Är DS 3 Crossback E-Tense en bra bil?

DS 3 Crossback E-Tense

DS 3 Crossback är en subkompakt premium familje-SUV som är utformad för att konkurrera med ganska etablerade tyska märken. För att ens kunna hota sådana som VW, Audi, BMW och Mercedes måste DS 3 vara annorlunda, men minst lika bra som T-Roc, Audi Q3, BMW X1 och Mercedes GLA. Så är DS 3 Crossback E-Tense en bra bil?

DS 3 Crossback E-Tense är verkligen en bra bil, men den befinner sig i det kanske mest konkurrensutsatta segmentet av premiumbilar idag eftersom en subkompakt och kompakta SUV:er och crossovers är de mest populära premiumbilarna som finns. E-Tense-märket är endast reserverat för en eldriven DS 3 Crossback, vilket innebär att DS 3 lånar den välkända Stellantis EV-plattformen.

Designmässigt är DS 3 ett blickfång förvisso, men en del anser att den är lite för överstylad och saknar identitet. Interiören i DS 3 Crossback är verkligen snyggt utformad med högklassiga material, men den skriker inte lyx på samma sätt som tyskarna gör. Tillförlitligheten är inte den bästa, men det gäller även för tyskarna.

DS 3 Crossback E-Tense körs på ett ganska avslappnat sätt utan att försöka vara överdrivet sportig. Värdemässigt ligger DS 3 E-Tense stadigt i premiumsegmentet. Praktiken är riktigt bra, men det totala bagageutrymmet och sittplatsutrymmet är inte i nivå med tyskarna.

DS 3 Crossback E-Tense – Drivlinan

DS 3 Crossback E-Tense får det välbekanta 50 kWh-batteriet som du brukar hitta i mängder av Stellantis-ägda märken som Peugeot, Fiat, Opel eller Citroen. Detta innebär 136 hk och en 0-60mph-tid på 9 sekunder, toppfarten är beräknad till 93mph. Den här drivlinan är kopplad till en 1-växlad växellåda och kraften skickas endast till framhjulen.

  Är Citroën C5 X en bra bil?

Du kan förvänta dig att komma runt 200 miles på en full laddning vilket är okej-ish. Den maximala laddningshastigheten är begränsad till 100 kW, vilket innebär att du kan ladda DS 3 E-Tense från 20 % till 80 % på cirka 23 minuter. Å andra sidan kommer långsam växelströmsladdning sannolikt att ta dig mer än 5 och mindre än 7 timmar.

DS 3 Crossback E-Tense – Design och körning

DS brukade vara ett varumärke under Citroën-paraplyet, men de bestämde sig för att grena ut sig redan 2015 och tillverkar nu fristående bilar. DS designspråk kan anses vara djärvt eller slående vilket innebär att DS 3 Crossback E-Tense garanterat kommer att få huvudena att vända sig var du än går. Interiören i DS 3 Crossback är lika slående.

När det gäller körupplevelsen kan vi lätt säga att DS 3 Crossback E-Tense lyckas hålla sig bekväm och välkontrollerad oavsett var du kör den. Den är ganska bekväm med bra ljudisolering. Dessutom försöker DS inte göra sina bilar sportiga vilket innebär att du kan förvänta dig en mild och avslappnad cruisingupplevelse med E-Tense.

DS 3 Crossback E-Tense – Tillförlitlighet och vanliga problem

Juryn är fortfarande inte klar över tillförlitligheten med E-Tense eftersom den här bilen bara har funnits på marknaden under en kort tid. Detta innebär att vi inte kan bedöma fullt ut hur pålitlig eller opålitlig den är och därför måste vi vänta några år innan vi försöker. Hur som helst verkar det som om DS 3 E-Tense lider av vissa relativt små problem som verkligen behöver åtgärdas.

  Vanliga problem med DS 3 Crossback E-Tense

Till att börja med kan vissa avancerade förarassistanssystem, t.ex. lane keep assist-funktionen, vara alltför påträngande, vilket får de flesta ägare att stänga av den. Dörrhandtagen är kända för att vara opålitliga ibland och appen som följer med bilen är inte den enklaste att använda, vilket innebär att många ägare inte vet hur de ska ställa in laddningssessioner i förväg.

DS 3 Crossback E-Tense – värde och praktiska egenskaper

Du kan räkna med att betala strax under 40 000 euro för DS 3 Crossback E-Tense i Europa, vilket är en ganska hög prislapp för en Stellantisbaserad bil. DS 3 E-Tense är dock mycket bättre än många andra elbilar baserade på den här plattformen eftersom den verkligen känns som en premiumprodukt genomgående.

Praktiken är också riktigt bra eftersom DS 3 E-Tense lyckas packa in en hel del saker för sin storlek. De flesta tyska rivaler erbjuder dock mer sittplatsutrymme och mer bagageutrymme. Dessutom är de också lite mer intuitiva att använda överlag.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa DS 3 Crossback E-Tense?

Om du är intresserad av att köpa en högklassig kompakt eldriven SUV för familjen har du verkligen ett stort urval här. Praktiskt taget alla premiummärken där ute erbjuder något i det här segmentet, vilket innebär att det finns dussintals och åter dussintals alternativ som du kan välja mellan. Vad är det som gör att DS 3 sticker ut i denna skara?

Jag skulle säga att DS 3 följer en helt autentisk designbana, både på insidan och utsidan. Där tyskarna gillar att vara konservativa med designen, går DS all in och gör bilen verkligt iögonfallande. Detta är enligt min mening det främsta försäljningsargumentet för DS 3 E-Tense och är också anledningen till att man bör satsa på DS-3 framför sina konkurrenter.

  Vanliga problem med Citroën DS9

Är DS 3 Crossback E-Tense en lyxbil?

DS 3 Crossback E-Tense är en lyxbil, både prismässigt och innehållsmässigt. Vi måste dock påpeka att det finns många andra lyxbilar i det här segmentet som väger tyngre i de flesta bilisters hjärtan. DS 3 är en verkligt spännande bil som på något sätt känns fräsch i ett segment där det är ganska svårt att vara fräsch.

Som sådan förtjänar DS 3 definitivt sin plats på en företagsparkering, även om den inte är den bästa lyxbilen i detta segment, inte ens med råge.

Finns DS 3 Crossback som hybridbil?

Som vi nämnde i början kommer benämningen E-Tense från det faktum att DS 3 Crossback E-Tense är EV-versionen av DS3. Det finns inga hybridversioner av DS 3 för tillfället, och det är osannolikt att det kommer att ändras inom kort.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts