Vanliga problem med Mercedes W116

Mercedes Benz S-klass är synonymt med lyx och är också toppen av Mercedes Benz lyxteknik. Sedan S-klassen kom ut har de flesta lyxsedaner betraktats som konkurrenter till S-klassen eftersom S-klassen alltid haft en mer privilegierad status, även jämfört med sina två hårdaste rivaler, BWM 7-serien och Audi A8.

Den allra första S-klassen, W116, introducerades redan i början av 1970-talet när Mercedes beslutade att Sonderklasse (specialklass) förtjänade en särskild plats i Mercedes sortiment. Snabbt framåt till 2021 släppte Mercedes den sjätte W223 S-klassen som fortfarande regerar överlägset, men W116 var den som startade allt.

W116 anses vara en relativt pålitlig bil eftersom den bibehåller Mercedes oförstörbara överkonstruerade design från den tiden. W116 lider dock av problem i samband med rost, oljeläckage och ökad oljeförbrukning, försämrad inredning, problem med att starta och många elektriska problem.

På det hela taget anses W116 vara ett fynd av många entusiaster av klassiska Mercedes, men du måste komma ihåg att en så gammal bil som W116 kräver mycket omsorg och engagemang.

Mercedes W116 rostproblem

W116 är en 50-årig bil vilket innebär att de flesta W116-modeller har funnits med ganska länge. Alla vet att klassiska Mercedes-modeller och rostfläckar är en vanlig angelägenhet. Om du är intresserad av en W116 bör du därför se till att kontrollera alla vanliga rostområden som dörrtrösklar, runt strålkastarna, huven och bagageluckan, under bilen och golvet.

Rost kan vara en fruktansvärd motståndare för de flesta klassiska bilar vilket innebär att det ibland är lite eller ingen mening att köpa en bil som har allvarliga rostfläckar. Det är mycket bättre att lägga lite extra pengar på ett exemplar med små eller inga rostfläckar eftersom det sparar pengar i längden.

  Mercedes Maybach GLS Class Tillförlitlighet

Mercedes W116 oljeläckage och problem med oljeförbrukning

W116 är känd för att förbruka olja i en alarmerande takt, även om motorn är i helt utmärkt skick. Med tanke på att de flesta W116-modeller har hundratusentals mil på klockan blir dessa problem ännu mer oroande. Dessutom kommer ett oljeläckage att drastiskt öka den totala oljeförbrukningen.

Därför måste du göra ett grundligt test för att se om bilen lider av oljeläckage, och om den gör det bör du laga det så snart som möjligt. Om du inte gör det kan bilen lätt överhettas och motorn kan gå helt sönder.

Mercedes W116 inredningsdetaljer försämras

Medan Mercedes-modeller från 70-talet erbjuder pålitlig mekanik, klarar de sig inte så bra när det gäller pålitliga material för inredningsdetaljer. Detta innebär att bilar som W116 tenderar att drabbas av missfärgning, sprickbildning och till och med rötning av inredningsdetaljer.

Se till att gå igenom bilens interiör och titta i varje hörn och skrymsle för att se om bilen lider av allvarlig interiörförstöring. Att åtgärda dessa kräver vanligtvis att du går igenom restaureringsvägen vilket kostar mycket pengar.

Mercedes W116 startproblem

Många Mercedes W116-ägare klagar på att bilen antingen inte vill starta eller vägrar att hålla sig igång. Ägare har rapporterat att bilen behöver en hel del tid innan den når en anständig driftstemperatur när motorn äntligen börjar gå på tomgång som det är tänkt.

  Mercedes modellnummer förklaras

Att byta ut bränslepumpen, bränsleledningarna och många andra slangar löser inte nödvändigtvis problemet. Vissa säger att dessa problem beror på felaktiga spolarer, andra säger att det beror på en felaktig regulator. Ventilinjektorerna, bränslefördelarna och pumpackumulatorn diskuteras också ofta som tänkbara bovar.

Mercedes W116 elektriska problem

W116 är egentligen inte en bil som sprudlar av teknik, men ingen bil från 1970-talet hade det som W116 hade. Fläktmotorn är ett känt elektriskt fel på W116 medan elektriska fönsterrutor är kända för att gå sönder från tid till annan. W116 är också benägen att få problem med den yttre belysningen, både fram och bak.

Mätarna är kända för att gå sönder, luftkonditioneringen är känd för att gå sönder och bränslepumpen är känd för att få bristande effekt. Allt som allt är dessa en realitet när man äger en gammal Mercedes och knappast någon kan förvänta sig att äga en 50-årig bil utan att råka ut för elektriska problem av något slag.

FAQ-avsnittet

Ska jag köpa en Mercedes W116?

Om du vill känna dig som en kunglighet från 1970-talet och inte har något emot att gå miste om bättre S-klassmodeller är W116 ett hyfsat val. Anledningen till att W116 är billig är att det inte är så många som är intresserade av att köpa en sådan. Lyxbilar deprecierar som en galning eftersom de förlitar sig mycket på teknik.

Att förlita sig på 1970-talsteknik i en lyxbil är överflödigt. Det betyder att den enda anledningen till att någon skulle köpa en W116 är att de älskar arvet, designen och känslan av att köra en Mercedes flaggskeppsmodell från 1970-talet.

  Vilken är den bästa Mercedes när det gäller bränsleekonomi?

Kan man köra en Mercedes W116 till vardags?

Det är otroligt svårt att dagligen köra en 50 år gammal bil av en mängd olika skäl. För det första är dessa bilar inte alls lika bekväma som moderna lyxbilar är. För det andra saknar de en massa säkerhetsfunktioner som vi nu tar för givet. Därför är daglig körning av en W116 inte något som folk vill göra under längre perioder.

Bilar som W116 är nöjesbilar, vilket innebär att de flesta tar dem på en joyride eller för att umgås med sina klassiska Mercedes-vänner. Det är helgbilar som är gjorda för rent nöje och inte för rusningstrafik.

Är Mercedes W116 en investering?

Egentligen inte. Det är omöjligt att säga om en bil kommer att stiga eller sjunka i värde med 100 % säkerhet. Klassikermarknaden är oförutsägbar, men W116 är inte en bil som de flesta drömmer om. Men om du lyckas hitta en i nyskick och behåller den så länge kan du kanske se en viss avkastning efter ett tag.

På det hela taget bör du inte se W116 som en investering, eftersom det är vettigare att njuta av bilen för vad den är än att hoppas att du en dag kan tjäna något på den.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts