Nya Citroën ë-Berlingo electric vs liknande elbilar

Citroën ë-Berlingo

Citroën e-Berlingo är Citroëns mest kända elektriska MPV/lastbil, vilket innebär att den kan tillfredsställa både familjer och företag. e-Berlingo levereras med Citroëns numera berömda 50 kWh-batteri, ett batteri som kan ses i många andra Citroën-elmodeller.

e-Berlingo sitter i ett riktigt konkurrensutsatt segment av marknaden och därför är en jämförelse av den nya Citroën ë-Berlingo electric mot liknande elbilar huvudämnet för den här artikeln. Liknande elbilar är Peugeot Partner, Opel/Vauxhall Combo, Fiat Doblo, Ford Tourneo och VW .ID BUZZ.

Men om du vill ha en 7-sitsig familjelbil med elmotor, men vill att den ska vara snabb, lyxig, bekväm och åtråvärd, måste du ta steget upp till Tesla Model Y eller Mercedes EQV/EQB. Hur som helst är dessa bilar mycket dyrare mycket mer kapabla och mycket lyxigare.

Segmentet för elektriska MPV/medium cargo vans har bara börjat och vi kommer troligen att få se många nya elektriska MPV:er allt eftersom tiden går. Detta innebär också att dessa MPV:er inte är de allra bästa när det gäller elbilar eftersom segmentet för elektriska MPV:er egentligen inte är så intressant för de flesta potentiella elbilsköpare.

Citroën e-Berlingo

Citroën e-Berlingo finns i två olika varianter, en sjusitsig MPV eller en medelstor lastbil. Skillnaderna mellan vanliga Berlingo och elektriska Berlingo-modeller är naturligtvis drivlinan, praktiska egenskaper, effektivitet och pris. E-Berlingo kostar runt 40 000 euro, vissa modeller kostar något mindre än 40 medan andra går över 40.

Den ”vanliga” Berlingo är mycket billigare än så och 40 000 är lite mycket för en vanlig Berlingo. Med ett batteri på cirka 50 kWh klarar Berlingo cirka 174 mil på en full laddning och kan laddas med en snabb DC 100 kW-laddare från 20 % till 80 % på i bästa fall cirka 25 minuter.

  Vanliga problem med Citroën C4 Aircross

I den vanliga e-Berlingo kan man lätt sitta upp till sju personer med massor av utrymme, medan lastvarianten kan lasta upp till 1 700 pund last, vilket är mycket. e-Berlingo ser ut att bli en överraskande framgångsrik elektrisk Citroën, men vi får vänta och se hur e-Berlingo står sig mot sina hårdaste rivaler.

Peugeot Partner, Opel/Vauxhall Combo, Fiat Doblo

Du kanske blir förvånad när du får reda på att Peugeot Partner, Opel/Vauxhall Combo och Fiat Doblo delar drivlinor med den tidigare nämnda e-Berlingo, vilket innebär att alla dessa fordon är tillverkade på samma ”Stellantis”-plattform. Stellantis är namnet på det företag som äger alla dessa biltillverkare och det är därför de delar samma plattform.

Ett 50 kWh-batteri, 136 hk, mellan 170-200 mils räckvidd, alla dessa egenskaper finns i alla fyra dessa bilar, och de enda skillnaderna mellan dem är design och små varianter i trim och komfortnivåer. e-Berlingo verkar dock vara den mest populära av dem alla.

Prismässigt är dessa också väldigt lika, vilket innebär att det slutgiltiga köpbeslutet sannolikt kommer att baseras på vilken av dessa du anser vara bättre och din märkeslojalitet. Dessutom delar nästan alla elbilar som tillverkas av dessa fyra märken (inklusive många ytterligare märken under Stellantis-gruppen) 50 kWh-batteriet och resten av drivlinan.

Ford Tourneo och VW .ID BUZZ

Citroën e-Berlingo och resten av de bilar som nämns ovan är inte de enda två bilarna som delar de flesta av sina delar eftersom det också kan ses med Ford Tourneo och den helt nya VW .ID BUZZ. Dessa två är inte direkta konkurrenter till e-Berlingo, men de delar en liknande roll på marknaden, särskilt eftersom det egentligen inte finns så många alternativ du kan välja ändå.

  Är Citroën Berlingo en bra bil?

De här två är något dyrare och har plats för upp till sju personer också. Där dessa två gör en mer väsentlig skillnad är batteristorleken eftersom de erbjuder ett större batteri på 77 kWh och en räckvidd på upp till 260 mil. Dessa siffror är inte bekräftade ännu men är förståeliga eftersom 77kWh-batteriet är större.

Du kan förvänta dig att dessa två kommer att kosta mellan 10 000 och till och med 20 000 euro mer än Berlingo och resten av Stellantis-gänget. Det är också värt att nämna att dessa två erbjuder en högre maximal DC-laddningshastighet på 175kW och är överlag lyxigare och bättre utrustade.

Video: Är Citroën Ë-Berlingo den perfekta elbilen för hela familjen?

FAQ-avdelning

Vilken är den lyxigaste sjusitsiga elbilen?

Den lyxigaste sjusitsiga elbilen är den helt nya Mercedes EQS SUV. EQS bygger på samma plattform som sedanversionen, EQS som utan tvekan är den lyxigaste elbilen någonsin. EQS SUV är främst utformad med fem platser i åtanke, men du kan packa in ytterligare två om du väljer att höja den tredje sätesraden.

Detta kommer att påverka din totala lastkapacitet som kommer att krympa avsevärt. Detta överdrivs ännu mer av det faktum att EQS SUV inte får någon frontkoffert alls.

Vilken är den mest rymliga elbilen med sju sittplatser?

Om du vill ha mest utrymme skulle jag föreslå att du tittar på Citroën e-Spacetourer eller Peugeot e-Traveler, som båda är baserade på den befintliga Stellantis-plattformen och har plats för upp till nio passagerare samtidigt.

  Är Citroën C4 Cactus en bra bil?

Den mest rymliga elektriska SUV:n är Tesla Model X eftersom den erbjuder plats för upp till sju personer utan att offra lastutrymme eller huvud- och benutrymme. Andra riktigt rymliga elektriska SUV:er är Audi e-Tron, Jaguar I-Pace, nya Rivian och den kommande elektriska Hummern.

Är Citroën e-Berlingo värt det?

För att vara helt tydlig: e-Berlingo är inte den mest rymliga och inte heller den elbil som har längst räckvidd. För att vara 100 procent ärlig är e-Berlingo inte bäst på någonting, vilket väcker frågan om det är bilen du bör titta på?

Även om det finns bättre elbilar där ute är e-Berlingo mer än tillräckligt bra för vad den är eftersom den erbjuder tillräckligt med utrymme, är riktigt säker och relativt bekväm. Utgångspriset är lite svårt att svälja, men det verkar som om e-Berlingo säljer ändå.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts