Vanliga problem med Mercedes-Benz 9G-Tronic

Den 9-växlade Mercedes Benz 9G-Tronic-växellådan är en av de allra första 9-växlade växellådorna i lyxsegmentet. 9G-Tronic presenterades för första gången i 2013 års Mercedes E350 Blue Efficiency och införlivades senare i alla efterföljande Mercedes-modeller, med början i W222 S-klass.

Som nämnts kommer 9G med 9 växlar för att maximera effektiviteten och minimera effektförlusten, samtidigt som kopplingsingreppen och växlingstiderna har reducerats från den tidigare 7G-Tronic-växellådan. På det hela taget är 9G-Tronic en allsidig uppgradering jämfört med 7G-Tronic och finns fortfarande i många Mercedes-modeller.

9G-Tronic finns både i form av en momentomvandlare och en multikoppling som i princip är en 9G-Tronic, men utan momentomvandlare. Även om majoriteten av de personer som kör Mercedes-modeller med denna växellåda har många positiva saker att säga, är 9G-Tronic inte utan problem.

De vanligaste problemen med 9G-Tronic är grova växlingar, långsamma växlingar, slipljud, svag acceleration och problem med solenoiden. Denna växellåda behöver konstant underhåll om du vill att den ska hålla länge, men i övrigt är det en relativt pålitlig låda.

Mercedes 9G-Tronic problem med grov växling

Många ägare klagade på att deras 9G-Tronic Mercedes-modeller uppvisade grov växling, särskilt när de växlade från neutralläge till första eller från första till andra. Detta tenderar att hända både när bilen är kall och varm, vilket gör problemet ännu mer oroande. Vissa ägare säger att en omstart löste problemet, andra säger att det inte gör det.

Vissa går så långt som att säga att du inte ska bli förvånad om du upplever ryckiga växlingar med 9G-Tronic, men verkligheten är att problem som dessa påverkar växellådans totala hållbarhet. Det bästa du kan göra är att kontakta en Mercedes-återförsäljare och ta din bil för en fullständig diagnos.

  Är Mercedes GT pålitlig?

Mercedes 9G-Tronic problem med långsamma växlingar

Mercedes 9G-Tronic är en toppmodern växellåda som finns i många prestandainriktade Mercedes-modeller. Det är inte en dubbelkopplingslåda vilket innebär att den inte går igenom växlarna lika snabbt som något som Porsche PDK, men ingen kan säga att 9G-Tronic är långsam.

Hur som helst, om du upplever att din 9G-Tronic är lat när den går igenom växlarna bör du först vänta tills den når optimal arbetstemperatur. Om problemen kvarstår bör du ta din bil till bilhandlaren eftersom långsam växling tenderar att vara ett symptom på slitna mekaniska komponenter eller ett problem med programvaran.

Mercedes 9G-Tronic slipande ljud

För att 9G-Tronic ska kunna fullgöra sin uppgift som avsett behöver den ständiga vätskebyten, mer specifikt behöver du byta vätska vart 4-5:e år beroende på hur många mil du kör årligen. Oavsett vilket tenderar slipande ljud att uppstå på grund av metallfyllningar och partiklar i växellådsvätskan.

Dessa problem leder också ofta till en defekt elektrohydraulisk omvandlare, så se till att få din inspekterad om din 9G-Tronic lider av liknande problem. Många ägare har rapporterat om vibrationer och slipning vid körning på motorväg i högre växlar. Det är ännu inte klart om det har något att göra med växellådan specifikt.

Mercedes 9G-Tronic långsam acceleration

Den tidigare generationen 7G-Tronic är känd för snabba accelerationstider, och när 9G-TRonci introducerades förbättrades accelerationstiderna ytterligare. Om du köper en högre AMG-modell får du dessutom launch control-funktionen som ser till att du alltid får så snabba accelerationstider som möjligt.

  Vanliga problem med Mercedes C250

Många ägare har dock rapporterat två problem i samband med accelerationen. Det första är att bilen är ovillig att aktivera launch control eller ovillig att stanna i launch control-läget. Ibland kan växellådan inte riktigt avgöra vilken växel som är nödvändig för optimala accelerationstider, vilket innebär att din bil accelererar långsammare än vanligt.

Mercedes 9G-Tronic solenoidproblem

9G-Tronic-växellådan är konstruerad för att koppla in limp mode när något orsakar ett mer kritiskt fel för att bevara växellådan från ytterligare problem. Om solenoiden går sönder kommer bilens växellåda att helt inaktivera den berörda växeln.

Detta innebär att växeln i fråga inte kommer att aktiveras och bilen kommer sannolikt att gå in i halt läge. Om detta inträffar måste du ta din Mercedes till en återförsäljare. Försök inte att återställa växellådan själv eftersom halt läge är utformat för att endast kopplas in när växellådan har problem som kan orsaka mycket större skador.

FAQ-avsnittet

Är Mercedes 9G-Tronic en bra växellåda?

Mercedes 9G-Tronic är verkligen en riktigt bra växellåda eftersom den erbjuder en fantastisk kraftöverföring, klarar av mycket vridmoment och är smidig och sammanhängande. 9G-Tronic maximerar också effektiviteten genom att den ständigt växlar beroende på vilket körläge du befinner dig i.

Växellådan är överlägset lyhörd vilket innebär att när du sätter in kick down i sportläget hittar bilen alltid rätt växel att vara i vilket innebär att 9G-Tronic är bra på allt. Högre V12-modeller av Mercedes undviker vanligtvis att använda 9G-Tronic eftersom 7G-Tronic är ett bättre val för motorer med högre vridmoment.

  2022 Porsche Cayenne vs Mercedes GLE

Hur återställer man Mercedes 9G-Tronic-växellådan?

Om du vill nollställa din 9G-Tronic-växellåda efter ett oljebyte eller av någon annan anledning ska du följa dessa steg. Försök dock inte att göra detta om du inte är 100 % medveten om vad du gör. Rådgör alltid med din återförsäljare när det gäller att utföra återförsäljaruppgifter själv.

Sätt nyckeln i andra läget och starta inte bilen. Håll gaspedalen i nedsparkpositionen i 5 sekunder utan paus. Nu är det dags att vrida nyckeln till OFF-läget men utan att ta ut den ur. Ta därefter bort foten från gaspedalen och vänta 2 minuter innan systemet startar om sig självt.

Vilka är de bästa automatiska växellådorna i världen?

Det finns många fantastiska automatlådor runt om i världen, men det verkar som om Porsche PDK dubbelkoppling kan vara den bästa av dem alla. Anledningen är att PDK erbjuder otroligt smidiga och snabba växlingar, så mycket att den smidighet som PDK erbjuder är mer lik en vridmomentomvandlare än en DCT-låda.

För det andra klarar PDK av konstant startkontroll. DSG-växellådan (S-Tronic) som finns i andra VAG-produkter är också fantastisk, men den är inte lika smidig som PDK. Den automatiska Steptronic-växellådan i vissa BMW är också en av de bästa växellådorna på marknaden.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts