Vilken är den bästa Mercedes-motorn?

Vilken är den bästa Mercedes-motorn?

I dag är kraftfulla, stora bilmotorer något av en utdöende ras. Begränsningar i fråga om utsläpp har lett till att motorerna har minskat i storlek och tvingats till tvångsinduktion. Men ett kännetecken för en bra motor är varken kraft eller storlek, utan helt klart tillförlitlighet. Mercedes 2,0-dieseln i W123, W124 och W190 är en legend när det gäller hållbarhet, känd som taxichaufförernas favoritdiesel.
Men om du föredrar gasdrivna motorer är 2,6 R6 (W124) Mercedes vinnare. Den här 2,6-liters gasdrivna motorn producerar cirka 160 hk, men den är inte direkt den mest ekonomiska. Det bästa med den här motorn är dock tillförlitligheten, vilket bevisas av att detta förmodligen var den mest populära gastaximotorn.

Gas Mercedes motorer

Mercedes har gång på gång bevisat sin förmåga att göra en motor med lång livslängd. 2,6 R6 är bara en av många fantastiska gasmotorer, främst på grund av tillförlitligheten och oförstörbarheten. Men 2,0 V8-motorerna, W123, W124 och W190, var och är fortfarande exceptionellt hållbara gasmotorer.
Den 2-liters V8-motorn erbjöd en ganska symbolisk effekt på 105 hk och ökades senare till 118 hk, men motorn var byggd för att hålla länge och erbjöd en imponerande effektivitet. På 80-talet tillverkades de flesta av de legendariska oförstörbara Mercedes-motorerna, och den 4,2-liters V8:an, W140, kom på 90-talet.
På den tiden hade Mercedes tillförlitlighet som högsta prioritet vid motortillverkning, och motorer som tillverkades under den här eran återspeglar verkligen detta. Den 4,2 V8:an hade 280 hk och 400 Nm. Den erbjöds endast med en 4-växlad automatisk växellåda på grund av vridmomentet. Motorn utökades senare till en 5-litersmotor, som erbjöd ännu mer prestanda.
Idag är ett kännetecken för en bra motor annorlunda. Den främsta prioriteringen nuförtiden är att göra en så effektiv motor som möjligt, vilket har resulterat i tvångsinduktion, mildhybrid- och fullhybridteknik.
En sådan motor är den turboladdade 3,0 raka sexmotor som finns i Mercedes GLE 450. Den är inte bara turboladdad, utan detta kraftpaket har också mildhybridteknik som minskar bränsleförbrukningen och lagrar förlorad energi som annars skulle ha gått till spillo.

  Vilken Mercedes kör sig själv

Dieselmotorer från Mercedes

Numera har dieselmotorer blivit något av en smutsig arbetshäst. Diesel anses vara traktorliknande och skadligt för miljön, men diesel ger bättre prestanda än vad en gasmotor gör i vissa scenarier.
Den 2,0 liters fyrcylindriga dieselmotor med fyra cylindrar som finns i W123, W124 och W190 brukade också vara något av en favoritmotor för taxibilar. Skälen var ganska lika: exceptionell hållbarhet som kunde täcka mer än en miljon kilometer utan att svettas.
Den 3,0-liters dieselmotor som finns i W124 är ett annat utmärkt exempel på Mercedes oförstörbara era. Denna kraftfulla sexcylindriga motor erbjöd också en fantastisk hållbarhet. Du kunde få en naturligt sugande version, som var lite mindre kraftfull, men som fortfarande erbjöd den legendariska tillförlitligheten. Det fanns också den turboladdade versionen, som orsakade fler problem.
Men W210 och W211 CDI 2,1 och 2,7-liters fyrcylindriga motorer erbjuder också legendarisk status i Mercedes dieselmotor-fanklubben. Dessa motorer producerade omkring 140-170 hk, beroende på version, och de var kända för att lätt passera 700 000-kilometergränsen utan att ställa till det.
När det gäller moderna Mercedes dieselmotorer är OM 656 något av en milstolpsmotor. Den här motorn har erbjudits sedan 2017 och är en av de mest kraftfulla dieselmotorerna som vanligen återfinns i S350 och S400. Den här motorn erbjuder upp till 700 Nm vridmoment/340 hk med imponerande Co2- och bränsleeffektivitet.

Bästa AMG-motor genom tiderna

Även om tillförlitlighet och effektivitet verkligen gör en bra motor, är den inte nödvändigtvis så spännande. Och många skulle kunna argumentera för ”det bästa” med den. Jag menar, AMG var och är trots allt ”go to” stället för fantastiska motorer.
Titeln ”den bästa AMG-motorn genom tiderna” går till den legendariska naturgasdrivna 6,2-liters V8-motorn som monterades i 63 AMG-bilarna från 2007 ända fram till 2014. Den här motorn led av många problem i början, men fulländades senare och producerade 622 hk, vilket gjorde den till den mest hästkraftiga NA-motorn på den tiden.
Och när det gäller V12-bhemotar är AMG M275/M158 V12 BiTurbo (2004-2020) en legend. Motorn fanns först i S-klassen med cirka 500 hästkrafter. Senare erbjöd en variant av denna motor ett häpnadsväckande vridmoment på 1 200 Nm i den legendariska S65 Black Series.
Och den här motorns rena ikonstatus slutar inte där. Senare uppgraderades motorn och fick namnet M158. Den här motorn hittade sin väg till den exotiska, mångmiljonbeloppsbelönade Pagani Huayra, med 827 hästkrafter och ett vridmoment på cirka 1100 Nm.

  Mercedes modellnummer förklaras

Mer information om bilmotorer

Varför anses äldre Mercedes-motorer vara de bästa Mercedes-motorerna någonsin?

Äldre Mercedes-motorer hade ett gott rykte eftersom de tillverkades med tillförlitlighet i åtanke. Dessa motorer tillverkades i en tid då ingenjörernas önskemål inte äventyrades av de strikta bestämmelserna om bränsle- och Co2-utsläpp. Numera är motorerna överkonstruerade och erbjuder ibland flera olika sätt för tvångsinduktion.
Målet med dagens motorer är att minska den skadliga inverkan som en motor har på miljön, vilket i sin tur innebär att tillförlitlighet och långvarig användning inte har högsta prioritet.

Hur diesel- och gasmotorer kommer att se ut framöver

Vi lever i en miljömedveten tid, vilket innebär att motorerna framöver kommer att fortsätta att minskas och ersättas med hybrider och elmotorer. Stora naturdrivna motorer, särskilt V12- och V10-motorer i bilar som Ferraris och Lamborghinis kommer snart att avvecklas och ersättas med mindre, effektivare kraftverk.

Vad är skillnaden mellan elmotorer, hybrider och traditionella bensin- och dieselmotorer?

Först och främst dess effektivitet och dess inverkan på miljön. Hybridmotorer är mycket bränslesnålare och ger dessutom upphov till mindre skadliga utsläpp. De är mer komplicerade än traditionella bensin- och dieselmotorer och kommer snart att ersätta de gamla goda bensin- och dieselmotorerna helt och hållet.
Elmotorer å andra sidan är ännu effektivare och miljövänligare. Elmotorer ger också bättre prestanda vid låga hastigheter, men de saknar toppfart. Dessutom är infrastrukturen för laddning och service fortfarande i ett tidigt skede, vilket är den största nackdelen jämfört med service och tankning av traditionella motorer.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts