Mercedes E220 är Mercedes Benz E-Klass-modell på ingångsnivå som vanligtvis använder antingen en 2,0 l 4-cylindrig cylinder för de nyare modellerna eller en 2,2 l 4-cylindrig cylinder för äldre E-Klass-modeller. Vissa anser att man inte bör köpa en E-Klass om den inte kommer med minst en 6-cylindrig motor, medan andra anser att 4-cylindern är helt perfekt.
En 4-cylindrig motor kostar mindre i drift, den förbrukar inte alls lika mycket bränsle, den är lättare och mer prisvärd att reparera i de flesta fall. En 6-cylindrig motor känns dock mer passande för en mellanstor lyxsedan eftersom den ger en mer omfattande och kraftfullare körupplevelse.
Numera är Mercedes 4-cylindriga motorer mer än kapabla att erbjuda uppåt 200 hk, men en 6-cylindrig Mercedes erbjuder vanligen runt 300 hk. På det hela taget tenderar E220-modelllinjen att drabbas av sprickor i bussningar för trycklänkar, differentialläckor, grov fjädring, potentiell överhettning och allmän brist på kraft.
E220 är dock Mercedes E-Klass på ingångsnivå och de flesta E220-modeller köps av taxichaufförer, vilket verkligen är ett gott tecken på att motorn i E220 är pålitlig. E220 är något av ett standardmotoralternativ för en taxichaufför, och många av dessa är kända för att hålla hundratusentals mil.
Sprickor i bussningen för trycklänken
Mercedes E220 har ett smart sätt att få fjädringen att kännas mer raffinerad och mer sammanhängande genom att fylla de främre bussningarna med en speciell olja som tenderar att minska den allmänna skakigheten och vibrationerna i samband med körning på mindre bra vägar. Dessa bussningar är dock kända för att spricka efter ett tag vilket innebär att de bildar läckor.
Detta leder vanligen till en ojämnare körning som tenderar att successivt bli värre innan du kan märka det. Detta leder också till ökat däckslitage, så se till att vara mycket uppmärksam för att inte skapa fler problem.
Differentialläckor
Som tidigare nämnts är E220 den vanligaste motorn för de flesta taxichaufförer i Europa, och Mercedes är medveten om det. Det är därför de tenderar att överkonstruera dessa motorer för att de ska vara arbetshästar och hålla länge, men det betyder inte att de inte är benägna att drabbas av problem som härrör från dåligt underhåll.
Ett vanligt problem i samband med bristande underhåll på E220-modeller med hög körsträcka är en läckande differential. Om differentialen börjar läcka kommer den sannolikt att behöva en ny tätning eller ett komplett byte av höljet om problemen är allvarligare.
Grov fjädring
Både bussningar och kullager är ett känt vanligt problem för majoriteten av E-Klass-modellerna där ute. Mercedes gör sitt bästa för att göra en överlägset bekväm bil, vilket inte nödvändigtvis innebär att göra det mest tillförlitliga fjädringssystemet.
Vissa AIRMATIC-luftfjädringsmodeller är kända för att läcka från tid till annan, särskilt om de inte underhålls korrekt. Även de äldre modellerna med pneumatiska självutjämnande fjädringssystem är kända för att drabbas av alla möjliga problem som i slutändan leder till att bilen hänger åt ena eller andra hållet.
Överhettning
Det fanns en hel del Mercedes E-Klass-modeller som har varit delaktiga i åtminstone ett enda överhettningsproblem. Problem som dessa är vanligare med en mindre motor som den 4-cylindriga 2,2L-motorn eftersom de ibland måste arbeta hårdare för att uppnå samma effektnivå som en 6-cylindrig motor.
Om du kombinerar detta med en defekt vattenpump är det troligt att din E220 kommer att överhettas så småningom. Se därför till att hålla ett öga på temperaturmätaren.
Bristande effekt
En Mercedes E-klass är en mellanstor lyxsedan som konkurrerar med BMW 5-serie och Audi A6. Alla dessa tre bilar brukar köpas med 6-cylindriga motorer eftersom en 6-cylindrig motor är mycket mer passande för en så stor och tung bil.
Även om dagens Mercedes 4-cylindriga motorer kan trycka långt över 200 hk är de fortfarande inte lika potenta eller trevliga att köra som en 6-cylindrig motor. De tenderar att sakna kraft och är inte lika bra för omkörningar som 6-cylindriga motorer är. Dessutom är en 6-cylindrig motor tystare och ibland till och med mer ekonomisk beroende på var och hur du kör.
FAQ-avsnittet
Är Mercedes E220 den bästa varianten av E-klass?
Mercedes E220 är bilen du ska köpa om du vill sänka dina totala ägandekostnader och inte bryr dig om att köra den bästa och smidigaste motorn som finns. Som tidigare nämnts köps de flesta E220-modeller för arbetsändamål, vilket innebär att de tenderar att passera några hundra tusen mil under sin livstid.
De är inte de mest kraftfulla och inte heller de mest raffinerade, men de tenderar att kosta mindre i drift både för att de förbrukar mindre bränsle och för att de är billigare att försäkra. Denna fyrcylindriga motor finns för att spara pengar och är inte alls det bästa och mest raffinerade drivmedelsalternativet för en så stor bil som E-Klass.
Har E220 AWD som standard?
Mercedes E220 levereras inte med fyrhjulsdrift som standard eftersom AWD-systemet är mer anpassat till E-Klass-modeller i högre prisklass. Det betyder inte att du inte kan uppgradera till AWD-systemet, utan snarare att det inte ingår som standard och att de flesta tenderar att hoppa över det.
4MATIC-alternativet brukar kosta runt 2 000 dollar, vilket innebär att du nästan kan uppgradera till en E-Klass i högre prisklass för den summan, vilket jag något jag alltid skulle göra.
Är E220 bekväm och raffinerad?
Även om E220 är billigare, långsammare och inte alls lika cool betyder det inte att den inte är raffinerad eller bekväm. En sexcylindrig bil är förvisso mer raffinerad och tystare, men skillnaderna är inte enorma. De flesta människor som inte bryr sig om bilar kommer inte att kunna märka skillnaden utan att man påpekar den.
Det är bara det faktum att en 6-cylindrig motor passar E-Klassens karaktär lite bättre. Även om vi kan njuta av större motorer i större bilar bör vi definitivt göra det.