Varför inte köpa en BMW

Varför inte köpa en BMW

BMW har varit en ikon för prestanda och ren körglädje genom åren, men det har funnits ett stigma kring BMW-förare i evigheter, och stora fördomar som märket bryter mot lättare än andra. Finns det en sanning i detta? Ja, till viss del.
Ett av de viktigaste skälen till att inte köpa en BMW är ägandekostnaderna, tillsammans med oljeläckage och alla de felande sensorer som BMW har installerat i nyare modeller. BMW är dyra att köpa och dyra att underhålla.

Viktigaste skäl att inte köpa en BMW

BMW:er är inte för personer som håller fast vid sin bil länge.

Om du är en person som gillar att köra samma bil i flera år och om inget är fel på den för att behålla den så länge den går är BMW definitivt inget för dig. Det finns en anledning till att BMW sätter ett garantiskydd på bara 4 år eller 50 000 mil, vilket knappt räcker för de flesta förare eftersom du kan köra 50 000 mil på mindre än två år om du är ute på vägarna varje dag. BMW-bilar är ökända för att gå sönder när de inte längre omfattas av garantin.

Nya BMW-bilar är inte vad märket en gång var.

BMW har förlorat majoriteten av de bilentusiaster av den gamla skolan som ledde till dess framgång förr i tiden. BMW brukade handla om ren prestanda på vägen och har under åren gått något över till lyx.
BMW:s styrning har blivit avtrubbad och det är mer assistansfunktioner än verklig körning som sker på vägen. Oavsett ett brett utbud av modeller är det bara ett par stycken som fortfarande bär på BMW:s gamla anda. Tyvärr är de inte lika massivt producerade och är svårare att få tag på.

  Är BMW en superbil?

Dyra paket

Om du vill köpa en bättre uppgradering av din bilradio måste du betala en stor summa för den. Och för att BMW ska tillåta detta måste du också förköpa ett helt komplett paket i förväg. Paketet har inget samband med den funktion du vill ha, men krävs av deras system för att du ska kunna låsa upp möjligheten att köpa det du önskade från början.
I slutändan kan det sluta med att du betalar över 2 000 dollar i tilläggskostnad för den radio du ville ha i din bil.

BMW har en av de högsta ägandekostnaderna

Den genomsnittliga 10-åriga kostnaden för att äga en BMW uppskattas till något över 18 000 dollar. Det är inte alls ovanligt att betala mellan 1 000 och 2 000 dollar per reparation hos din lokala mekaniker med några månaders mellanrum, särskilt om du har köpt en begagnad BMW-bil.
Vissa BMW-modeller har genomsnittliga årliga reparationskostnader på 1 000 dollar, vilket gör dem lite mindre dyra att underhålla, men det är fortfarande en stor sak för de flesta.
Många tjänster som rankar bilars tillförlitlighet rankar BMW på plats 30 av 32 bilmärken när det gäller tillförlitlighet på vägen. Det finns många vanliga problem som uppstår i de flesta BMW. BMW kanske inte precis står för att bryta min plånbok, men detta är scenariot i vissa fall. De flesta bilar i 3- och 5-serien som är utrustade med sexcylindriga motorer är något ökända för sina sviktande kylsystem som läcker och spricker upp ganska ofta.

Avskrivning och bensinkostnader

BMW skrivs av snabbare än något annat fordon på vägen. Det kan finnas mer än en anledning till det, men det är ett faktum att när man köper en BMW förlorar den genast en stor del av sitt ursprungliga värde. Du kan hitta begagnade BMW som bara körts några få mil och som kostar 60 procent av fordonets ursprungliga pris.
Det finns ett stigma kring dessa bilar och ingen är villig att betala hela beloppet för en begagnad BMW. Kanske påverkas potentiella kunder av ryktet kring BMW-förare – aggressiv körning och lite eller inget underhåll.
Oavsett om detta är sant eller inte har det definitivt gett priset på begagnade BMW:s en knäck, eftersom det finns många nya förare som är ivriga att hoppa ut på vägen med ett kraftfullt fordon, och de väljer BMW. Oerfarna förare innebär dåligt underhåll.
Vad är en bra genomsnittlig mil per gallon (mpg) att titta på när man köper ett fordon? Det är en omdiskuterad fråga, men de flesta experter säger att 50-60 mpg är bra. BMW:s genomsnittsvärde ligger på 36 i de nyare fordonen, enligt deras officiella dokument. Men i verkligheten ger de flesta BMW i genomsnitt 28-29 mpg i staden och upp till 32 mpg på motorvägen.

  Vilken BMW har en V12-motor?

Elektriska problem – sensorer och fönster

Nyare BMW-modeller är ökända för sina elektriska sensorfel samt för att fönster och lysdioder inte fungerar. Felaktigheterna är inte begränsade till tjusiga sensorer, prylar och elektronik. Ibland vägrar enkla saker som dörrar, fönster och handtag att fungera på vissa modeller.

Att köpa en begagnad BMW

Hur lång tid tar det för en BMW att nå den punkt där den inte går att reparera?

De flesta äldre BMW-modeller kan hålla i minst 20 år innan de når den punkt då de inte längre går att reparera. 1990-talets och 2000 – 2006 års BMW 3-serie är utrustade med mycket tillförlitliga motorer och utan tvekan kan dessa fordon med rätt underhåll hålla i mer än 20 år, till och med mer än 30 år vid vissa tillfällen.
Om du däremot kör en BMW X5 med en 330D 3.0 dieselmotor skulle du med största sannolikhet drabbas av turbofel både inom och utanför garantin.

Efter hur många mil börjar BMW-bilar få problem?

Det största problemet med BMW-bilar från de senaste åren har varit deras kylsystem. Även om det består av flera delar kan alla dessa gå sönder, vilket slutar med att de måste bytas ut.
Generellt sett kan de flesta BMW-modeller hålla mellan 80 000 och 120 000 mil innan du behöver en större reparation, men det beror naturligtvis i hög grad på servicenivån och det regelbundna underhållet.

  Vilket läder använder BMW? Är det äkta?

Vilken körsträcka ska jag titta på när jag köper en begagnad BMW?

När du köper en begagnad BMW ska du se till att ha en god uppfattning om hur väl underhållen bilen är. Om den har nått mer än 100 000 mil utan några större problem kan du förvänta dig ett snart, men det kan också vara ett tecken på bra underhåll. På ett allmänt plan ska du försöka köpa ett fordon med mindre än 80 000 mil på sig.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts