Peugeot 206 introducerades för modellåret 1999 tills den slutligen ersattes av den jämförelsevis nyare och modernare Peugeot 207 år 2012, medan produktionen förlängdes några år till för vissa marknader som Brasilien. Peugeot 207 är en riktigt välkänd modell eftersom den såldes i stora mängder över hela världen.
Även om äldre exemplar nu har nästan 25 år på nacken kan man fortfarande se dem sportande runt om i världen, vilket är ett hyggligt bevis på hur länge dessa kan hålla. Visserligen beror det delvis på att det finns många reservdelar, men också på att 206:an verkar vara ganska pålitlig. I den här artikeln kommer vi att nämna alla vanliga problem med Peugeot 206 och berätta vad du ska hålla utkik efter.
De vanligaste problemen med Peugeot 206 är problem med fjädringen, den manuella växellådan, motorn, elsystemen och problem med utrustningen. På det hela taget, om du underhåller den tillräckligt bra, bör din 206 kunna hålla ganska länge, vilket är fallet med de flesta av dessa runt om i världen.
Även om 207 är en mycket modernare bil med alla de extra fördelar som Peugeot-tekniken från 2010-talet erbjuder, är 206 utan tvekan mer populär och talrik på vägarna i dag.
Problem med fjädringen
De vanligaste fjädringsproblemen hos Peugeot 206 inkluderar en betydande minskning av den totala komforten, vilket vanligtvis orsakas av ett slitet fjädringssystem. För att lösa detta bör du se till att inspektera bilens axel, lager, tätningar och särskilt hur välsmorda de är. De främre kulförbanden är kända för att uppleva vibrationer under körning.
Detta är ett relativt svårt problem att åtgärda och kräver att du byter ut kulförbanden för att lösa det. Många Peugeot 206-modeller där ute har inte fått dessa utbytta, så se till att inspektera dem när du är på marknaden för en begagnad Peugeot 206.
Problem med manuell växellåda
Det vanligaste problemet med växellådan är ett problem där den tenderar att glida. Andra problem är att kopplingen inte vill koppla in och därmed leder till allvarliga problem när man försöker köra bilen. Som det är vanligt beror detta problem på allmänt slitage och fordonets ålder, men också på vatteninträngning som kan leda till en mängd problem.
De två sätten som du kan åtgärda dessa är att antingen försöka reparera/rengöra växellådan om den inte är för gammal, men om den är det är bäst att byta ut den helt och hållet. Detta är inte heller billigt eller enkelt, vilket är anledningen till att många 206-modeller där ute är kända för att ha stela växellådor.
Motorproblem
Det finns tyvärr en hel del motorrelaterade problem som 206 tenderar att drabbas av. Dessa inkluderar oregelbundna varvtal orsakade av en felaktig vattentemperaturgivare som bör rengöras eller bytas ut. Skakningar och ryckningar är typiskt förknippade med 1,5L-motorn och beror på slitna motorfästen som också måste bytas ut.
Potentiometern kan leda till att motorn stannar medan motorfel och dålig prestanda orsakas av ett defekt tändspolepaket. Diesel HDi-motorer kan ibland vara riktigt högljudda så se till att kontrollera vevaxelskivan för att lösa detta problem. Slutligen kan huvudpackningen och cylinderhuvudet få temperaturen att skjuta i höjden och stänga av motorn.
Elektriska problem
Elektriska problem är vanliga i många äldre Peugeot-modeller och 206 är inte annorlunda. Det handlar bland annat om problem med centrallåset som har att göra med felaktiga dörrställdon som måste bytas ut. Hornet kan ibland gå av slumpmässigt och är oftast förknippat med ett urladdat batteri.
Andra elektriska problem kan leda till att den yttre belysningen inte fungerar medan radion ibland kan stänga av sig själv utan någon uppenbar anledning, men tenderar också att peka på ett defekt batteri vid de flesta tillfällen.
Utrustningsproblem
Peugeot 206 verkar vara van vid problem som orsakas av att vatten tränger in i bilen, men att vatten tränger in i de främre fotutrymmena är vanligt i några generationer av Peugeot ”200”-serien. En blockering i skottets avlopp gör att vatten sedimenterar och så småningom tar sig in i passagerarutrymmet.
Rattstängerna är benägna att bromsas, instrumentbrädan är benägen för överdrivet slitage och färgkvaliteten är inte heller den bästa.
FAQ-avdelning
Ska jag köpa en Peugeot 206?
Peugeot 206 är numera en ganska prisvärd och lätt att leva med begagnad bil, vilket gör den ganska populär på andrahandsmarknaden. Den är mycket lättare att köpa och underhålla jämfört med de flesta moderna Peugeots eftersom allting är känt vid det här laget och borde vara en relativt problemfri upplevelse överlag.
Många kommer dock säkert att bli besvikna över den övergripande bristen på inredningsutrymme som verkligen påverkar din dagliga upplevelse. Slutligen är 206 inte alls lyxig och är därför ett hårt slag för dem som vill ha något lite posigare.
Har Peugeot 206 fem dörrar?
Peugeot 206 finns antingen som en 3-dörrars coupé eller en 5-dörrars hatchback. 206 finns dock även som 4-dörrars sedan på vissa marknader och som 5-dörrars kombi. Den 5-dörrars hatchback-modellen är troligen den mest populära medan sedanen och kombimodellen inte är lika vanliga.
Den 3-dörrars varianten är också riktigt populär och är den överlägset billigaste Peugeot 206 du kan köpa nuförtiden. På det hela taget är det kanske inte den bästa praktiska bilen som finns, men den är mer än tillräcklig för dem som är vana vid att köra kompaktbilar.
Vad är skillnaden mellan Peugeot 206 och 207?
Det finns en hel del skillnader mellan Peugeot 206 och Peugeot 207. 207 är jämförelsevis mycket nyare med massor av tillagd teknik samtidigt som den är lite större också. 207 ser också ut som en något uppblåst 206 vilket är varifrån en del av de extra utrymmena kommer.
På det hela taget tar Peugeot 207 mer eller mindre vid där 206 slutade. Den erbjuder en hyfsad mängd förbättringar som sammantaget gör den till en mycket bättre bil, men 206 är utan tvekan mer pålitlig.