Vilka Mercedes har digitala instrumentpaneler?

Vilka Mercedes har digitala instrumentpaneler?

Vi lever i en tid då bilindustrin är fylld av skärmar. Nuförtiden tävlar nästan hela bilindustrin om att tillhandahålla så många skärmar som möjligt. Dessa skärmar utplånar helt och hållet behovet av riktiga knappar, vilket de flesta människor till slut föredrar efter att ha upplevt dessa system.

Mercedes är definitivt en av dem, eftersom alla Mercedes-modeller numera levereras med Mercedes MBUX infotainmentsystem som består av två skärmar. En i mätarställningen och den andra i mittkonsolen.

Dessa skärmar erbjuder ett gäng funktioner, inklusive lyx- och säkerhetsfunktioner, och nästan alla bilens funktioner styrs direkt via infotainmentsystemet i bilen. Mercedes började ett omfattande utbud av digitala instrumentpaneler så mycket som för 5-6 år sedan nu.

Mercedes MBUX design

MBUX eller Mercedes Benz User Experience är ett banbrytande system som syftar till att framtidssäkra hela Mercedes sortiment. Huvudmålen för MBUX-systemet är intuitivitet, enkel navigering, avancerad grafik och en mängd bekvämlighets- och säkerhetsfunktioner.

Systemet är centrerat kring de två stora 10”-12”-skärmarna, en framför föraren och den andra i mittkonsolen. Dessa två skärmar erbjuder skarp och klar upplösning och livfulla färger. Dessa system är också utrustade med avancerade grafikprocessorer som kan erbjuda en jämn och snabb smartphone-liknande upplevelse.

Mercedes säger att systemet kan lära sig med tiden, så att alla specifika funktioner och inställningar som du gillar alltid kommer att vara lättillgängliga. Vissa modeller, som den nya A/CLA-klassen, erbjuder inte den fullständiga MBUX-storskärmskonfigurationen.

För dessa modeller måste du välja uppgraderingen av infotainment, eftersom skärmarna på instegsnivå i dessa modeller ser förfärliga ut jämfört med den fullständiga MBUX-storbildskärmsuppsättningen.

  Vilken Mercedes har en tredje rad?

Mercedes MBUX-funktioner

MBUX-systemet är inte bara till för att visa upp sig, eftersom det erbjuder ett gäng lyx- och bekvämlighetsfunktioner. Systemet används för klimatkontrolluppgifter, du kan också ställa in omgivande färger, mediakontroller, navigering, sätesmassagefunktioner, ljudinställningar, bilinställningar, systemstörningar, samtalsmeny och till och med en doftdispenser i vissa modeller.

Systemet erbjuder också Apple Car Play och Android Auto för en enkel anslutning från telefon till bil. Dessutom kan de nyaste systemen även erbjuda fantastiska augmented reality-navigationsfunktioner som säkert kommer att hjälpa dig att nå din destination utan att göra en felaktig sväng.

Systemet erbjuder också flera USB-anslutningar, en Wi-Fi-hotspot, Bluetooth-anslutning, paket för hjälp med trafikskyltar, en head-up-display, tre års Live Traffic, Car-to-X-kartuppdateringar. Du kan också använda systemet för att helt och hållet skräddarsy inställningarna för ditt Burmester-ljudsystem till auditiv lycksalighetens perfektion.

Vissa AMG-modeller erbjuder ytterligare spårorienterade funktioner som t.ex. varvtidsmätare, prestandamätare och ett gäng sportiga AMG-designdetaljer och layouter.

MBUX-användning

Det här systemet är otroligt omfattande och man kan tro att det kan vara krångligt att använda. Men Mercedes gör det möjligt för dig att styra MBUX på det sätt du önskar.

Huvudskärmen styrs främst med pekingångar, men den kan också styras med några genvägsknappar eller med Mercedes röstassistent genom att säga ”Hej Mercedes”. Röstassistenten kan nu förstå ett stort antal olika kommandon och är faktiskt användbar.

Cockpitdisplayen styrs med de kapacitiva knapparna som finns på vänster sida av ratten. Det är också värt att nämna att du kan styra huvudskärmen via rattens högra sida.

  Mercedes vs BMW tillförlitlighet, vilken är mest tillförlitlig?

Mercedes gör det möjligt för dig att välja layout på instrumentpanelen från några olika alternativ. Nya S-klass 2021 erbjuder till och med en instrumentpanel i 3D, vilket är en nyhet inom bilindustrin. De här systemen är i framkant när det gäller modern infotainmentskärmsteknik, och Mercedes och Audi erbjuder också de bästa mjukvarulösningarna.

FAQ-avdelning

Är en digital instrumentpanel bättre än en analog instrumentpanel?

Tja, syftet med en virtuell cockpit är inte bara att den ska se häftig ut, utan huvudskälet är den mängd konfigurerbarhet som följer med den. Sådana nivåer av konfigurering är inte möjliga på vanliga mätarställningar. Vissa märken som BMW erbjuder en digital instrumentpanel, men de erbjuder inte lika många konfigurationsmöjligheter som Audi eller Mercedes gör.

En vanlig analog instrumentpanel kan se lite snyggare ut, så vissa tillverkare som Porsche använder en instrumentpanel som är delvis digital, delvis analog. Detta ser mer exklusivt ut och kombinerar det bästa av båda världarna i ett paket.

Större delen av bilindustrin rör sig mot digitala instrumentpaneler eftersom de erbjuder mycket mer funktionalitet, men när det gäller estetik kommer en analog instrumentpanel alltid att vara snyggare. Om några år kanske vi till och med får se de analoga instrumentpanelerna återvända, eftersom folk redan har tröttnat på alla skärmar i bilen.

Är den digitala instrumentpanelen standard eller ett tillval i nyare Mercedes-modeller?

Vissa högre Mercedes-modeller, som S-klassen, har sedan flera år tillbaka en digital instrumentpanel som standard. Men det är bara den senaste generationen av E-Klass som erbjuds med en digital instrumentpanel som standard. Numera har alla Mercedes-modeller en digital instrumentpanel som standard.

  Vilka Mercedes har skottsäkra fönster?

Den enda skillnaden är storleken på skärmen, upplösningen och funktionerna. Den stora skärmen har blivit en central punkt i de flesta moderna tyska lyxbilar, så att välja den största och mest avancerade skärmuppställningen kommer definitivt att tilltala begagnatmarknaden längre fram.

Vilken biltillverkare erbjuder marknadens största bilskärmar och hur störande är de?

Även om Mercedes S-klass 2021 erbjuder en kolossal central infotainmentskärm kan ingen mäta sig med Tesla i denna aspekt. Eftersom skärmen som finns i Model S och Model X är helt enorm. Det får en att undra hur distraherande dessa skärmar kan bli.

Och de är distraherande, särskilt de som finns i vissa Tesla-modeller som inte erbjuder någon instrumentbrädsskärm alls. Tesla Model 3 har bara den centrala skärmen, och all information på instrumentbrädan är något utanför din synfält. Detta kan utgöra ett säkerhetsproblem om du inte är van vid en sådan uppställning.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts