Allt om de nya elektriska Citroëner

nya elektriska Citroëner

Citroën är en framstående fransk biltillverkare som är känd för att erbjuda udda, stadsorienterade och futuristiska bilar som syftar till att tillfredsställa så många kunder som möjligt. På senare tid har Citroën ansträngt sig för att investera en hel del pengar i att elektrifiera sina bilar vilket innebär att Citroën nu har ett ganska omfattande EV-utbud och vi ska berätta allt om de nya elektriska Citroëns.

För att inleda listan kommer vi att tala om den senaste och kanske mest udda Citroën av dem alla, den nya Citroën AMI, en 100 % elektrisk mikro stadsbil som är utformad för att vara billig och perfekt för livliga stadskärnor. Om du vill ha något lite mer vuxet är den nya Citroën e-C4 elbilen troligen den bästa moderna Citroën EV.

Om du är ute efter en 100 % elektrisk MPV som är perfekt för familjen är den nya e-Berlingo det självklara valet eftersom den erbjuder den bästa blandningen av säkerhet, effektivitet och värde i denna prisklass. Slutligen måste vi också tala om den större Citroën e-Spacetourer som syftar till att tillfredsställa dem som behöver så många som 9 platser i ett enda paket.

Det verkar som om Citroën också kommer att komma ut med fler elbilar under de kommande åren, en av de mer intressanta är säkert konceptet Citroën OLI. Citroën ska också komma ut med C3 electric och C4 X EV under de kommande månaderna.

Citroën AMI

Citroën AMI drivs av ett pyttelitet batteri på 5,5 kWh kopplat till en elmotor som ger gigantiska 8 hk och ett permanent FWD-system. Detta räcker för att AMI ska nå en topphastighet på 28mph/45mph vilket är ganska fantastiskt. 0-60mph är bara möjligt om du kastar den lilla Citroën AMI från en klippa. Hur som helst är det en rolig stadsbil som kostar nästan ingenting och räcker för stadsbruk.

  Vanliga problem med Citroën C3 Aircross
Citroën AMI – Alexander Migl

Citroën e-C4

Citroën e-C4 är mycket mer seriös än AMI vilket innebär att den kommer med ett 136 hk 50kWh-batteri som är standard i många Citroën elmodeller just nu. Detta räcker för att driva e-C4 för cirka 218 mils räckvidd i topp medan laddning från 20 % till 80 % med en snabb DC 100kW-laddare bör ta cirka 23 minuter.

e-C4 får ett permanent FWD-system och en enväxlad automat med backväxel. Förutom drivlinan är 3-C4 mer eller mindre likadan som den vanliga C4, vilket innebär att den är bekväm, rymlig och säker. Visst, e-C4 väger lite mer och har ett något mindre bagageutrymme, men i övrigt är alla C4-modeller likadana.

Citroën e-C4 – Alexander Migl

Citroën e-Berlingo

Om du har en stor familj och vill att den ska vara så säker och bekväm som möjligt i en Citroëntillverkad elbil bör du överväga Citroën e-Berlingo. e-Berlingo finns i två varianter, en personbil med plats för upp till sju personer eller en skåpbil med upp till 116 kubikfot bagageutrymme.

Båda versionerna drivs av det välbekanta 50 kWh-batteriet som finns i e-C4, men e-Berlingo kan hålla upp till 174 mil och har 136 hk. Detta beror på att e-Berlingo är tyngre och mindre aerodynamisk än e-C4 och därför inte kan matcha räckvidden hos e-C4. Hur som helst är e-Berlingo en riktigt konkurrenskraftig elektrisk skåpbil/MPV, en som lyckas slå de flesta bilar i sitt segment.

Citroën e-Berlingo – Alexander Migl

Citroën e-Spacetourer

Den största 12-sitsiga Citroën EV är Citroën e-Spacetourer som också kommer med Citroëns 50 kWh-batteri och 136 hk. I bästa fall kan e-Spacetourer köra upp till 167 mil medan de flesta kommer att få ut cirka 136 mil av en fulladdad e-Spacetourer, särskilt om du ofta transporterar 12 personer samtidigt.

  Vanliga problem med Citroën C1

Förutom drivlinan är e-Spacetourer i stort sett samma som den vanliga Spacetourer. Vi måste också tillägga att du nu kan köpa e-Spacetourer i dess största ”XL”-form som lyckas erbjuda mer eller mindre samma räckvidd som den vanliga e-Spacetourer.

Citroën e-Spacetourer – Alexander Migl

FAQ-avsnittet

När kommer Citroën e-C3 ut?

Citroën e-C3 har redan visats för allmänheten, men produktionsdebuten kommer troligen att ske under första eller andra kvartalet 2023, vissa förutspår slutet av april eller början av mars. Det verkar som om e-C3 också kommer att få ett 50 kWh-batteri med 136 hk. Vissa källor uppger att e-C3 kommer att kunna köra cirka 220 mil på en full laddning.

Vi får vänta och se om Citroën kommer att utöka e-C3-sortimentet med både mindre och större batteripaket för att kunna konkurrera med de flesta av Peugeots och Renaults elkonkurrenter.

När kommer Citroën OLI ut?

Den helt nya Citroën OLI har bara avslöjats för allmänheten för några dagar sedan, men den kommer inte att gå i produktion i närtid. Citroën OLI är en konceptbil för tillfället, och syftet med dess existens är att visa upp vad en högvolym, utilitaristisk och ganska prisvärd Citroën CUV kan erbjuda.

OLI ser ut som en kompakt crossover och den får också ett 50 kWh-batteri som borde räcka till en räckvidd på 250 mil eftersom OLI bara väger runt 2200 pund vilket är riktigt lätt för en elbil. Hur som helst är OLI bara en konceptbil för tillfället vilket innebär att vi inte kommer att få se den på gatorna på ett bra tag, om ens någonsin.

  Är Citroën C3 Picasso en bra bil?

När kommer Citroën e-C4 X ut?

Citroën e-C4 X kommer att gå i produktion i slutet av 2022 och början av 2023, vilket innebär att den också får det 50 kWh-batteri som vi har kommit att se från alla tidigare nämnda Citroën EV-bilar. Detta innebär 136 hk och cirka 210 mils räckvidd i bästa fall tack vare dess aerodynamik och övergripande effektivitet.

e-C4 X skiljer sig från den vanliga C4 eftersom den är något större, rymligare, mer utilitaristisk och utan tvekan den snyggare bilen. e-C4 X kommer sannolikt också att få sällskap av e-C5 X i sinom tid eftersom C5 X är det nya flaggskeppet Citroën.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts