Är Citroën DS5 en bra bil?

Är Citroën DS5 en bra bil?

Citroën DS5 är en femdörrars familjebil med halv lyxig hattback som tillverkades av Citroën mellan 2010 och 2018. DS5 är en bil som ser riktigt slående ut både invändigt och utvändigt och som känns mycket lyxigare än de flesta andra Citroën-modeller. Så är Citroën DS5 en bra bil?

Citroën DS5 har en del saker som talar för den, till exempel designen, motorerna, tekniken, säkerheten och eventuellt till och med det praktiska. Å andra sidan har bilen inte det bästa ryktet för tillförlitlighet och många anser att den också kostar lite för mycket för vad den är. Hur som helst kan DS5 vara en bra bil om du gillar den som den är, om du inte gillar bilen är det bättre att slippa den.

Motorerna som erbjuds med DS5 är hyfsade eftersom det finns några olika motoralternativ du kan välja mellan. Designen på DS5 är en av dess starka sidor eftersom bilen ser vågad och futuristisk ut. Interiören är väldigt likadan vilket är något som de flesta av oss inte riktigt är vana vid att se från ett märke som Citroën.

DS5:s tillförlitlighet är dock tveksam i bästa fall eftersom bilen lider av en mängd olika problem som försvårar bilens användarupplevelse ganska mycket. Värdena på dessa är riktigt bra på andrahandsmarknaden vilket gör dem populära än idag. Slutligen är den praktiska användbarheten okej, men bilen offrar lite utrymme för designen.

Citroën DS5 – Drivkraften

Om du vill ha en bensindriven Citroën DS5 får du välja den fyrcylindriga 1,6 liter-motorn som ger mellan 150 och 200 hk för de tidigare modellerna eller 165 hk för modellen efter faceliftet. Dessa motorer kan ge upp till 40MPG kombinerat och de kan paras ihop med antingen en manuell växellåda eller en Citroën automatlåda.

  Är Citroën C3 Aircross en bra bil?

Om du föredrar dieselmotorer kan du välja mellan en fyrcylindrig dieselmotor på 1,6 liter eller 2,0 liter, där 1,6 liter ger upp till 120 hästkrafter och 2,0 liter ger upp till 181 hästkrafter. Dessa kan ge upp till 55MPG kombinerat och kan också kombineras med antingen en manuell eller automatisk växellåda.

Du kan också välja en hybrid-DS5 för modeller efter 2015 som erbjuder 2,0L-dieseln med en elmotor för en kombinerad effekt på cirka 200 hk och en maximal kombinerad körning på 70 MPG. Alla DS5-modeller är FWD och dessa motorer verkar passa bilens karaktär riktigt bra.

Citroën DS5 – Design och chassi

Citroën DS5 ser slående ut både invändigt och utvändigt eftersom det är ett av de viktigaste försäljningsargumenten för DS5. Bilen ser futuristisk ut och är packad med ett gäng futuristiska designdetaljer som höjer upplevelsen ganska mycket. Interiören är plyschig och intressant, men den kan inte konkurrera med riktiga tyska lyxbilar, inte när det gäller stil och utrustning.

Körupplevelsen är mestadels dynamisk, men DS5 är också en riktigt bekväm bil. Chassi- och fjädringsavstämningen är skräddarsydd för en smidig helhetsupplevelse, vilket gör DS5 till en riktigt bra vardagsförare.

Citroën DS5 – Tillförlitlighet och vanliga problem

Förmodligen är ett av de största problemen med DS5 dess bristande tillförlitlighet som verkar följa många DS-modeller ända fram till idag. DS5 lider av ett gäng elektriska problem som i värsta fall kan förstöra ägarupplevelsen eller i bästa fall irritera dig konstant. Bilen lider också av problem med upphängningslager som kan gå sönder tidigt.

  Vanliga problem med Citroën C1

Andra problem är bland annat problem med oljeläckage och eventuella bränsleläckage, problem med DPF (dieselpartikelfilter) och problem med bilens utrustning. På det hela taget är DS5 inte den bästa när det gäller tillförlitlighet, men senare modeller verkar ändra det till det bättre, åtminstone i viss mån.

Citroën DS5 – Värde och praktiska egenskaper

När det gäller värde verkar DS5 göra mer än okej eftersom dessa bilar begagnade kan fås för ett riktigt överkomligt pris, men det är rimligt för en bil i den här åldern. Om du jämför den med sina tyska rivaler verkar den vara ett fynd, men Audi, BMW och Mercedes gör helt enkelt bättre bilar överlag.

Praktiken är okej eftersom bilen lätt kan sitta upp till fyra vuxna och det finns tillräckligt med bagageutrymme för alla. Problemet här beror dock mest på sikten eftersom bilen är lång och den snygga designen försvårar sikten och användarvänligheten lite grann. Bilen är också packad med många familjevänliga funktioner.

FAQ-avsnitt

Är Citroën DS5 en lyxbil?

Citroën DS5 är en bil som är avsedd att konkurrera med lyxbilar utan att själv vara en riktig lyxbil. Därmed inte sagt att DS5 inte är en plyschbil, för det är den, det handlar mer om att det är Citroën under all den intressanta designen. Detta är inte något som lyxköpare är ute efter och det är därför DS lämnade Citroën 2015.

  Vanliga problem med Citroën C4 Picasso

Även om DS5 erbjuder många lyxfunktioner och bilen i sig själv överbryggar klyftan mellan lyx och futuristisk design kan DS5 helt enkelt inte ses som en riktig konkurrent till väletablerade tyska lyxmärken, även om DS5 slår några av dessa i vissa avseenden.

Kan jag köpa en Citroën DS5 i USA?

En gång i tiden sålde Citroën bilar på amerikansk mark, och de var faktiskt bra på det, men allt detta förändrades på 1970-talet när praktiskt taget alla franska märken lämnade den amerikanska marknaden. Anledningen till att de lämnade landet var att europeiska bilar var dyrare än inhemska och japanska ekonomibilar, men att de ändå inte var bättre.

Citroën lämnade därför den amerikanska marknaden och det finns inga tecken på att företaget kommer att återvända inom kort.

Varför vill Citroën tillverka lyxbilar?

Ett lyxbilsmärke kommer alltid att vara värt mycket mer pengar än en bil på ekonomienivå och märkena vill konkurrera när det gäller att tillverka världens mest illustra bilar. Även om märken på ekonomisk nivå ofta tjänar mer pengar än lyxmärken är det mycket mer fascinerande att göra ett lyxmärke.

Dessutom vill Citroën expandera till olika marknader och omfatta en bredare målgrupp, vilket borde ge fler kunder och större intresse för Citroën som varumärke. Slutligen, Citroën brukade göra riktigt lyxiga bilar, men de slutade med det för att fokusera på de modeller vi känner till nu.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts