Vanliga problem med Volkswagen Passat

Volkswagen Passat Problem

Volkswagen Passat är en premium executive mellanstor sedan som ligger under Audi A6 i pris men som försöker ge en liknande upplevelse. Passat introducerades första gången 1973 och är nu i sin femte och tyvärr sista generation.

VW har dock nyligen meddelat att de upphör med Passat helt och hållet, vilket innebär att en av de mest populära familjesedanerna efter 29 miljoner sålda enheter äntligen går ur produktion. Det är bra att veta att den som är intresserad av VW Passat kommer att vara glad att veta att Passat alltid har varit ett ganska pålitligt fordon.

De vanligaste VW Passat-problemen är förknippade med tidningskedjesystemet, fel på klockfjädern, fel på tändspolen, felaktiga O2- och MAF-sensorer samt oljeläckage. Det positiva är att de flesta av dessa problem kan lösas ganska enkelt, men om du inte tar itu med dem tillräckligt tidigt kommer de sannolikt att bli dyra.

På det hela taget har Passat alltid varit ett pålitligt alternativ för familjesedaner, men de allra senaste Passat-modellerna är de bästa av alla. Det är en sorglig verklighet att SUV:er och crossovers har blivit så populära att de nu drar sig tillbaka från en av de bästa sedans genom tiderna.

VW Passat – problem med styrkedjan

Kedjan har till uppgift att hålla cylinderns ventiler i synk med kolvarna. Problemet uppstår dock när kedjan lossnar antingen på grund av att kedjan sträcks ut eller på grund av en trasig spännare. Oavsett vilket, om dessa problem inte löses så snart som möjligt kan de helt förstöra en motor.

  Aiways vs VW - vilken är bäst?

Tyvärr är VW Passat inte främmande för problem med styrkedjan och de flesta ägare har fått sina kedjor utbytta efter 100 000 mil eller så. Med tanke på att många VW Passat-modeller kan hålla mer än 250 000 mil är det ganska problematiskt om du måste byta kedja tre gånger för att klara det.

VW Passat – Fel på klockfjädern

En felaktig klockfjäder är en av de mest defekta VW-komponenterna någonsin. Dessa små fjädrar är förknippade med styrsystemet, och när de går sönder tenderar de att sätta alla möjliga rattmonterade komponenter ur funktion, till exempel hornet, krockkuddarna och själva ratten.
VW utfärdade några återkallelser på grund av detta, men det verkar som om de ännu inte har löst problemet helt och hållet. NHTSA uppger att mer än 1,2 miljoner VW-bilar har diagnostiserats med problem med klockfjädrar efter att återkallelsen avslutades. Detta innebär att problem som dessa fortfarande finns där ute och att den Passat du tittar på kan vara problematisk.

VW Passat – Fel på tändspolen

Tändspolarna har till uppgift att omvandla spänningen från batteriet och förvandla den till energi som kan användas av tändstiftet. Om tändspolarna går sönder kommer de troligen att stalla av motorn och misslyckas med att starta motorn igen. Det är svårt att förutse ett fel på tändspolen, men när de går sönder kommer du att veta det.

  Är Porsche Cayenne samma som VW Touareg?

De flesta ägare har rapporterat att deras VW Passat-modeller plötsligt börjar ge bakslag, tvekar att accelerera eller upplever hårda starter. På det hela taget, om tändspolarna går sönder måste du ta bilen till en erfaren mekaniker eftersom det inte alltid är lätt att avgöra vilken av dem som är den skyldiga.

VW Passat – Defekta O2- och MAF-sensorer

Massluftflödessensorn har till uppgift att övervaka mängden och tätheten av luft som kommer in i motorn. Sensorn skickar sedan data till ECU:n som sedan bestämmer hur mycket bränsle som måste tillföras för att generera en gnista. MAF-sensorn i Passat arbetar tillsammans med O2-sensorn vilket innebär att de står i ständig kommunikation.

Men om den ena går sönder är det troligt att den andra också kan göra det. Symtom på felaktig MAF-sensor är motorfel, dålig acceleration, dålig tomgångsprestanda och en evig motorvarningslampa som kommer att förfölja dig i dina drömmar.

VW Passat – oljeläckage

Som de flesta europeiska lyxbilar är VW Passat också känd för att ofta drabbas av oljeläckage. Oljeläckorna i VW Passat beror oftast på defekta ventillockspackningar och packningen för kamaxelkedjans spännare. Många ägare har rapporterat att dessa problem inträffar både på exemplar med låg körsträcka och på exemplar med hög körsträcka.

Det enklaste sättet att åtgärda problemet är att byta ut packningen. De allra senaste årsmodellerna av Passat är mycket bättre medan modellerna från mitten av 2000-talet verkar vara de värsta.

FAQ-avsnitt

Varför upphör VW Passat att tillverkas?

VW Passat upphör att tillverkas eftersom Arteon finns och eftersom VW Passat estate faktiskt är det mer populära valet överlag. Dessutom koncentrerar sig biltillverkarna numera på SUV:er och crossovers eftersom dessa är de mest populära bilarna i dag.

  Är Volkswagen Tiguan en bra bil?

Hur som helst är den senaste VW Passat en oerhört trevlig bil och medan den finns tillgänglig bör du överväga den.

Vilken VW Passat är den bästa att köpa?

B8 Passat är den bästa av dem alla eftersom den är den mest tekniskt avancerade och den mest pålitliga av dem alla. När det gäller motorerna är den 4-cylindriga 2,0 liter-motorn den bästa att skaffa eftersom den balanserar kraft, tillförlitlighet och effektivitet bäst.

Du bör också kolla in 4MOTION-modellerna eftersom de erbjuder den mest sofistikerade körupplevelsen. Passat ser bäst ut i R-Line-utrustningen medan Highline- och Comfortline-utrustningarna också är riktigt snygga.

Är VW Arteon bättre än VW Passat?

VW Arteon är en snyggare och dyrare version av VW Passat. Skillnaderna mellan de två är ganska minimala och är bara tillräckligt påtagliga från utsidan. Invändigt ser de nästan identiska ut, vilket är synd eftersom Arteon ser mycket smidigare ut överlag.

Det är logiskt att VW pensionerar Passat ur det perspektivet, men Passat kommer alltid att vara det starkare namnet. Vem vet, kanske Passat återkommer en dag.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts