Vanliga frågor och problem med Mercedes AIRMATIC

En modern Mercedes Benz är utformad för att vara den bästa lyxiga ledarbilen i sin klass, vilket innebär att en modern Mercedes är utrustad med ett överflöd av 2000-talsteknik som gör bilen bekvämare och lyxigare, men som också gör den mer benägen att få problem.

Varumärken som Audi, BMW, Mercedes, Range Rover och Jaguar är inte avsedda att vara tillförlitliga, de är utformade för att vara innovativa och fulla av teknik. Det innebär att de är otroligt komplexa och att dessa system kräver ständig uppmärksamhet för att de ska fungera optimalt i längsta tid.

Mercedes AIRMATIC-system är ett luftfjädringssystem av Mercedes märke som är utformat för optimal komfort, justerbar körhöjd och justerbar styvhet för att göra Mercedes prestandabilar både styva och bekväma på samma gång.

Dessa system lider ofta av luftkompressorproblem, fel på luftfjädrar, felaktiga luftledningar, elektriska problem och ventilblockeringar. Du måste ständigt underhålla dessa system och försöka upptäcka eventuella problem så tidigt som möjligt för att inte gå helt i konkurs.

Vanligaste problemen i samband med Mercedes AIRMATIC-system:

  • Problem med luftfjädringskompressorn
  • Problem med luftfjädrar
  • Problem med säkringar eller reläer
  • Felaktiga luftledningar
  • Ventilblockeringar

Problem med luftfjädringskompressorn

Luftkompressorn är utformad för att generera tryckluft som höjer fjädringen när du eller bilen anser det nödvändigt. Kompressorn är kopplad till en motor som är känd för att blåsa och ibland lämna luftbälgen delvis uppblåst eller urblåst, vilket ofta får bilen att luta åt ena eller andra hållet.

Detta gör att borstarna i systemet slits mycket snabbare och det gör också att din Mercedes blir mycket annorlunda att köra. Om din kompressor går sönder kommer du sannolikt att märka det eftersom din körhöjd blir antingen ojämn eller för låg till marken.

  Finns Mercedes C-klass som hybridmodell?

Problem med luftfjädrar

Ett av de vanligaste problemen i samband med AIRMATIC-systemet är luftfjädrar som spricker och läcker. Detta problem är det lättaste att upptäcka eftersom det gör att körhöjden blir ojämn och att bilen lutar åt ena eller andra hållet. Detta är både obekvämt och farligt eftersom viktfördelningen kommer att påverka din dragkraft och däckslitage avsevärt.

Närhelst du känner att din Mercedes lutar åt ena eller andra hållet, se till att besöka en verkstad så snabbt som möjligt för att inte orsaka fler problem.

Problem med säkringar eller reläer

Syftet med reläet är att koppla in eller koppla ur kompressorn beroende på om systemet behöver luft eller inte. Om reläet inte kan koppla ur kompressorn i rätt tid kommer kompressorn att fortsätta att köras i bakgrunden, vilket lätt kan skada den eller orsaka en eller flera säkringar.

Detta problem är inte så märkbart, men kompressorn kan vanligtvis höras om man är uppmärksam.

Felaktiga flygbolag

Luftledningar är utformade för att skicka luften till alla tillhörande system för att ändra bilens körhöjd. Dessa linjer är inte gjorda för att hålla för evigt vilket innebär att de ofta kan slitas och orsaka alla möjliga luftläckor. Detta leder till att dina bälgar är underfyllda, vilket också gör att bilen lutar åt ena eller andra hållet.

Dessa ledningar är kända för att spricka med tiden och måste därför bytas ut i tid.

  Kommer Mercedes att göra en ny Gullwing?

Ventilblockeringar

Syftet med luftventilen är att släppa ut luften från reservoaren för att aktivera luftfjädringen. Ventilen är ansluten till ett relä vilket innebär att den aktiveras när systemet behöver mer luft. Ventilen är dock ibland känd för att blockera sig själv och skicka tillbaka luften till reservoaren.

Detta innebär att luftbälgen inte kommer att blåsa upp sig själv och detta bör vara lätt att märka eftersom din körhöjd sannolikt kommer att sjunka. Om du inte tar hand om dessa problem tillräckligt snabbt kan det till och med göra din bil obrukbar.

FAQ-avsnittet

Hur mycket kostar det att reparera Mercedes AIRMATIC-system?

Mercedes AIRMATIC-system är känt för att misslyckas från tid till annan och de nationella genomsnittliga kostnaderna för att reparera det ligger runt 800 dollar. Denna prislapp på 800 dollar är inklusive arbete och delar. Det bästa du kan göra är att fråga runt och försöka hitta rätt balans mellan kostnader och tidsåtgång för att reparera din bil.

AIRMATIC-systemet är ganska komplext och det finns många delar som kan gå sönder. Detta innebär att kostnaderna för att reparera systemet kan vara världar från varandra.

Hur mycket kostar det att byta ut hela Mercedes AIRMATIC-system?

Om din Mercedes ständigt upplever problem med AIRMATIC-systemet eller om något går sönder på grund av en krock måste du byta ut hela systemet samtidigt. Detta kan lätt kosta uppåt 5000 dollar beroende på bilen i fråga och hur grundligt skadat systemet är.

  Vilken Mercedes bör jag undvika?

Det är sällan nödvändigt att byta ut hela systemet på en gång, men det kan hända om du ignorerar de problem som anges ovan. Se därför alltid till att underhålla din Mercedes regelbundet för att aldrig uppleva att du behöver betala mer än 5000 dollar för bildelar.

Är Mercedes AIRMATIC-system värt det?

Det kostar mycket pengar att reparera AIRMATIC-systemet och det är egentligen ingen hemlighet. Detta väcker frågan om AIRMATIC-systemet ens är nödvändigt med tanke på att det kostar mer än de flesta system som finns i en bil. Svaret på denna fråga är ganska subjektivt eftersom vissa människor anser att en lyxbil, särskilt en Mercedes, inte är en lyxbil utan luftfjädring.

Luftfjädringssystemet gör bilen mycket bekvämare och mer kapabel, därför är det vettigt att köpa en Mercedes med AIRMATIC-systemet. Du måste dock ta väl hand om den för att den ska hålla länge. Det är verkligen värt att köpa en Mercedes med AIRMATIC-systemet, men ignorera inte eventuella problem som du stöter på, annars får du betala.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts