Nya Citroën ë-Berlingo elbil vs gamla Berlingo

Citroën ë-Berlingo

Citroën Berlingo har funnits sedan 1996 i många olika varianter och konfigurationer. År 2008 skedde den allra första uppdateringen av Berlingo när den andra generationen kom ut som också ersattes av den tredje generationen (nuvarande) versionen av Berlingo år 2018. År 2021 kom Citroen ut med den sista iterationen av Berlingo, en uppdatering av den 3:e generationen som även kom med en elmotor kallad e-Berlingo.

Det står relativt klart vid det här laget att elektriska MPV:er/vans bara har börjat komma igång och att de flesta där ute använder dessa i kommersiellt syfte. Därför är det ibland vettigt att välja en äldre modell eftersom den erbjuder mer eller mindre samma funktionalitet, men med en mycket billigare prislapp. Det är därför vi i den här artikeln ska jämföra New Citroën ë-Berlingo electric vs gamla Berlingo.

2021 års e-Berlingo kostar mycket mer än en äldre Berlingo, så mycket mer att du ibland kan köpa två begagnade äldre Berlingo-modeller för priset av en enda ny e-Berlingo. Om man tänker på att många köper dessa som flotta fordon blir det genast uppenbart att man kan spara en hel del pengar genom att välja den äldre modellen.

e-Berlingo kommer med sina egna fördelar som billigare driftskostnader, garantier, leasingrabatter, mer funktionalitet, högre säkerhetsstandard och bättre teknik. Å andra sidan är den gamla Berlingo billigare, mer lättillgänglig, lättare att leva med och erbjuder mer eller mindre samma funktionalitet.

Nya Citroen e-Berlingo

Med ett utgångspris på cirka 32 000 euro är e-Berlingo inte den billigaste bilen i sitt segment, men det är vad du får om du vill köpa en elektrisk MPV/van direkt från fabriken. e-Berlingo har ett 50 kWh-batteri som delas med många andra av Stellantis tillverkade bilar med en maximal räckvidd på cirka 174 miles/280 km.

  Är Citroën C4 Cactus en bra bil?

136 hk är lätt tillgängliga med alla e-Berlingo-modeller och batteriet kan laddas från 20 % till 80 % på cirka 23 minuter tack vare en 50 kW DC-snabbladdningshastighet. 50kW DC-laddning är egentligen inte något speciellt nuförtiden, men du behöver inte mycket mer e-Berlingo levereras bara med ett 50kWh-batteri. Den nya e-Berlingo erbjuder mest utrymme av alla Berlingo-modeller som finns.

Det innebär att du kan packa in fler personer och fler saker i baksätet på e-Berlingo och fortfarande vara relativt bekväm. Det måste sägas att Berlingos räckvidd kommer att bli lidande om du packar e-Berlingo till bristningsgränsen tack vare det nästan 600 liter stora bagageutrymmet.

Den nya e-Berlingo får en hel del moderna assistans- och säkerhetsfunktioner som gör att du kan hålla dig både säker och underhållen på en lång resa. Elbilar kommer med massor av specialerbjudanden, rabatter och förmåner mellan städer som ibland kan göra hela skillnaden om du köper dessa som flotta fordon.

Gammal Citroen Berlingo-modell

Den andra generationen av Berlingo introducerades redan 2008 och den var i kontinuerlig produktion fram till 2018. Det som är bra med den andra generationen av Berlingo är att den kommer med en 1,6 liter fyrcylindrig bensinmotor med antingen 90 hk, 98 hk eller 120 hk och med ett gäng dieselmotorer med en effekt som varierar mellan 75 hk och 120 hk.

Du kan få tidiga begagnade Berlingo-modeller av andra generationen för så lite som 5 000 euro i dag, medan nyare, relativt välskötta modeller med lägre körsträcka kostar mellan 15 000 och 20 000 euro, vilket fortfarande är ett riktigt bra pris. Du kommer inte att få den allra senaste tekniken och säkerhetsfunktionerna, men du får 678 liter bagageutrymme, vilket är större än i den nya e-Berlingo.

  Vanliga problem med Citroën C4 Aircross

Dieselmodellerna kan ge upp till 60MPG utan last medan bensindrivna fullpackade modeller kan ge hälften så mycket i bästa fall. De flesta av dessa är utanför garantin och du kan inte riktigt veta hur någon behandlat dem före dig så det är alltid en risk att köpa en äldre begagnad bil.

Som sådan måste du göra inspektioner före köpet, vilket kan vara ett kostsamt förfarande om du köper flera av dessa som flotta fordon.

Slutsats – Den nya e-Berlingo är bättre, men den äldre Berlingo är vettigare.

Den nya e-Berlingo är den bättre bilen med råge eftersom den har allt du kan förvänta dig av en familje-MPV från 2000-talet. Om du köper Berlingo för att vara din familjebil är det därför vettigt att köpa den nya e-Berlingo, men bara om du vet hur man lever och använder en elbil.

Om du däremot bryr dig mer om funktionalitet och vill använda dem i kommersiellt syfte är det mycket vettigare att välja den äldre modellen, eftersom den kommer att spara dig en massa pengar samtidigt som den är mer praktisk.

FAQ-avsnitt

Är Citroen e-Berlingo en lyxig MPV?

Med ett utgångspris på över 30 000 euro kan e-Berlingo lika gärna stå vid dörren till segmentet lyxiga MPV:er, som är ett klart steg över Berlingo när det gäller kvalitet, märkesattraktion och allmän komfort. Elbilar har dock ett högre pris än sina motsvarigheter med motor, och e-Berlingo är inte annorlunda.

  Vanliga problem med DS 3 Crossback E-Tense

Därför kan vi inte kalla e-Berlingo för en lyxig MPV eftersom en lyxig MPV innebär mer av allt.

Ska jag köpa Citroen e-Berlingo?

Innan du går vidare och köper e-Berlingo måste du först överväga några faktorer. Till att börja med, om du inte har någon erfarenhet av att leva med en elbil, skulle jag föreslå att du först väljer en plug-in hybrid bara för att du ska känna vad som krävs för att äga en elbil.

Om du har tillräcklig erfarenhet måste du komma ihåg att det inte är väl investerade pengar att köpa en e-Berlingo för 31 000 euro, eftersom du för 31 000 euro kan få mycket mer i nästan alla segment.

Är det vettigt att köpa begagnade MPV:er?

Tro det eller ej, men de flesta människor där ute köper bara begagnade MPV:er eftersom det ibland är lika dyrt att köpa nya MPV:er som att köpa en ny lyxbil. Det är vettigt att köpa en begagnad bil om du vet vad du ska se upp för och om du gör alla nödvändiga inspektioner och kontroller före köpet.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts