Nya Citroën ë-C4 electric vs liknande elbilar

Citroën ë-C4

Nya Citroën e-C4 är en helt elektrisk familjebil som ska föra Citroën närmare den mest populära gruppen av eldrivna familjebilar. e-C4 bygger på den välkända Stellantis EV-plattformen som kan ses i många elbilar från Citroën, Peugeot, Fiat, Vauxhall/Opel och alla andra märken under Stellantis paraply.

I den här artikeln kommer vi att jämföra den nya Citroën ë-C4 electric med liknande EV-bilar och berätta hur de står sig och varför du ska välja den ena framför den andra. e-C4 drivs av ett 50 kWh-batteri som ger bilen en hyfsad räckvidd och hyfsad effekt. Det finns vissa bilar som erbjuder mer i varje segment men som kostar mycket mer pengar.

De största rivalerna till Citroën e-C4 är Volkswagen ID.3, Nissan Leaf, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 och Mazda MX-30. Några av dessa är lite mer seriösa och har en högre prislapp, men många ser dem som en del av samma grupp som är det ekonomiska till mellannivåns EV-familjesegmentet.

Hur som helst ska vi nu gå på djupet med var och en av dessa bilar och berätta vad du får för pengarna.

Citroën e-C4 elektrisk

Citroën e-C4 electric börjar någonstans mellan 33 000 och 35 000 euro och erbjuder ett 50 kWh-batteri som ger dig 136 hästkrafter och en maximal räckvidd på cirka 218 mil. e-C4 kan laddas med upp till 100 kW juice vilket gör att du kan nå 80 % från 20 % laddning på drygt 20 minuter. Den här drivlinan är kopplad till permanent FWD.

Designmässigt följer e-C4 ett välkänt Citroën-designspråk som gör att bilen ser spännande och ungdomlig ut. Interiören är modern och snyggt utformad vilket gör att hela bilen känns uppdaterad. Utrymmet är också generöst och Stellantis 50kWh-uppsättningen kommer sannolikt att vara riktigt pålitlig eftersom den är riktigt vanlig bland många bilar.

  Är Citroën DS4 en bra bil?

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 Pro Performance med 204 hk börjar på cirka 36 000 euro vilket är något högre än Citroën e-C4, men ID.3 får också ett något större 62kWh-batteri som kan ge dig cirka 265 mils räckvidd. ID.3 har också stöd för snabbladdning med upp till 100 kW vilket innebär att 20-80 % batteri klaras på cirka 25 minuter.

ID.3 ser mer futuristisk ut än Citroën e-C4 både på insidan och utsidan vilket gör hela upplevelsen lite mer spännande. e-C4 ser ut som en vanlig ICE-bil medan ID.3 uppenbarligen är en EV eftersom den försöker vara så futuristisk som möjligt. Interiörutrymmet är stort med ID.3, särskilt den andra sätesraden medan tillförlitligheten också är riktigt bra.

Nissan Leaf

Om du betalar mellan 33 000 och 41 000 euro kan du också få Nissan Leaf/Nissan Leaf e+ med 150 hk. Den billigare Leaf får ett mindre 39 kWh-batteri medan den större Leaf e+-modellen får 59 kWh. Den vanliga Leaf har en räckvidd på cirka 168 mil medan Leaf e+ har en räckvidd på hela 260 mil. Du kan snabblada Leaf med upp till 50 kW effekt och 20-80 % tar nästan en timme.

Utrymmesmässigt är Nissan Leaf märkbart mindre än andra bilar på den här listan, men den är också billigare över hela linjen. Du får också färre bekvämligheter med Leaf, men det är mycket billigare att skaffa en fullt utrustad Leaf än någon annan bil på den här listan.

  Är Citroën C5 X en bra bil?

Kia EV6

Den enda EV6-modellen som på avstånd kan jämföras med dessa tre tidigare bilar är den 47 000 euro dyra EV6 Standard Range 2WD-modellen med ett 54 kWh-batteri och en maximal räckvidd på 200 mil. Det som är bra är att EV6 stöder snabbladdning med upp till 175 kW som kan ladda bilen från 20 till 80 % på bara 17 minuter.

Där Kia gör det största hoppet är den inre och yttre designen eftersom den ser (enligt min mening) bättre ut än någon annan bil på den här listan. De högre EV6-modellerna är mycket dyrare men är också mycket bättre i praktiskt taget alla avseenden.

Hyundai Ioniq 5

Precis som med EV6 är den enda jämförbara Ioniq 5-modellen med de tre första bilarna Ioniq 5 Standard Range FWD-modellen med 54 kWh till 43 000 euro. Denna har samma batteri som finns i EV6, vilket ger 170 hk i båda modellerna. Den kan också ladda med hastigheter på upp till 175 kW med nästan identiska laddningstider.

Ioniq 5 ser lika attraktiv och användbar ut som EV6, särskilt för dem som älskar blockig och retro-futuristisk design.

Mazda MX-30

En av de billigaste bilarna på den här listan är Mazda MX-30 eftersom den börjar på cirka 34 000 euro för 30kWh-modellen, som är den överlägset billigaste med det minsta batteriet här. Detta räcker till endast 100 mils räckvidd, 143 hk och en ”snabb” laddningstid på 37kW vilket också är det sämsta här med ganska stor marginal.

  Vanliga problem med Citroën C4 Picasso

Dessutom är MX-30 också den svagaste när det gäller inredningsutrymme, och hamnar bara i underläge mot den mindre Nissan Leaf. Designen är också relativt konstig och MX-30 hör helt enkelt inte hemma i samma mening som bilar som EV6, e-C4, ID.3 och Ioniq 5.

FAQ-avsnitt

Är Citroën e-C4 värd det?

Om du gillar Citroëns formspråk och är nöjd med maximal räckvidd, utrymme och bekvämligheter är e-C4 definitivt värd det. Vissa människor älskar att e-C4 inte skriker EV medan andra uppskattar när en EV ser annorlunda ut än allt annat på vägen. Hur som helst är e-C4 en riktigt konkurrenskraftig bil i sitt segment.

Är Citroën e-C4 en lyxbil?

Med ett utgångspris norr om 33 000 euro skulle man kunna förvänta sig att e-C4 skulle erbjuda en hel del lyxfunktioner, men så är inte riktigt fallet. Den icke-elektriska versionen av C4 kostar hela 12 000 euro mindre än e-C4, vilket innebär att elektrifieringen kommer till ett högt pris.

Ska jag köpa Citroën e-C4 eller den vanliga C4?

För mina pengar skulle jag välja den vanliga C4 eftersom den kostar mycket mindre än e-C4. Men elbilar kommer med en betydande prishöjning, oavsett märke eller modell, vilket innebär att prisskillnaden mellan den vanliga C4 och e-C4 inte är något utöver det vanliga.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts