Vanliga problem med Porsche Boxster

Porsche Boxster problem & fel

Porsche Boxster är en tvåsitsig sportbil på instegsnivå som är gjord för dem som vill njuta av en äkta Porsche-körupplevelse utan att betala 911-pengar. Dessutom föredrar vissa människor faktiskt Boxster-linjen framför 911-linjen eftersom 911:an har vuxit alldeles för mycket under de senaste decennierna.

Om man kombinerar detta med en 6-cylindrig motor med mittmonterad motor och en kort hjulbas kan man till och med säga att vissa Boxster/Cayman-modeller är ännu mer spännande att köra än en 911. När det gäller tillförlitlighet verkar Boxster ha haft en relativt upp- och nedåtgående erfarenhet med vissa modeller som klarar sig mycket sämre än andra.

Den första generationen 986 Porsche Boxster är den sämsta när det gäller tillförlitlighet medan alla senare generationer är mycket bättre. Hur som helst är de vanligaste allvarliga problemen som eventuellt kan drabba den Boxster-modell du är ute efter PDK-problem, oljeläckage, problem med IMS-lager, överhettning och problem med styrkedjan.

På det hela taget är de nyare Boxster-modellerna betydligt mer pålitliga, men de behöver också konstant underhåll för att hålla länge. Boxster är en sportbil vilket innebär att driftskostnaderna är jämförelsevis högre, men så är det spänningen och spänningen med att köra en sådan.

Porsche Boxster – PDK-frågor

Porsche PDK är en av de mest avancerade dubbelkopplingsväxlarna på planeten, men den är inte fri från fel. Om du märker att din Boxster tvekar att växla eller gör det grovt, särskilt om det åtföljs av varningslampor för växellådan, är det troligt att din PDK börjar krångla. De vanligaste PDK-problemen är förknippade med den hydrauliska och elektroniskt styrda kopplingsdelen.

  Gör Porsche en minibuss?

Om den PDK du tittar på börjar orsaka problem och inte kan repareras måste du byta ut den. Att byta ut en PDK kostar vanligtvis tusentals dollar och är den näst dyraste utbytesdelen förutom själva motorn. Se därför till att kontrollera PDK:n noggrant.

Porsche Boxster – oljeläckage

De vanligaste problemen som Boxster-modeller tenderar att drabbas av är olika oljeläckage som vanligtvis är lokaliserade på antingen den bakre huvudtätningen, ventilkåporna, tändstiftstätningarna eller oljekylarens tätningar. Vissa av dessa som den vanligaste, den bakre huvudtätningen, kan till och med förstöra en manuell växellåda helt och hållet.

Att byta ut denna tätning i en manuell bil kräver ibland att du tar ut hela växellådan, vilket är anledningen till att dessa kan vara så dyra. På det hela taget bör du se till att kontrollera alla dessa ställen för läckor eftersom de är relativt vanliga på alla Boxstergenerationer.

Porsche Boxster – problem med IMS-lager

IMS-lagerproblemet är ett av de mest omtalade Porsche 986- och 987-modellerna, så mycket att de bilar som fått en IMS-lager eftermontering nu har ett betydligt högre värde på begagnatmarknaden medan de som fortfarande har originalet är mycket billigare.

Faktum är att IMS-lagret faktiskt sannolikt kommer att gå sönder så småningom och när det gör det kan det ställa till med förödelse. Se därför till att kontrollera en 986 och en 987 Boxster om de fortfarande kommer med ett original IMS-lager, om de gör det bör du leta efter en som har ett jämförbart nyare lager.

  BMW Z4 VS Porsche Boxster - vilken är bäst?

Porsche Boxster – Överhettningsproblem

Ett av de svåraste Porsche Boxster-problemen är spruckna cylinderfoder som ligger djupt begravda i motorn och är kända för att konsumera motorkylmedel som ingen annan. Problemet här är att dessa problem tenderar att uppstå först efter att bilen har körts ett tag vilket innebär att det är extremt svårt att diagnostisera.

Detta är särskilt fallet eftersom man måste demontera motorn för att se till att det verkligen är foder som är problemet. Detta innebär att det krävs något av en ombyggnad av motorn för att åtgärda liners, vilket kostar mycket pengar.

Porsche Boxster – Problem med styrkedjan

Äldre Porsche Boxster-modeller är också kända för att drabbas av allvarliga problem med motorns timing som potentiellt kan förstöra motorn om de inte åtgärdas i tid. Om du får en kontrollampa vid acceleration är chansen stor att din timing är trasig och behöver bytas ut.

Porsche har konstruerat dessa motorer så att de är kompakta och tätt packade, vilket innebär att du måste ta bort motorn helt ur bilen för att byta ut timing-systemet, vilket är ett extremt dyrt jobb.

Video: Porsche Boxster Vanliga motorproblem och motorfel

FAQ-avsnitt

Vilken Porsche Boxster-generation ska jag välja?

Generationen Porsche Boxster 981 är troligen den bästa av alla eftersom den balanserar prestanda, modernitet och kostnader perfekt. 6-cylindriga motorer finns det gott om, modern teknik finns också med samtidigt som värdet på 981 Boxster fortfarande är starkt och troligen kommer att förbli så i många år till.

  Vad är det billigaste sättet att byta ut en Porsche-nyckel?

Den sämsta Boxstergenerationen att satsa på är utan tvekan 986 eftersom den upplever alltför många problem, särskilt de tidigare modellåren. 987 är jämförbart bättre men är fortfarande inte lika bra som 981.

Hur mycket kostar det att underhålla en Porsche Boxster?

Kostnaderna för underhåll av en Porsche Boxster beror i hög grad på hur bilen har underhållits tills den kom i din ägo. Detta innebär att dessa vanligtvis inte är så dyra att underhålla om allt har gjorts på rätt sätt under bilens hela livslängd.

Om bilen däremot inte underhållits så bra innan brukar den kosta ganska mycket pengar att underhålla senare. Om du är intresserad av att köpa en Boxster bör du därför se till att få en bil med all service- och underhållshistorik lättillgänglig till hands.

Är Porsche Boxster värd det?

Porsche Boxster är verkligen värd det eftersom det är en spännande 2-sitsig sportbil som tenderar att överträffa de flesta av sina konkurrenter som Z4, Alpine A110 och MX-5 Miata. Boxster finns i många olika iterationer och motorer vilket innebär att det är ganska lätt att hitta den som passar dig.

Boxster är gjord för att vara en genomgående sportbil vilket är ganska uppenbart så fort du kliver in i bilen och vrider om nyckeln. Som sådan är Boxster värd det eftersom det är en av de mest körglada Porsche-modellerna genom tiderna.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts