Vanliga problem med Peugeot 207

Peugeot 207

Peugeot 207 kom ut 2006 för att ersätta den äldre 206-modellen. 207 har behållits fram till 2014 då den efterföljdes av Peugeot 208. Under hela denna tid lyckades Peugeot sälja massor av dessa, särskilt i Europa. Peugeot 207 är en kompakt hatchback som mestadels är utformad för innerstadsbruk, men tillräckligt stor för att kunna användas för längre resor.

I den här artikeln kommer vi att nämna vanliga problem med Peugeot 207 och berätta vad du ska hålla utkik efter om du är på marknaden för en begagnad sådan. Eftersom 207 inte är särskilt dyr eller gammal kan vi se dessa handlas under de kommande decennierna. Vi bör också nämna att Peugeot 207 är en av de mer populära första bilarna i Europa eftersom den är billig att köpa, billig att köra och ganska populär och lätt att sälja.

De vanligaste problemen är gnisslande och slipande ljud från upphängningsområdet. Växellådan kan bli hård och tung att använda medan katalysatorn också kan bli problematisk. Sätena är också problematiska och har ingått i två stora återkallelser under 207:ans livstid.

Slutligen kommer vi att nämna vissa utrustningsproblem som vatteninträngning eller problem med vindrutan. På det hela taget bör du kunna använda 207:an ett hyfsat tag om du tar väl hand om den.

Knipande och slipande ljud

Den första gruppen av problem omfattar gnisslande och slipande ljud. Slipande ljud orsakas vanligen av fastnande bromsbelägg, särskilt om bilen har stått stilla ett tag. Knipande ljud orsakas vanligtvis av problem med de främre stötdämparna som behöver smörjas ordentligt vilket bör lösa problemet.

  Är Peugeot 107 en bra bil?

En annan orsak till att 207:an har en tendens att knarra beror på ett defekt stötdämpare som måste bytas ut för att lösa problemet. Allt som allt, om du hör några konstiga ljud som kommer från fjädringen och bromsarna, inspektera dem omedelbart eftersom vissa kan orsakas av korrosion, vilket är ett allvarligt problem och orsakar olika strukturella problem på sikt som är både svåra och dyra att åtgärda.

Problem med växellådan

Peugeot 207 levereras med en hållbar manuell växellåda som lätt kommer att hålla i bilens livslängd. Den behöver dock ett lämpligt underhåll i rätt tid, annars kommer den att gå sönder mycket tidigare än så. Det vanligaste problemet med den manuella växellådan i 207 är relaterat till lösa växelkablar som gör växellådan svår att använda.

Om detta inte åtgärdas tillräckligt snart kan det leda till allvarligare transmissionsproblem som snart orsakar kopplingsproblem och eventuellt behöver byta ut kopplingen eller hela växellådan. Eftersom många av dessa nu är gamla och inte underhålls på avsett sätt har detta problem blivit allvarligare än tidigare.

Problem med katalysatorn

Om du stöter på en Peugeot 207 med en kontrollampa på, se till att du uppmärksammar katalysatorn som vanligtvis är orsaken till att dessa uppstår. Det vanligaste katalysatorrelaterade problemet är förknippat med felkoden P0420 som beskriver att dina katter inte fungerar fullt ut.

Detta är inte det billigaste problemet du kan stöta på eftersom det för att åtgärda dessa vanligtvis krävs att du byter ut katalysatorn mot en ny.

  Allt om 2023 Peugeot e-Rifter

Problem med sätena

Sätena på Peugeot 207 har varit orsaken till två stora återkallelser. Den första är relaterad till att sätena inte är ordentligt uppvärmda och därmed inte kan stängas av eller kopplas in. Återkallelsen ägde rum 2009 och det sades också att detta kan leda till att batteriet töms ut samtidigt som det orsakar mycket obehag för föraren, särskilt under sommaren.

Den andra återkallelsen är kopplad till felaktigt fastsatta säkerhetsbälten (2006) som kan misslyckas med att hålla fast dig vid en eventuell krock.

Problem med utrustningen

Slutligen ska vi nämna märkliga problem med bilens utrustning, som att vatten tränger in i det främre benutrymmet och orsakar elektriska problem och stora nedgångar i bilens återförsäljningsvärde. Dessa orsakas av blockerade vattenutloppsrör i samband med luftkonditioneringen. Det positiva är att nya delar inte är nödvändiga eftersom dessa kan rengöras och återinstalleras.
Andra problem är bland annat att handskfacket inte fungerar och måste bytas ut problem med vindrutetvättar och problem med vindrutan som var känd för att vara lös, särskilt på äldre tredörrarsmodeller.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa en Peugeot 207?

Om du vill ha en liten, begagnad och ganska prisvärd supermini hatchback är Peugeot 207 ett riktigt bra köp. 207 är inte för gammal för att inte få de väsentliga delar som de flesta av oss är vana vid med nyare bilar, men den är inte heller för ny för att kunna använda svåra haptiska återkopplingar/beröringskontroller som många Peugeot-modeller är vana vid nuförtiden.

  Allt om 2023 Peugeot 3008

Å andra sidan är 207 ingen lyxbil på något sätt och den erbjuder inte så mycket utrymme, vilket kan vara en dealbreaker för längre förare.

Hur länge kommer Peugeot 207 att hålla?

Eftersom Peugeot 207 är mer än 8 år gammal nu är det helt logiskt att fråga sig hur länge den faktiskt kan hålla. Den goda nyheten är att 207 har visat sig vara ganska pålitlig, men den dåliga nyheten är att dess pålitlighet är extremt beroende av hur väl bilen har underhållits under sin livstid.

Om du stöter på en väl underhållen modell kan du därför räkna med att den kan hålla så mycket som 150 000 mil.

Är Peugeot 207 för liten för långa förare?

Peugeot 207 är verkligen lite för liten för längre förare och är inte det bästa valet för dem som ofta tenderar att transportera flera passagerare. Eftersom många av dessa har sålts i en 3-dörrars konfiguration är det inte heller troligt att du kommer att njuta av att den inte är alltför praktisk för familjeanvändning.

Men om du inte är jättestor och tenderar att köra bilen själv bör en Peugeot 207 vara mer än tillräcklig för de flesta.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts