Vanliga frågor och problem med Mercedes Distronic

Mercedes Benz Distronic-systemet är en Mercedes-märkt farthållare som är utformad för att bromsa dig och hålla bilen inom linjerna när du kör upp till 120 miles i timmen. Systemet är verkligen användbart, men det är inte utformat för att ersätta din övergripande specialmedvetenhet, utan snarare för att komplettera den.

Systemet förlitar sig främst på tre olika radarsystem som är placerade framför bilen, inklusive en långdistansradar och två kortdistansradarsystem. När du aktiverar systemet kommer en grön rattikon att visas i instrumentklustret för att visa att systemet är aktiverat och ständigt övervakar körningen.

Även om systemet vanligtvis fungerar som avsett finns det ett par nackdelar med det, bland annat problem som uppstår på grund av smutsiga kameror, smutsiga eller felaktiga sensorer, felaktiga däckstorlekar och däcktryck, problem med hjulhastighetssensorer, elektriska problem eller alla slags externa störningar.

De flesta av dessa system kan enkelt åtgärdas vilket är något du måste göra om du vill fortsätta att använda systemet. Om du känner att systemet agerar, se till att inte använda det innan du tar bilen till en utbildad Mercedes-specialist.

Vanliga Mercedes Distronic-problem

  • Smutsig kamera
  • Smutsiga eller felaktiga sensorer
  • Felaktig däckstorlek eller felaktigt däcktryck
  • Problem med hjulens hastighetssensor
  • Elektriska problem
  • Störningar från externa källor

En smutsig kamera

Ett av de vanligaste problemen i samband med ett felaktigt Distronic-system är en smutsig kamera, särskilt på vintern. De flesta experter säger att du bör tvätta din bil minst en gång varannan vecka under vintern för att hålla bilen snygg och för att alla externa system ska fungera korrekt.

  Cadillac vs. Mercedes: Tillförlitlighet

De flesta moderna Mercedes-bilar har minst en enda kamera för backning, men vissa högre modeller har betydligt fler. Dessa kameror kan bara fungera om de är rena, precis som alla andra kameror som finns.

Smutsiga eller felaktiga sensorer

Som tidigare nämnts är en smutsig kamera en oanvändbar kamera, och samma sak gäller för sensorerna. De flesta moderna närhetssensorer kan fungera med betydande mängder smuts på sig, men det betyder inte att de kommer att fungera smidigt.

Om systemet känner av några problem med sensorerna kommer systemet sannolikt att fungera dåligt för att inte skapa ytterligare problem. Dessutom är dessa sensorer inte gjorda för att hålla för evigt, vilket innebär att de ibland behöver underhåll eller till och med helt bytas ut.

Felaktig däckstorlek och felaktigt däcktryck

Mercedes Distronic-systemet måste vara korrekt kalibrerat för både däckstorlek och däcktryck. Detta gäller inte bara för Distronic-systemet utan snarare för mycket bilrelaterad teknik. Din hastighetsmätare och kilometerräknare måste också kalibreras om du ändrar däckstorlek eftersom den tillhörande rotationsmassan är annorlunda.

Däcktrycket är också känt för att ibland störa systemet. Om detta händer mer än en gång är det troligt att systemet kopplar ur helt och hållet för att inte skapa ytterligare problem.

Problem med hjulhastighetssensor

Hjulhastighetssensorn är avsedd att mäta den hastighet med vilken däcket roterar. Detta är naturligtvis en viktig komponent när det gäller att avgöra hur snabbt bilen kör. Om det här systemet börjar orsaka problem kommer det sannolikt att påverka både Distronic, din traktionskontroll, ditt ABS och många andra assistanssystem.

  Vilken är den snabbaste Mercedes Benz?

Som sådan måste du diagnostisera problemet ordentligt innan du fortsätter din körning eftersom en felaktig hjulhastighetssensor kan påverka din säkerhet i betydande grad.

Elektriska problem

De vanligaste elektriska problemen som också påverkar Distronic beror på batteriet, generatorn och alla tillhörande system. Batteriet måste driva alla dina assistanssystem och generatorn måste driva batteriet.

Om det uppstår några problem i den elektriska avdelningen kommer din bil sannolikt att börja agera. Detta kan ofta koppla ur en myriad av förarassistanssystem, inklusive Distronic.

Störningar från externa källor

Alla delar av radartekniken arbetar med ett visst frekvensspektrum för att samla in och skicka data. Om något externt elektriskt fält, någon signal eller magnet stör dessa frekvenser kan det påverka hur effektiva dessa radarsystem kan vara.

Nästan alla är medvetna om att det finns radarstörsändare, vilket innebär att de också kan användas för att störa Distronic. Detta är inte ofta fallet, men det är en klar möjlighet.

FAQ-avsnitt

Är Mercedes Distronic säkert?

Det här systemet var aldrig tänkt att vara ett heltäckande system för autonom körning, utan snarare ett extra lager av säkerhet och bekvämlighet. Om allting fungerar som det ska är systemet inte bara säkert, utan det ökar också din allmänna säkerhet eftersom det övervakar allt som händer runt omkring dig.

Om systemet misslyckas av någon anledning kommer det sannolikt att uppmana dig att ta full kontroll över ratten och därmed bör din säkerhet inte påverkas. Detta är bara meningsfullt om du verkligen är uppmärksam hela tiden.

  Kan en tjock person köra en Mercedes?

Är Mercedes Distronic värt det?

Mercedes Distronic-system är en ganska smart teknik som är utformad för att göra dina resor smidigare och mindre stressiga. Om du tillbringar majoriteten av din körtid med att cruisa på motorvägen eller i trånga stopp-och-go-trafik är detta system verkligen användbart.

Om du inte ofta kör din bil och gillar att ha kontroll 100 % av tiden eller om du helt enkelt inte litar på dessa system är det bättre att hoppa över det.

Är Mercedes Distronic den bästa adaptiva farthållaren?

Mercedes Distronic är ett av de bästa adaptiva farthållarna på planeten, och de viktigaste rivalerna är Tesla AutoPilot och Cadillacs imponerande adaptiva farthållare Super Cruise. Dessutom erbjuder de flesta premiummärken numera, inklusive Audi och BMW, också avancerad adaptiv farthållare.

Detta innebär att skillnaderna mellan dessa inte är betydande. De skiljer sig dock åt när det gäller sammanhållning och förfining, och i det fallet är Tesla AutoPilot bäst. Funktionsmässigt är de flesta av dessa likadana, vissa erbjuder körfältsbyte som Mercedes och Tesla gör, men detta är mer eller mindre en gimmick ändå.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts