Nya Citroën AMI elbil vs liknande elbilar

Citroën AMI

Att leva i en trång stad med en stor bil har blivit något outhärdligt nuförtiden eftersom det blir allt svårare att hitta parkeringsplatser. Dessutom är många städer runt om i världen nu benägna att ta ut en trängselavgift för att avskräcka folk från att köra sina bensinslukande bilar in i stadskärnorna.

Om vi dessutom betänker att många städer runt om i världen utformades före bilarnas tid kan vi snabbt dra slutsatsen att stadskärnor och storstäder i allmänhet inte är bilarnas bästa vänner. Detta skapade en marknadsefterfrågan på elbilar för mikrostadsbilar som kan passa var som helst och inte förorenar alls, och som därmed eliminerar alla de nackdelar som vanligtvis är förknippade med att köra en stor bil i en stad.

Den nya Citroen AMI gör framsteg över hela världen eftersom den lovar att bli en perfekt stadsbil eftersom den är billig, liten, intuitiv och lätt att köra. AMI är dock inte den enda bilen i det här segmentet, och i den här artikeln ska vi jämföra nya Citroën AMI electric med liknande elbilar och berätta vad du får med varje bil.

Till att börja med måste vi nämna Renault Twizzy som har funnits ett bra tag. Andra imponerande startup-produkter som Sion försöker också nå marknaden. Vi ska också nämna den goda gamla Smart EQ ForTwo som har funnits i årtionden.

Citroen AMI

Citroen AMI är tekniskt sett inte ens en bil, utan snarare en fyrhjuling vilket innebär att den kan köras av alla som är äldre än 14 år. AMI kostar bara 5 000 euro i Europa, har en maxhastighet på cirka 45 km/h, en räckvidd på 75 km och kan laddas från 0 % till 100 % via ett vanligt uttag i hemmet på drygt 3 timmar.

  Är Citroën C4 Picasso en bra bil?

AMI är utformad för att vara så enkel som möjligt, vilket innebär att den bara har tre knappar på insidan. Den levereras också med en dockningsstation/USB för din telefon och en liten Bluetooth-högtalare som kan tas ut ur AMI om du så önskar. På det hela taget är AMI en perfekt liten fickraket för livliga stadskärnor.

Renault Twizy

Med mer än 30 000 sålda enheter världen över (främst i Europa) är Renault Twizy den obestridda mästaren i det här segmentet, men det beror främst på att den inte haft så många rivaler att konkurrera med förrän nu. Twizy kostar runt 7 000-8 000 euro och du måste betala extra om du vill ha dörrar, ja du hörde rätt.

Den goda nyheten är att Twizy kan hålla så mycket som 120 km på en full laddning och att den kan nå en topphastighet på 45 km/h, vilket är exakt samma som Citroen AMI. Twizy har en smart tvåsitsig konfiguration och den känns mer som en motorcykel än en bil.

Sion

Om du vill ha en futuristisk mikro stadsbilsupplevelse kan du inte leta längre än till Sion, en liten stadsbil som laddar sig själv genom solpaneler som är placerade på toppen. Sion erbjuder mer utrymme med fyra dörrar och en maximal räckvidd på cirka 300 km/186 miles, vilket placerar den i den absoluta toppen. Sion kostar dock cirka 25 000 euro, vilket inte är ett lågt pris att betala.

  Är Citroën C1 en bra bil?

Du kan ladda Sion på en snabbladdare upp till 80 % på bara 35 minuter, vilket är en hygglig takt med tanke på bilens maximala räckvidd. Med ett batteri på 54 kWh lyckas Sion erbjuda ett batteri som är större än många elbilar från Citroën-familjen, som till exempel e-C4.

Smart EQ ForTwo

Bilföretaget Smart har varit med och tillverkat små stadsbilar ett tag nu, vilket innebär att de också kan betraktas som pionjärer inom detta segment. Den mest framgångsrika och mest långlivade Smart-modellen är ForTwo som nu också kan fås med en elektrisk drivlina. En Smart EQ ForTwo kostar dock mer än 20 000 euro som ny.

Med ett 17 kWh-batteri klarar ForTwo cirka 100 km på en full laddning och kan ladda sig själv från 20 till 80 % på drygt 50 minuter. På det hela taget är Smart EQ ForTwo något av en legend i det här segmentet, men den kostar lite för mycket för vad den erbjuder.

FAQ-avsnitt

Är små stadselbilar värda det?

Ekonomiskt sett är en liten stadsbil den bästa typen av bil du kan köpa eftersom den bara kostar en bråkdel av vad du skulle behöva betala för något större. De här bilarna är tillräckligt snabba, de har en hyfsad räckvidd och de är verkligen lätta att parkera och köra även i de mest trafikerade stadskärnorna där ute.

Du kan lämna dem parkerade utan att oroa dig för att de ska bli stulna eftersom de har olika säkerhetsutrustning. Om du bor i en livlig stad och behöver en pendlarbil är en liten stadsbil som Ami eller Twizy troligen det bästa du kan gå och skaffa just nu.

  Allt om de nya elektriska Citroëner

Är små stadselbilar framtiden?

Under det senaste decenniet eller så har vi sett en kraftig nedgång i produktionen av bilar med stora motorer och stora bilar i allmänhet. Folk vänder sig till SUV:er och crossovers, och smart utrymmeshantering blir viktigare än själva storleken.

Om du kombinerar detta med de ständigt ökande kostnaderna för att leva i en stad kan du omedelbart förstå varför dessa små bilar är helt logiska. De förorenar inte lika mycket, de kostar inte lika mycket, de är lätta att leva med, lätta att parkera, lätta att försäkra och lätta att köra.

Hur populära är små stadselbilar?

Små stadselbilar blir mer och mer populära för varje dag som går, särskilt i dessa dagar när bränslepriserna verkligen börjar slå igenom. Städerna blir alltmer överfulla och det blir allt svårare att hitta parkeringsplatser.

Även om de inte var populära alls för ungefär ett decennium sedan verkar det som om tidvattnet håller på att vända och att dessa små elektriska stadsbilar blir riktigt populära på sistone, särskilt i Europa.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts