Är Citroën ë-Berlingo en bra bil?

Citroën ë-Berlingo

Citroën ë-Berlingo introducerades först 2017 som en elektrisk variant av den vanliga Berlingo. När ë-Berlingo först kom ut räknade man inte med att den skulle bli så populär som den är idag. Det var faktiskt en av de allra första elektriska MPV:erna/vansarna, och den nyaste generationen av ë-Berlingo introducerades 2021. Så är Citroën ë-Berlingo en bra bil?

Det beror på ditt perspektiv. Om du inte är någon som planerar att använda ë-Berlingo för långväga resor skulle jag säga att ë-Berlingo är en riktigt bra bil. Den bygger på den välkända Stellantis EV-plattformen, vilket innebär att det finns en hel rad bilar, CUV:er, skåpbilar, hatchbacks och kombibilar som använder samma elbilsplattform.

Designmässigt skiljer sig ë-Berlingo något från den vanliga Berlingo och den lyckas se intressant och cool ut både på insidan och utsidan. Tillförlitligheten är ganska likadan som för de flesta andra Berlingo-modeller, med undantag för drivlinan som är eldriven. Körupplevelsen är egentligen inte speciell, men ë-Berlingo känns lite roligare att köra än den vanliga Berlingo.

Värdemässigt är Berlingo inte den billigaste bilen i MPV-världen, men det är väntat eftersom elbilar tenderar att komma med betydande premier på köpet. Praktiken är riktigt bra eftersom ë-Berlingo rymmer upp till sju personer utan problem.

Citroën ë-Berlingo – Drivlinan

Med ett 50 kWh-batteri förlitar sig ë-Berlingo på samma plattform som Stellantis Group använder i en hel del andra modeller från Citroën, Peugeot, Fiat och Opel/Vauxhall. 137hk och 191lb-ft vridmoment erbjuds av en enda elmotor som är placerad ovanpå framhjulen, vilket innebär att ë-Berlingo enbart är en FWD-bil.

  Nya Citroën ë-SpaceTourer jämfört med liknande elbilar

0-60 mph tar mer än 11 sekunder och toppfarten är bara 81 mph/131 km/tim. Citroën säger att ë-Berlingo ska kunna köra cirka 180 mil, men det är dess teoretiska toppnivå. Den verkliga körsträckan ligger närmare 130 km om du använder ë-Berlingo för det som den är avsedd för – att transportera människor och gods.

Med en maximal snabbladdningshastighet på 100 kW DC kan du ladda ë-Berlingo från 20 % till 80 % på drygt 23 minuter, medan en långsam AC-laddning i hemmet tar cirka 5-6 timmar. En laddning på 10 minuter borde räcka för att ge dig en räckvidd på upp till 70 miles.

Citroën ë-Berlingo – Design och körning

Designmässigt ser Citroën ë-Berlingo inte alltför annorlunda ut jämfört med den vanliga Berlingo, förutom kanske några få designprylar och tillägget av blå färg på vissa stylingdelar. Interiören i ë-Berlingo är något mer vågad jämfört med de flesta bilar i detta segment. Detta kommer inte som någon överraskning eftersom Citroën alltid har varit ett märke som är känt för vågad design.

Körupplevelsen är ganska normal, förutom att ë-Berlingo är en elbil. Det innebär att den är relativt bekväm, men den rullar ändå ganska mycket i kurvorna. Hur som helst känns den mer planterad än den vanliga Berlingo tack vare en lägre tyngdpunkt och en styvare fjädring för att klara av den extra vikten.

Citroën ë-Berlingo – Tillförlitlighet och vanliga problem

När det gäller tillförlitlighet lyckas ë-Berlingo vara mycket bättre än den vanliga Berlingo eftersom den inte har en förbränningsmotor, en traditionell växellåda, en bränsletank, en vattenpump, ett avgasrör eller många andra komponenter. Detta betyder dock inte att Citroën ë-Berlingo är felfri för det är den inte.

  Är Citroën C4 Aircross en bra bil?

De vanligaste problemen med ë-Berlingo är förknippade med framhjulet som skramlar, luftkonditioneringsfläkten, skjutdörrarna, bromsarna och räckviddsångest. Vi har redan talat om hur räckvidden kan minska om du packar mycket saker i ë-Berlingo, särskilt om du kombinerar det med kallt väder. Vissa har till och med sagt att detta kan ge dig mindre än 100 mils räckvidd.

Citroën ë-Berlingo – värde och praktiska egenskaper

Du kan räkna med att betala omkring 40 000 euro för en helt ny ë-Berlingo med lägre specifikation, vilket är ganska mycket pengar för en Citroën. De som köper dessa brukar dock vara nöjda eftersom den erbjuder en riktigt väl avrundad upplevelse, förutom kanske den maximala räckvidden.

Praktiken är utmärkt eftersom ë-Berlingo kan rymma upp till sju personer och en hel del last. Sikten är riktigt bra och bilen är lätt att kliva in och ut ur. Massor av familjevänliga funktioner gör att din familj kommer att känna sig bekväm och underhållen på en lång resa.

FAQ-avsnittet

Är Citroën ë-Berlingo bättre än den vanliga Berlingo?

Det beror på vad du är ute efter, men vi kan säga att det är vettigare att köpa en vanlig bensin/diesel Berlingo för de flesta behov. Detta beror på att ë-Berlingo vanligtvis används för att transportera människor och varor på längre resor, och det är där en elektrisk drivlina är lite av en chansning.

  Är Citroën C4 Cactus en bra bil?

Visst kan det vara billigare och mindre skadligt att resa med ë-Berlingo, men du kan inte lita på att laddningsinfrastrukturen alltid kommer att finnas där för att hjälpa dig. Om du kombinerar detta med den betydande prispremie du måste betala jämfört med den vanliga Berlingo börjar det bli begripligt varför det kanske inte är det bättre alternativet.

Hur påverkar kallt väder räckvidden för ett elfordon?

Enligt AAA kan kallt väder minska räckvidden med så mycket som 40 %, vilket är mycket. Vissa källor uppger att detta är närmare 20 %, men riktigt kallt väder kan påverka ditt batteri närmare 40 %. Om din elbil inte har stor räckvidd från början och om du ofta kör långa sträckor är det inte särskilt meningsfullt att välja en elbil.

Visst, om du bara använder den som pendlare och har en plats att ladda den över natten borde detta inte vara något större problem.

Är Citroën på väg att upphöra med bensin- och dieselmodeller av Berlingo?

Enligt färska uttalanden från Citroën brass är bensin- och dieselvarianterna av Citroën Berlingo nu nedlagda, vilket innebär att du nu bara kan få Berlingo som elbil. Samma sak gäller för Citroën SpaceTourer MPV:erna.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts