Varför ska du inte köpa en cabriolet?

I teorin är cabrioleter fantastiska, men i praktiken är det inte så mycket. Även om det kan tyckas att en cabriolet alltid är ett bättre alternativ än en icke-konvertibel eftersom du kan köra med taket upp eller ner, så är populariteten för cabrioleter lika låg som den någonsin varit.

Och varför är det så? Det beror på att folk inte bryr sig om cabrioleter. De flesta människor använder sina bilar som transportmedel, och de bryr sig inte om hästkrafter, vridmoment, hantering av cabrioleter, sportbilar… De vill bara ha en bil som fungerar och inte går sönder.

Och en cabriolet använder hundratals, om inte tusentals ytterligare delar som i teorin kan gå sönder. Och om du inte är en cabrioletentusiast kommer du troligen inte ens att överväga dem, särskilt eftersom de också kostar mer pengar.

Det finns många anledningar till varför du bör eller inte bör köpa en cabriolet, och om du håller med om dem är det mer eller mindre troligt att du en dag kommer att äga en cabriolet.

Varför du inte bör

Kostnad

Konvertibler kostar direkt mer pengar att köpa, äga, underhålla och sälja efteråt. Vissa modeller kräver till och med att du betalar en rejäl premie för en cabriolet, så mycket att du i princip byter ut en välutrustad coupé/sedan mot en cabriolet utan extra utrustning.

Om du vill sälja bilen är marknaden för en cabriolet marginell jämfört med marknaden för en sedan/coupe. Chansen är stor att en person som är intresserad av en coupé kanske överväger en sedan och vice versa. Men en person som är intresserad av en sedan eller en coupé kommer nästan aldrig att överväga en cabriolet.

  Vilken är den bästa SUV:n för en tjock person?

Design

Det finns två dominerande typer av cabrioleter, en cabriolet med hårt tak och en cabriolet med mjukt tak. Med tiden utvecklas fler och fler mjuka toppar och färre och färre hårda toppar. Även om estetik verkligen är ytterst subjektivt har cabrioleter en tendens att se lite annorlunda ut.
Och det gäller särskilt för cabrioleter med mjukt tak eftersom de erbjuder något brutna linjer och är utformade för att se bra ut utan tak, inte med taket på plats. Som nämnts är estetik subjektivt, men ett tygtak kommer aldrig att se lika attraktivt ut som en oavbruten plåtpanel.

Praktiskhet

En annan stor anledning att hoppa över en cabriolet är praktiska skäl, eftersom cabrioleter offrar massor av utrymme för att kunna köra med topplöst tak. Låt oss säga att du åker på semester och vill lägga ner taket, men de flesta cabrioleter förvarar taket i bagageutrymmet, vilket innebär att lastutrymmet är mycket begränsat.

Och det är inte vettigt att åka på semester med halva lastutrymmet. Dessutom är taklinjen på en cabriolet betydligt lägre jämfört med en sedan/coupe, vilket också tar upp mycket utrymme för de bakre passagerarna.

Väder

Syftet med en cabriolet är att njuta av elementen. Om du bor i det soliga Kalifornien är en cabriolet mycket mer meningsfull än vad den är i Storbritannien till exempel. Om det område där du planerar att köra din cabriolet inte är soligt och varmt och mysigt är det inte meningsfullt att köpa en cabriolet.

  Vad är det billigaste sättet att skicka min bil?

Cabrioleter tenderar att vara så mycket som 5-10 000 dollar dyrare. Och om du bor i ett klimat som bara gör det möjligt att lägga ner taket tjugo gånger per år, slutar upplevelsen bokstavligen med att kosta 500 dollar per körning.

Varför du bör

Frihet

Det finns en antydan till romantisk poetik i den frihet man upplever när man kör en cabriolet under sena vår-/sommarkvällar. Ljudet och doften av naturen är ovärderlig (om du inte har några allergier) och vinden i håret får dig att känna dig levande och i ögonblicket.

Om du sänker fönstret eller drar ner soltaket är det bara en påminnelse om hur det skulle kunna kännas om du köpte en cabriolet. Vissa skulle till och med hävda att det är värt att uthärda alla kompromisser som en cabriolet erbjuder, bara av denna anledning.

Synlighet

Även om den allmänna praktiska användbarheten är gravt kompromissad, så är inte sikten det. När du tar ner taket finns det inga döda vinklar längre. Allt detta innebär att du kan se mer, vilket gör det mycket mindre stressigt vid stadskörning.

Du hör och känner också mycket mer eftersom det helt tar bort den isolering som en icke-konvertibel erbjuder. Det är mycket lättare att parkera bilen, att manövrera den i trånga utrymmen och att gå igenom en drive-through har aldrig varit enklare.

Mångsidighet

Om du äger en sedan eller en coupé äger du en sedan eller en coupé. Om du äger en cabriolet-sedan äger du en sedan och en cabriolet. Med en enda knapptryckning kan du känna två olika typer av bilar.

  Är en svart bil varmare än en vit bil?

Människor är så fokuserade på att köra uppifrån och ner att de inte inser att cabrioleter erbjuder nästan samma nivåer av komfort och isolering med taket uppe. Efter årtionden av framsteg erbjuder vissa märken som Rolls Royce eller Bentley en lika isolerad kupé i både sedans och cabrioleter.

Rygghöjd

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts