga räckvidden. Men EQV kostar också mer än alla andra MPV:er i den här artikeln.

Citroën e-SpaceTourer

Citroën e-SpaceTourer börjar på cirka 51 000 euro för modellen med det mindre 50 kW-batteriet medan modellen med 75 kW-batteri kostar cirka 5 000 euro mer. Modellen med 50kW-batteri har en räckvidd på 111 miles/180km medan 75kW-modellen har en räckvidd på 164 miles/265km. Alla versioner har plats för upp till 9 personer och e-SpaceTourer kan även fås i sin större XL-form.

När det gäller design kommer e-SpaceTourer säkert inte att vinna några priser i närtid, men den kommer inte heller att förolämpa någon. Det är en bekväm, no-nonsense familje-MPV/van som klarar allt du förväntar dig av en bil i det här segmentet.

  Vanliga problem med Citroën C5 Aircross

Peugeot e-Traveller

Peugeot e-Traveller börjar på 63 000 euro för den mindre modellen med 50 kW batteri medan den större 75 kWh-modellen kostar strax under 70 000 euro. Den maximala räckvidden är identisk med e-SpaceTourer och e-Traveller finns även med medelstora och långa konfigurationer. Alla modeller av e-Traveller har plats för upp till 9 passagerare.

Jämfört med e-SpaceTourer kommer e-Traveller med en betydande prishöjning även om dessa två är mycket lika varandra. Visst ser Peugeot bättre ut och dess interiör är utrustad med material av högre kvalitet, men faktum är att dessa två är likadana och att prisökningen för e-Traveller inte är värd det.

Opel/Vauxhall Vivaro-e

Med ett utgångspris på 50 000 euro är Vivaro-e med 50 kWh den billigaste av de tre medan 75 kWh-modellen kostar 56 000 euro, vilket också underskrider e-Traveller och är nästan lika mycket som e-SpaceTourer. Vivaro-e finns också i storlekarna M och XL och den har plats för upp till 9 personer på samma sätt som de två modellerna ovan.

Designmässigt verkar Vivaro-e vara den renaste av de tre och den hanterar utrymmet bättre, vilket innebär att den erbjuder mest utrymme på insidan. Interiören ser trevlig ut men är nog mindre spännande än de i sina två systerkonkurrenter.

Mercedes EQV

Om du vill ha mest räckvidd och mest lyx måste du välja Mercedes EQV. Med ett utgångspris på 67 000 euro kommer EQV med ett 60 kWh-batteri med en maximal räckvidd på 130 miles/205 km. Om du vill köpa toppmodellen med 90 kWh och en räckvidd på 190 miles/305 km måste du betala över 70 000 euro.

  Är Citroën C5 Aircross en bra bil?

EQV är en bekvämare, lyxigare och snyggare MPV än alla andra på den här listan, men den är inte lika bra som alla andra eftersom den inte har nio sittplatser. Du kan sitta upp till 7 personer i EQV max, så om du inte behöver 9 sittplatser är EQV ett tydligt val här.

Toyota PROACE Verso

Toyota PROACE Verso är den sista utmanaren här och du skulle bli förvånad om du fick reda på att PROACE förlitar sig på en drivlina från Stellantis, vilket innebär samma räckvidd och samma batteristorlek som de tre första MPV:erna på den här listan. Verso har plats för upp till 8 passagerare i den mellanstora modellen och upp till 9 i den större modellen.

Utgångspriset är 60 000 euro för det mindre batteriet och den mindre formfaktorn medan det större batteriet i den 9-sitsiga versionen av Verso kostar 5 000 euro mer. Toyota har en trevligt utformad interiör, men den är inte lika bra som de tre ursprungliga MPV:erna från Stellantis eftersom alla versioner inte har 9-sitsig layout, vilket innebär att man måste lägga mer pengar för att få den.

FAQ-avdelning

Är Citroën e-SpaceTourer bättre än e-Traveller, Vivaro-e, PROACE Verso och Mercedes EQV?

Den bästa MPV:n här är Mercedes EQV, men bara om du inte behöver mer än 7 platser åt gången. Om du behöver mer än 7 platser åt gången skulle jag ge Citroën e-SpaceTourer övertaget eftersom den balanserar kostnader, design, kapacitet, sittplatser och teknik bäst. e-Travellern är helt enkelt för dyr utan någon bra anledning medan Vivaro-e är en nära tvåa.

  Är DS 3 Crossback E-Tense en bra bil?

PROACE Verso är också ett riktigt bra alternativ, men den saknar flexibilitet eftersom alla modeller inte har nio sittplatser.

Är elektriska MPV:er populära?

Inte riktigt. Elektriska MPV:er var inte ens tillgängliga för ett eller två år sedan, vilket innebär att de bara har börjat komma ut. Eftersom dessa bilar inte är typiska pendlarbilar för de flesta människor är det inte 100 % säkert hur bra de kommer att göra det. Men om du använder dem som stadstransportörer och kommersiella skåpbilar kan de faktiskt vara bra.

Vi får vänta och se om dessa kommer att bli populära, men för tillfället finns det inte många av dessa på vägarna.

Är en elektrisk MPV/Van meningsfull?

Tja, det beror på ditt användningsscenario. Om du är den typen av kille som tillbringar mycket tid med att köra långa sträckor är dessa inte ditt bästa val. Om du däremot tenderar att göra korta pendelturer i staden kan dessa spara både pengar och tid.

Eftersom de flesta städer runt om i världen erbjuder många fördelar för elfordon, t.ex. särskilda parkeringsmöjligheter och inga trängselavgifter, kan en elektrisk skåpbil/MPV faktiskt vara en riktigt bra idé, särskilt om du äger en flotta av dem.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts