Att ha en tyst kabin är ganska viktigt när det gäller en lyxbil eftersom det tar bort stressen från den dagliga pendlingen och håller dig fräsch efter några timmar på vägen. Många nyare lyxmodeller är tysta, men vissa av dem är säkert tystare än andra.
Den tystaste bilen som finns är förmodligen Rolls Royce Phantom, eftersom detta lyxiga Rolls-flaggskepp är själva sinnebilden av postopulsiv lyx och bara kan jämföras med andra Rolls Royce-modeller. Dessa bilar är verkligen på en helt annan nivå när det gäller lyx, och det borde de vara med tanke på prislappen.
Förutom den mäktiga Rolls är Tesla Model S troligen den tystaste elbilen som finns, men Taycan och Audi E-Tron GT är också extremt tysta. Audi A8, Mercedes Benz S-klass och BMW 7-serien erbjuder också en överlägset tyst körupplevelse.
Om du vill ha den tystaste SUV:n som finns är det Rolls Royce Cullinan du ska köpa. Förutom Cullinan är Bentley Benteyga, Audi Q7, BMW X7, Mercedes Benz GLS och Lincoln Navigator de som du bör överväga.
Motor
Om du vill ha en tyst kabin är bullriga motorer inget alternativ. Massor av nyare bilar erbjuder sofistikerade motorer med aktiva motorfästen som undertrycker oönskade motorvibrationer som tränger in i kupén. Detta är viktigt för att ge passagerarna en tyst och distanserad upplevelse.
Och absolut ingen gör det bättre än Rolls Royce. Alla moderna Rolls Royce-modeller använder dubbelturboladdade V12-motorer som är särskilt utformade för att vara tysta och så mjuka som möjligt. Dessa V12-motorer har ett rikligt vridmoment i låga lägen så att du aldrig behöver vrida ut motorn.
När bilen står stilla är V12-motorn helt tyst och man skulle kunna tro att bilen faktiskt drivs av en elmotor. Massor av ljuddämpning runt motorn isolerar motorn helt och hållet och det enda sättet att höra motorn är att vrida ut den, vilket inte är vanligt för Rolls Royce-ägare.
Om du vill ha en tyst kupé bör du i allmänhet välja en bensinmotor och inte en dieselmotor, men det finns ett par dieselmotorer som erbjuder jämförbara nivåer av tystnad, t.ex. 3,0-litersdieselmotorn som finns i Audi Q7.
Ljuddämpning
Ljuddämpning är en process för att göra bilens kupé tystare. Detta gör att föraren kan känna sig avslappnad längre och det gynnar även ljudsystemet och är extremt viktigt när det gäller att förneka vindbrus vid höghastighetskörning på motorväg.
Rolls Royce Ghost är mästare i ljuddämpning eftersom den har mer än 220 pund ljuddämpande material, vilket är ett otvivelaktigt rekord för hela bilindustrin. Det finns inget sätt att bekräfta detta, men en vanlig vanlig bil har ungefär hälften så mycket ljuddämpande material.
Effekterna av ljuddämpningen syftar inte bara till att dämpa buller utan också till att förbättra ljudanläggningens kvalitet eftersom den kraftigt reducerar det yttre bullret och lägger ytterligare tonvikt på själva ljudet. De flesta bilar täcker minst 50 % av den inre metallen med ljuddämpande material, men andra som RR tar ett steg längre.
Det är värt att nämna att när nya Rolls Royce Ghost var under utveckling kunde de galna vetenskapsmännen från RR helt isolera föraren från utsidan, men effekterna var desorienterande och alldeles för mycket vakuumliknande, så Rolls bestämde sig för att göra kupén lite mer bullrig.
Ytterligare bullerdämpning
Förutom ljuddämpning och tystade motorer finns det många olika sätt man kan tysta ner upplevelsen i kupén. Många märken är välkända för att använda dubbelglasfönster och tystade avgasrör som avsevärt minskar vindbruset vid högre hastigheter.
Dessutom utrustar vissa märken som Audi vissa av sina modeller med en teknik som kallas aktiv bullerdämpning som i princip läser av konstanta frekvenser från utsidan som sticker ut i interiören så att bilen avger vissa frekvenser som upphäver dessa frekvenser från utsidan.
Rolls Royce är också känd för att sätta skumkuddar i bilens däck så att däckljudet vid höga hastigheter kan hållas på ett minimum. Dessutom blir bilarna mer och mer aerodynamiska eftersom aerodynamiken spelar en stor roll för hur högljudd en bil kan vara.
Detta är särskilt tydligt om man jämför en Mercedes Benz G-klass med en mer strömlinjeformad SUV som Range Rover Velar. Nivåerna av vindljud från framrutan är ligor olika mellan dessa två lyxiga SUV:er.
FAQ-avdelning
Kan jag öka min bils ljudisolering?
Om du tycker att din bil är för högljudd, eller om du bara vill ha en så tyst upplevelse som möjligt, kan du öka din bils ljudisolering på många olika sätt. Det finns företag som specialiserar sig på att tillhandahålla ljuddämpande installationer eftermarknaden.
Dessa företag brukar lägga ljuddämpande material i de mest bullriga områdena, till exempel i hjulhusen, i lastfodralet eller på bilens undersida. Du bör också undvika breda lågprofildäck och vara medveten om att vinterdäck avger betydligt högre däckljud.
Behöver jag ytterligare ljudisolering?
Det beror på vilken bil du kör och vilken typ av körning du gör regelbundet. Om du äger en lyxsedan som redan har ökad ljuddämpning behövs inga eftermarknadstricks. Om du däremot brukar köra längre sträckor och du vill öka ljudisoleringen, gå vidare och rådgör med en professionell person.
Att ha för mycket ljudisolering är ett tveeggat svärd. Det gör visserligen upplevelsen mycket roligare och lugnare, men det ökar också risken för sömnighet och isolerar dig avsevärt från alla faror från omvärlden.
Är elbilar tystare än vanliga bilar med förbränningsmotor?
Det är oklart om elbilar är tystare jämfört med en vanlig bil med förbränningsmotor, men avsaknaden av motorljud sänker säkert bullernivåerna vid lägre hastigheter. Men å andra sidan gör bristen på motorljud vid högre hastigheter bilen mer bullrig.
Det är också värt att nämna att elbilar vanligtvis är mycket mer aerodynamiska jämfört med bilar med förbränningsmotor, vilket också bidrar till att minska bullret. En sak är dock klar, ingen bil är lika tyst och fridfull som en Rolls Royce.