Vilken Mercedes kör sig själv

I dagens tid genomgår vi en genomgripande revolution av biltransporterna. Sedan några år tillbaka har biltillverkarna långsamt rört sig mot en mer automatiserad körupplevelse.

Numera har tillverkare som Tesla fört in autonom självkörningsteknik i centrum av denna revolution, och Mercedes, Audi, Cadillac, Ford och många andra börjar komma ikapp.

Även om majoriteten av denna teknik fortfarande är oanvänd på grund av juridiska skäl, gör självkörning ur ett konsumentperspektiv resan smidigare och mer avkopplande. Mercedes erbjuder självkörningsmöjligheter i viss utsträckning i några av sina modeller, främst i flaggskeppet S-klass sedanen.

Mercedes S-klass

Mercedes har nyligen presenterat den nya 2021 års Mercedes S-klass flaggskeppssedanen. Även om vissa äldre modeller av Mercedes S-klass erbjöd vissa steg av autonomi när det gäller körning, men Mercedes-Benz Intelligent Drive som är monterad på den nya S-klassen är ett stort steg mot en Mercedes automatiserad framtid.

Systemet för autonom körförmåga fungerar genom Mercedes Intelligent Drive-system som består av Active Lane Assist, Active Blind Spot Assist, Attention Assist, Active Parking Assist, Collision Prevention Assist och några andra Mercedes-assistanssystem.

Mercedes räknar med att denna S-klass klarar av en nivå 4 SAE-autonom körförmåga, vilket innebär att S-klassen redan är packad med alla de verktyg som krävs för absolut autonom körning. Av juridiska skäl är dessa tekniker ännu inte tillgängliga, eftersom det är ganska knepigt att avgöra vem som bär skulden i händelse av en olycka.

En ny S-klass introducerar alltid nya delar av tekniken som bidrar till att driva framtidens bilindustri. I en hård kapplöpning mot utvecklingen av tekniken för automatiserad körning leder Tesla fortfarande, men många tyska, amerikanska och japanska märken är säkert med i racet.

  Vilken är den bästa Mercedes med fyrhjulsdrift?

Mercedes F-015

Men tänk om det inte fanns någon juridisk gräns för hur långt en tillverkare kan driva den vägrättvisa tekniken för självkörning? För Mercedes skulle det vara konceptet Mercedes F-015. Mercedes presenterar F-105 som den absoluta toppen av lyxig självkörande kompetens.

F-015 kan leverera en helt autonom körupplevelse som fick Mercedes att tänka om när det gäller självaste väsentligheterna i fråga om interiörutrymme och lyx. Interiören i F-015 liknar mer en minimalistisk svensk vinterstuga än en vanlig bilinteriör.

Vissa skulle tro att bilar som F-015 är irrelevanta eftersom de inte är trafikgodkända, och de är bara gjorda för att visa upp hur en lyxig Mercedes skulle se ut om det inte fanns några juridiska gränser. Men helt tvärtom, många tekniker för autonom körning som har debuterat på F-015 har funnit sin väg in i S-klassen.

Andra Mercedes-modeller som erbjuder någon form av autonom körning

Mercedes har uppgett att år 2024 kommer alla Mercedes-modeller att dra nytta av den teknik för autonom körning som länge varit en del av S-klassens släktlinje. Nuvarande Mercedes-modeller erbjuder en delvis autonom uppställning som fungerar mer som en körassistansuppställning än en riktig självkörningsuppställning.

Systemen i fråga är den automatiserade farthållaren som kan hålla ett säkert avstånd till framförvarande bilar, systemet kan också sakta ner eller öka farten. Dessutom ingår system som Active Lane Assist eller Blind Spot Assist i många nyare Mercedes-modeller.

Vissa system som Mercedes parkeringsassistans kan parkera bilen helt själv, men det krävs en geofenzerad miljö, och en hyfsad nivå av inblandning från förarens sida är fortfarande nödvändig. Andra delar av utrustningen som 360-kameror och allroundparkeringssensorer är också nödvändiga för att dessa tekniker ska fungera.

  Vilken Mercedes är V8?

FAQ-avsnitt

Erbjuder Tesla bättre självkörningsteknik än Mercedes?

Just nu kan ingen konsumentbiltillverkare mäta sig med Tesla när det gäller automatiserad körning. Tesla är specialbyggda bilar med ett tydligt slutmål om fullständig autonomi. Mercedes fokuserar i första hand på lyx och komfort, och först därefter överväger man tekniken för autonom körning.

Tesla var till och med pionjär för termen ”Autopilot” i bilindustrin, precis som själva tekniken. Vissa biltillverkare som Audi eller Cadillac erbjuder också bilar som klarar autonom körning, men majoriteten av dessa system är fortfarande inte tillgängliga på grund av juridiska skäl.

Vad betyder SAE:s autonoma nivåer?

Society of Automotive Engineers (SAE) har tagit fram ett system som definierar 6 nivåer av självkörande förmåga. Nivå 0 erbjuder ingen automatiserad körning, nivå 1 är en bil utrustad med ett farthållarsystem som kan hålla ett säkert avstånd till bilen framför.

Nivå 2 (Partial Driving Automation), även kallad ADAS (Advanced driver assistance systems) certifierade bilar som vissa Cadillacs till exempel kan accelerera/avbromsa bilen och kan även styra bilen. System på nivå 3 (Conditional Driving Automation) kan fatta beslut, t.ex. att accelerera förbi ett långsammare fordon, ett liknande system finns i Audi A8.

Nivå 4 (High Driving Automation) skiljer sig från nivå 3 eftersom det också kan ingripa i en knepig situation, eller om ett systemfel är i antågande, men de erbjuder fortfarande en ratt, och de måste vara geofilerade. Nivå 5 (Full Driving Autonomy) bilar erbjuder inte ens en ratt eller pedaler, de är helt oberoende.

  Hur du uppdaterar Mercedes Comand firmware

Finns det några indikationer på att självkörande bilar kommer att bli normen?

Vissa ingenjörer applåderar idén om fullständig autonomi i en värld efter Kovid, där en helt autonom bil till och med kan tillfredsställa dina kontaktlösa behov. Många experter tror att vi om 15-20 år kommer att leva i en helt autonom era.
Dessa strävanden och ambitioner för med sig ett ton av juridiska frågor i ekvationen också, så det är mycket svårt att säga när detta faktiskt kommer att äga rum. Men när det så småningom sker kommer en människa inte längre att köra ett motorfordon på en öppen väg.
Många applåderar detta av uppenbara skäl, men för oss bilentusiaster är dessa idéer något oroande. Kanske kommer det också att ske en revolution inom bilentusiasten, precis som med alla prestandavänliga elbilar nuförtiden.
Tiderna är osäkra och fulla av önsketänkande, bilindustrin driver övergången framåt otroligt snabbt. Porsche är angelägen om att erbjuda Cayman enbart som en eldriven sportbil, Audi uppger att de inte längre kommer att utveckla förbränningsmotorer och Tesla, ja, vem vet vad Tesla kommer att göra.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts