Vanliga problem med Citroën ë-Berlingo

Citroën ë-Berlingo

Den elektriska Citroën e-Berlingo introducerades första gången redan 2017 och har sedan dess sålts sida vid sida med Citroëns Berlingo varianter med förbränningsmotor. e-Berlingo lovar att erbjuda samma nivå av funktionalitet och användbarhet, men med den extra fördelen att den inte förstör miljön på vägen. Som sådan är e-Berlingo egentligen lik den vanliga Berlingo, men med den tillagda EV-drivlinan.

I den här artikeln kommer vi att nämna vanliga problem med Citroën ë-Berlingo och berätta vad du behöver se upp för om du är intresserad av att köpa en. Det är värt att nämna att elbilar har betydligt färre mekaniska delar till skillnad från bilar med förbränningsmotor, varför e-Berlingo också borde vara den mer tillförlitliga modellen.

De vanligaste problemen med e-Berlingo är problem med den främre upphängningen, problem med luftkonditioneringen, problem med skjutdörrarna, problem med bromsarna och eventuellt även problem med räckvidden. Allt som allt är de flesta av dessa problem bortförda från vanliga Berlingo-modeller och är som sådana riktigt lätta att ta hand om.

Hur som helst kommer e-Berlingo med en betydande premie jämfört med den vanliga Berlingo. Vissa kanske till och med skulle kunna ifrågasätta logiken bakom att köpa ett elfordon för kommersiellt bruk, men det verkar som om e-Berlingo säljer mycket bra.

Citroen e-Berlingo – Problem med framhjulsupphängning

Citroen Berlingo är känd för att ha problem med den främre upphängningen, oavsett om det är modellen med förbränningsmotor eller elmodellen. Men med tanke på att elmodellen lägger till ett ton vikt ovanpå den vanliga Berlingo kan dessa problem bli ännu tydligare, särskilt om du lägger till mycket vikt genom last.

  Vanliga problem med Citroën C3 Picasso

Om du hör skramlande ljud från den främre upphängningen är det troligt att dina fjädringsfästen är trasiga. Ljudet blir ännu mer märkbart när du åker över vägböljor som farthinder eller gropar. Det enda sättet att åtgärda detta på rätt sätt är att byta ut de främre stötdämparna helt och hållet.

Citroen e-Berlingo – problem med luftkonditionering

A/C-fläkten i Citroen Berlingo som pumpar kall luft genom luftgallren är en känd felpunkt på många Citroen-modeller, och e-Berlingo är inte annorlunda. För att testa detta, se till att ställa in luftkonditioneringen på den kallaste inställningen och vänta lite. Om luften som kommer ut ur ventilerna inte är särskilt kall är det troligen en trasig fläkt som är trasig.

Ägare har dock också rapporterat att detta problem ibland kan lösas genom att gasa om systemet. Om det inte hjälper kommer du troligen att behöva investera i en helt ny luftkonditioneringsfläkt.

Citroen e-Berlingo – Problem med skjutdörrarna

En av de mest klagade aspekterna av Berlingo är förknippad med skjutdörrarna som ibland kan gå sönder. Problemet orsakas sannolikt av en trasig skjutdörrspärr som måste bytas ut för att lösa problemet. Om dina dörrar vägrar att hålla sig öppna är chansen stor att det är dörrspärrarna som är skyldiga.

Några ägare har dock också rapporterat problem med det inre dörrhandtaget. Om dina dörrar inte öppnas smidigt eller om de fastnar när de öppnas, se till att inspektera mekanismen i det inre dörrhandtaget. Om det verkligen är den som är problemet bör du byta ut den innan den orsakar fler problem.

  Är Citroën C5 Aircross en bra bil?

Citroen e-Berlingo – Problem med bromsarna

Enligt en hel del rapporter lider alla Berlingo-modeller av svaga bromsar. Detta orsakas vanligtvis av att ett material lossnar från tandremmen och därmed påverkar bromsvakuumpumpen. Citroen har erkänt problemet och har till och med byggt in en mjukvaruenhet som är utformad för att upptäcka problemet innan det uppstår.

Tyvärr är det enda sättet att lösa problemet helt och hållet att byta ut bromsvakuumpumpen, tandremmen och genom att uppdatera/återstarta programvaran för detektering. Du måste komma ihåg att en fullpackad e-Berlingo väger mycket, och du behöver effektiva bromsar för att bilen ska kunna stanna helt.

Citroen e-Berlingo – Räckviddsångest

En räckvidd på 183 mil är inte något att skryta med, men vissa rapporter har visat att e-Berlingos maximala räckvidd faktiskt ligger närmare 130 mil. Om du kombinerar detta med mycket last kan räckvidden sjunka med ett dussin eller två mil ytterligare.
Slutligen, om du lägger till kallt väder i ekvationen kan det hända att e-Berlingo inte ens klarar av att köra 160 mil på en full laddning, vilket är riktigt frustrerande, särskilt om du använder den i kommersiellt syfte.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa Citroen e-Berlingo?

Om du är ute efter en väl avvägd familje-MPV/van och vill spara miljön är e-Berlingo inte alls ett dåligt val. Men e-Berlingo kommer med en rejäl premie jämfört med den vanliga Berlingo och är därför mycket mindre ekonomiskt rimlig. Om du tenderar att använda den för långdistansresor blir den elektriska drivlinan ett problem.

  Vanliga problem med Citroën DS4

Verkligheten är att den vanliga Berlingo med bensin/diesel är ett mycket bättre val för allt utom kanske stadspendling. Ja, du kan få stora rabatter och bidrag om du köper dessa som flotta fordon, men dessa fördelar kommer snart att minska när du börjar använda dem för långväga resor.

Är elektriska skåpbilar en bra idé?

Elektriska skåpbilar är bra och dåliga på samma gång. Det som är bra med dem är att de gynnar miljön, de är snabba, de kommer med alla möjliga bidrag, skattesänkningar och andra fördelar för företag av alla storlekar. Dessutom behöver du inte betala trängselavgifter i vissa städer, och du kan vanligtvis njuta av billigare parkering.

Å andra sidan har elektriska skåpbilar inte alls samma räckvidd som en jämförbar dieselvariant, och de är också mycket dyrare. Långdistansresor är inte vad dessa är gjorda för, och du kan inte lita på att du alltid kommer att kunna ladda den i tid när du är på väg.

Är Citroen e-Berlingo en bra familjebil?

Citroen e-Berlingo är faktiskt en riktigt bra familjebil är erbjuder mycket utrymme, en ganska välutrustad kupé och är relativt bekväm. Dessutom är det en femstjärnig bil när det gäller krockskydd och den får en hel del familjevänliga funktioner.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts