Är Citroën ë-C4 en bra bil?

Citroën ë-C4

Citroën ë-C4 introducerades först för modellåret 2021 som en Citroën C4 baserad på den nuvarande elektriska plattformen från Stellantis. Denna EV-plattform används för många andra Stellantis-bilar som Citroën e-Berlingo, Citroën e-Spacetourer och många andra bilar från Peugeot, Opel/Vauxhall och Fiat. Är Citroën ë-C4 en bra bil?

Om du är ute efter en snygg elektrisk crossover/SUV för familjen är Citroën ë-C4 faktiskt ett riktigt bra val. Drivlinemässigt får den ett välbekant batteri med hyfsad räckvidd och tillräcklig effekt. Citroën är ett av de märken som är kända för att göra slående bilar vilket innebär att ë-C4 är en snygg bil både invändigt och utvändigt.

Körupplevelsen är bekväm och avslappnad, men ë-C4 kan också hävda sig i kurvorna också. När det gäller tillförlitlighet är det fortfarande lite för tidigt att säga om ë-C4 är tillförlitlig eller inte eftersom den är så ny. Hur som helst kommer vi att nämna vissa problem som verkar vara vanliga med ë-C4 och andra bilar baserade på Stellantis-plattformen.

Utgångspriset för ë-C4 är relativt högt, men det är väntat eftersom det är en EV. Praktiken är riktigt bra eftersom ë-C4 erbjuder tillräckligt med sittplatser för fyra vuxna och ett relativt rymligt bagageutrymme. Vi måste dock nämna att ë-C4 inte erbjuder någon bagageutrymme framtill.

Citroën ë-C4 – Drivlinan

Med ett 50 kWh-batteri erbjuder ë-C4 cirka 218 mils räckvidd i teorin, men den verkliga räckvidden är närmare 200 mil vilket också är ett riktigt bra resultat. ë-C4 får en enda motorkonfiguration över framhjulen vilket innebär att det är en permanent FWD-bil med 136 hk och 191 lb-ft vridmoment. 0-60mph tar cirka 9 sekunder medan toppfarten är 93mph/150kph.

  Är Citroën DS4 en bra bil?

Du kan ladda ë-C4 från 20 % till 80 % på drygt 23 minuter om du hittar en 100 kW DC-snabbladdare. Å andra sidan tar långsam växelströmsladdning i hemmet cirka 5 timmar för samma laddningsmängd. Allt som allt kan du räkna med att få cirka 70 mils räckvidd på cirka 10 minuters snabbladdning.

På det hela taget är Citroën ë-C4:s drivlina tillräcklig. Kanske skulle en modell med 70 kWh+ vara ett bra val för en toppmodell, men detta är mer än tillräckligt för de flesta.

Citroën ë-C4 – Design och körning

ë-C4 ser djärv, ungdomlig och finurlig ut, vilket är precis vad de flesta förväntade sig av Citroën. Frontljusen gör en riktigt attraktiv och autentisk X-form och karossen ser ut som något mellan en coupé-SUV och en vanlig familjecrossover. Interiören är också snyggt inredd med allt du behöver.

Körmässigt är ë-C4 bekväm, smidig och välisolerad, vilket gör den perfekt för både lång- och kortdistansresor. Det är inte en bil som är utformad för att prestera, men tack vare en relativt låg tyngdpunkt kan ë-C4 hålla sig framme i kurvorna.

Citroën ë-C4 – Tillförlitlighet och vanliga problem

Eftersom Citroën ë-C4 först såg dagens ljus för några månader sedan kan vi inte bedöma hur tillförlitlig den verkligen är, men vi kan förvänta oss att den är likartad med befintliga Stellantis-baserade elbilar och andra Citroën-modeller. ë-C4 återkallades dock redan en gång på grund av vissa problem med de bakre spiralfjädrarna. Det verkar som om dessa kan falla av bilen och orsaka en olycka.

  Vanliga problem med DS 3 Crossback E-Tense

Andra potentiella problem är bland annat problem med säkerhetsbältena, luftkonditioneringen, utrustningen och styrsystemet. Stellantis 50kWh-plattformen har visat sig vara ganska pålitlig, och om alla tidigare modeller är något att gå på bör ë-C4 vara ganska pålitlig på lång sikt.

Citroën ë-C4 – värde och praktiska egenskaper

En ë-C4 i instegsutförande kommer att kosta dig någonstans runt 40 000 euro, medan modeller med högre trimning kommer att lägga till några tusen euro ovanpå det. Begagnatvärdena verkar vara ganska stabila för tillfället, men det beror sannolikt på att ë-C4 fortfarande är en relativt färsk bil.

När det gäller utrymmet är ë-C4 en riktigt rymlig bil baktill, men utrymmet i framsätet är inte lika stort. Bagageutrymmet är riktigt bra, men avsaknaden av ett bagageutrymme framtill är verkligen en nackdel i detta segment där många bilar har ett bagageutrymme framtill.

FAQ-avsnittet

Ska jag köpa en Citroën ë-C4?

Om du är ute efter en familjebil och vill spara miljön samtidigt är Citroën ë-C4 ett riktigt bra val. Ett utgångspris på 40 000 euro är inte något man förväntar sig av en Citroën, men vi kan säga att ë-C4 är värd det.

Å andra sidan, om du inte är så intresserad av att leva med en elbil kan prislappen på 40 000 euro vara lite för mycket. Om du har möjlighet bör du provköra ë-C4 och se om det verkligen är en bil du kan leva med.

  Är Citroën ë-Berlingo en bra bil?

Är Citroën ë-C4 en lyxbil?

Citroën ë-C4 må vara ganska välutrustad med all nödvändig teknik och säkerhetsfunktioner, men lyxiga elbilar är något helt annat. Vi kan med säkerhet konstatera att ë-C4 överbryggar klyftan mellan elbilar på ekonominivå och lyxbilar.

Lyxfordon tenderar att vara mycket mer polerade än ë-C4, samtidigt som de kostar mycket mer pengar. Om du väljer ë-C4 kommer du sannolikt att gilla den. Men om du är van vid att köra lyxbilar kan ë-C4 kännas lite för vanlig.

Är ett batteri på 50 kWh tillräckligt för en daglig förare?

Tja, det beror på. Om dina dagliga pendlingsresor inte är längre än några tiotals mil per dag är ë-C4 mer än tillräckligt. De här bilarna är egentligen inte utformade för långväga resor eftersom du då måste ladda ë-C4:an väldigt ofta.

Hur som helst, om du har bilen i garaget och har ett eluttag lätt tillgängligt är ett batteri på 50 kWh mer än tillräckligt. Tanken är att bilen alltid ska vara ansluten när den står i garaget. Att hålla den på ungefär 80 % av laddningen är dock troligen det bästa för batteriets hälsa på lång sikt.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts