Kia Niro är en prisvärd, bränsleeffektiv, kompakt och bekväm crossover-SUV. Den är också miljövänlig eftersom den har hybrid-, plug-in hybrid- och batterielektriska modeller. Men vilka är de vanligaste problemen med Kia Niro?
Vanliga problem med Kia Niro är förlust av bromskraft, motorproblem, överhettat elektriskt relä, kopplingsställdon som läcker olja, transmissionsproblem och förlust av elektrisk servostyrning. De flesta av dessa problem kan undvikas med god skötsel och underhåll av Kia Niro.
Vilka är de vanligaste problemen med Kia Niro?
Överhettning av det elektriska reläet
Detta är ett av de största problemen som Kia Niro-användare har klagat på. Det här problemet finns dock bara i vissa Kia Niro-modellår. De mest drabbade modellåren är 2016, 2017 och 2018 års Kia Niro-modeller.
Det här problemet orsakas främst av att huvudreläet inuti kraftreläaggregatet har otillräckliga anslutningar mellan sina kontakter. Detta kan leda till en kortslutning eller hindra bilen från att starta, vilket ökar risken för brand och olyckor.
Kia återkallade dessa modeller och problemet åtgärdades.
Kopplingsställdonet läcker olja
Ett annat problem som fick Kia att återkalla vissa årsmodeller är kopplingsaktuatorn som läcker olja. Problemet är vanligt i Kia Niro modellår som tillverkats mellan januari och december 2017. Problemet orsakas av att olja läcker på kraftelektroden i det hydrauliska kopplingsställdonet. Detta kan orsaka en kortslutning som kan orsaka en brand.
Lyckligtvis återkallade Kia också alla årsmodeller med detta problem och problemet åtgärdades.
Förlust av bromskraft
Förutom de återkallelser som Kia har utfärdat finns det andra problem att oroa sig för som är förlust av bromskraft. Det här problemet är vanligt i vissa modeller av Kia Niro Hybrid från 2017, 2018 och 2019. Vissa användare har rapporterat om bristande tryck från bromspedalen när pedalen trycks ned.
Tyvärr har Kia aldrig accepterat det här problemet och en återkallelse har aldrig utfärdats. Många användare med det här problemet upptäckte dock att den bakre högra flexibla bromsledningen var lös på en punkt där den är fäst vid ledningen. Besök en mekaniker för att åtgärda detta problem.
Motorproblem
Motorproblem är också vanligt förekommande på Kia Niro Hybrid. Vissa användare har rapporterat att deras bilar inte startar under 10 grader. Det enklaste sättet att veta om du har fått ett motorproblem på din Kia Niro är att observera motorlampan på instrumentbrädan.
Andra motorproblem i Kia Niro är tilltäppta injektorer, felaktig lambda, dålig positionssensor och ett smutsigt partikelfilter. Om du har något av ovanstående problem ska du besöka en professionell mekaniker för att få hjälp att åtgärda dem.
Förlust av elektrisk servostyrning
Det här problemet är vanligt förekommande i 2017 års Kia Niro-modellerna. Användare rapporterade en fullständig förlust av elektrisk servostyrningsassistans. De flesta rapporterade att de hade en plötslig och total förlust av servostyrningen, vilket gjorde styrningen ganska utmanande i lägre hastigheter.
Lyckligtvis påverkades endast 135 bilar och Kia gjorde en återkallelse. Man upptäckte att dessa bilar hade en felkoppling för motorstyrning. Kia bytte ut denna kostnadsfritt för de berörda modellerna.
Problem med växellådor
Kia Niro har också problem med växellådor. Många användare har klagat på att de har haft eftersatt acceleration och lunchat framåt. Detta problem är kopplat till Kia Niros drivlina. Dessutom är detta problem vanligt i modellåren 2017 till 2019.
Användare av ovanstående modellår rapporterade att de hade dålig acceleration och ryckning eller lunching framåt vid växling. Även om detta är tecken på en dålig växellåda är växellådan inte felaktig utan dåligt inställd. Detta beror på att Kia Niro använder en 6-växlad dubbelkopplingslåda som var dåligt inställd.
FAQ
Hur tillförlitlig är Kia Niro?
Kia Niro är en av de mest tillförlitliga hybrid-SUV:erna på marknaden. År 2018 utsåg Consumer Reports Kia Niro till det mest tillförlitliga fordonet. Dessutom har J.D betygsatt den här bilen med ett tillförlitlighetsbetyg på 78 av 100, vilket är exceptionellt. Så på det hela taget är Kia Niro en pålitlig bil.
Hur länge håller Kia Niro?
Kia är ett av de mest pålitliga bilmärkena på marknaden. Så om Kia Niro är väl underhållen bör den hålla i mer än 200 000 mil eller 13 år. Med rätt underhåll kommer Kia Niro inte att registrera några större reparationer under denna period.
Är Kia Niro dyr att underhålla?
Eftersom Kia Niro är en hybridbil är kostnaden för att underhålla den betydligt lägre. Den uppskattade kostnaden för att underhålla en Kia Niro ligger mellan 95 och 2307 dollar. På årsbasis ligger kostnaden på cirka 142 dollar. Med en sådan kostnad är underhållet av Kia Niro betydligt billigare än de flesta av dess konkurrenter.
Hur mycket kostar det att byta ut batteriet i en Kia Niro EV?
Den genomsnittliga kostnaden för att byta ut ett högspänningsbatteri för en Kia Niro hybrid är mellan 5 575 och 5 617 dollar. Dessutom kommer arbetskostnaden att ligga mellan 158 och 200 dollar, medan delarna kommer att kosta omkring 5 417 dollar. Observera att detta inte inkluderar skatter och avgifter. Dessutom kan kostnaden vara hög med tanke på din plats och Kia Niros modellår.
Håller Kia Niro tandremmar länge?
Tyvärr har de flesta Kia Niro inte tandremmar utan tandkedjor. Ja, de flesta Kia Niro-drivkedjor håller länge. För att Kia Niros tandkedja ska hålla länge måste du ändå underhålla bilen ordentligt och se till att oljebyte görs enligt tillverkarens rekommendationer.
Slutsats
Nu när du känner till några av de vanligaste problemen som Kia Niro har är det viktigt att ta väl hand om bilen om du vill att den ska hålla länge. Med rätt skötsel och underhåll kan Kia Niro hålla i mer än 200 000 mil eller 13 år utan större reparationer. Sammantaget är Kia Niro en prisvärd, effektiv, pålitlig och rolig bil att köra.
Dess bromssystem är dock inte det bästa och motorn är inte av bästa kvalitet. Men du kommer ändå att trivas med den här bilen, ännu mer om du vill ha den som daglig förare eller i staden.