Vanliga problem med DS 3 Crossback E-Tense

DS 3 Crossback E-Tense

DS är för Citroën och Peugeot vad Audi är för VW och Skoda, vilket innebär att DS försöker vara det premiumerbjudande som delar de flesta av sina delar med sina två systerföretag, Citroën och Peugeot. DS var tidigare en särskild in-house av Citroen, men sedan 2015 har DS blivit helt självständigt och har som mål att göra ett avtryck på världens premiumbilsmarknad.

DS 3 Crossback är den minsta premium-SUV:n från DS som försöker stjäla kunder från bilar som Audi Q3 eller BMW X1. Namnet E-Tense innebär att den här versionen av DS 3 Crossback helt drivs av battericeller, inte av en förbränningsmotor. I den här artikeln kommer vi dock att berätta om alla vanliga problem med DS3 Crossback E-Tense och vad du ska hålla utkik efter.

Det verkar som om de vanligaste problemen med DS 3 Crossback är förknippade med bilens tillbehör och elektriska system, till exempel dörrhandtagen har en egen vilja. Vissa har också rapporterat problem med vissa avancerade förarassistanssystem som ofta kan kännas lite för påstridiga och icke-flytande.

Andra har klagat på bilens mätvärden och att DS 3 inte kan mäta korrekt hur många mil du har kvar i batteriet. Vissa har också klagat på bilens laddningssituation då man inte kan ställa in bilens laddningstimer korrekt och att den användbara batterikapaciteten faktiskt ligger långt under 50 kW.

DS 3 Crossback E-TENSE – Elektriska problem

Vi börjar den här listan med att nämna att E-TENSE ibland har ett eget sinne när det gäller dörrhandtagen och hur de fungerar. Bilen har ett avancerat nyckellöst system som kan upptäcka när nyckeln är nära bilen och plocka ut dörrhandtagen så att de alltid hälsar på dig när du kommer nära dem.

  Allt om den nya elektriska Citroën AMI

Vissa ägare har dock klagat på att detta system inte alltid är så effektivt som det borde vara och därmed sänker bilens kvalitetsnivå trots att huvudsyftet var att höja den. Hur som helst är detta troligen bara ett litet mjukvaruproblem som säkert kommer att tas om hand under de kommande månaderna med alla kommande uppdateringar.

DS 3 Crossback E-TENSE – ADAS-problem

Nästan alla bilar i dag har avancerade förarassistanssystem som syftar till att hålla oss säkra oavsett miljö. DS3 Crossback har alla de vanliga sakerna, såsom lane keep assist, blind spot assist, adaptiv farthållare, automatisk nödbromsning och många andra bekvämligheter.

Vissa ägare klagade dock på att lane keep assist är känd för att vara alltför självsäker och kan dra dig tillbaka till mitten av körfältet även om du vill göra ett körfältsbyte. Ägarna säger att du kan undvika detta genom att stänga av systemet, vilket i viss mån motverkar dess syfte.

DS 3 Crossback E-TENSE – Kilometerförutsägelser problem

Sedan bilar började få avancerad elektronik har det blivit standard i alla bilar att ha en mätare för körsträcka på instrumentbrädan. Den som finns på DS 3 är inte den allra bästa som finns där ute eftersom den ofta kan vilseleda dig med den återstående räckvidden. Ägare har uppgett att bilen ibland kan visa mindre än 170 miles även om bilen är fulladdad.

Andra har uppgett att indikatorn ibland kan gå åt andra hållet även om du tömmer batteriet ganska mycket. Detta beror på att indikatorn försöker ta hänsyn till dina körvanor och ge dig en bedömning utifrån hur du kör bilen. Detta fungerar för det mesta, men bilen kan ibland misslyckas med att visa den verkliga körsträckan kvar, oavsett hur du kör.

  Vanliga problem med Citroën C5 X

DS 3 Crossback E-TENSE – Laddningsproblem

För att avsluta den här listan ska vi också nämna vissa problem med laddningssituationen där DS3 Crossback E-TENSE ibland kan vara lite knepig att använda. Vissa säger att appen som följer med bilen inte är den bästa när det gäller att förutbestämma när bilen ska laddas.

Detta är inte det enda problemet då många ägare klagar på appen på fler sätt än ett. Den är inte den enklaste att använda och är dessutom bristfällig när det gäller bilar från premiumsegmentet.

FAQ-sektionen

Ska jag köpa DS 3 Crossback E-TENSE?

Om du gillar vad DS har att erbjuda och du är ute efter en bra elbil som är allround, är DS 3 Crossback E-TENSE definitivt värd att köpa. Batteriet skulle kunna vara lite större och bilen skulle kunna ha en mer beslutsam exteriördesign eftersom de flesta bilar från det här premiumsegmentet av elbilar har ett långt varumärkesarv och deras designval tenderar att vara mer sammanhängande.

Citroen/DS är dock känd för att göra bilar som inte ser ut som någon annan bil där ute. Jag antar att frågan om DS 3 Crossback E-TENSE är värd det är helt baserad på vad du älskar med en elbil. Om du gillar DS designspråk och du anser att räckvidden och kraften är tillräcklig är DS3 E-TENSE verkligen värd det.

Vilka bilar konkurrerar med DS 3 Crossback E-TENSE?

DS 3 Crossback E-TENSE ställs ofta mot Hyundai Kona Electric, MG ZS EV och Kia e-Niro SUV. Mellan dessa tre verkar DS verkligen vara den högre produkten och den lyckas vara den som kör bäst.

  Är Citroën C5 Aircross en bra bil?

Kia e-Niro och MG ZS kostar faktiskt lite mindre jämfört med DS 3, vilket är ganska uppenbart i det ögonblick du ställer dessa två mot varandra. Dock får e-Niro ett större 67,5kWh-batteri med upp till 230 miles medan MG ZS erbjuder ett ännu större 72kWh-batteri med upp till 270 miles.

Vad står DS i Citroen DS för?

Som tidigare nämnts lämnade märket DS Citroen redan 2014, men en separat DS-modell kom inte förrän 2018. DS står för ”Different Spirit” eller ”Distinctive Series” eftersom Citroen försökte göra ett helt separat varumärke som vänder sig till kunder med högre inkomstnivå.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts