Vanliga problem med Ford Transit 2.2 TDCi

Ford Transit

I världen av lätta kommersiella skåpbilar finns det ingen annan som är lika framträdande som den gamla goda Ford Transit. Transit kan ofta ses runt om i världen för både kommersiella och privata ändamål eftersom det är en av de mest populära skåpbilarna i allmänhet, inte bara inom segmentet för lätta kommersiella skåpbilar.

För att en skåpbil ska vara så populär och framgångsrik som Transit måste den utmärka sig i en mängd olika kategorier, varav den viktigaste bör vara tillförlitlighet. Som sådan kommer vi att lista och försöka förklara alla vanliga problem med Ford Transit 2.2 TDCi, så om du är på marknaden för en sådan har du kommit till rätt ställe!

Dessa inkluderar problem med att bilen inte vill starta, problem med överdriven svart rök som kommer från avgaserna, problem med styrkedjan, problematiska bränsleinjektorer och problem med oljeläckage. För att vara exakt verkar 2.2 TDCi vara en hyfsat pålitlig motor, men den är verkligen inte perfekt.

Nu är det dags att gå på djupet om alla dessa problem, vilket inkluderar att gå in på djupet om vad som orsakar dem och hur du ska gå tillväga för att åtgärda dem.

Startproblem

Ett av de vanligaste problemen med 2.2 TDCi är att motorn inte vill starta när du vrider om nyckeln. Detta problem orsakas oftast av att startmotorn inte får en konsekvent anslutning till svänghjulet. Det sägs att detta sker på grund av överdriven kondensation i startmotorns hölje, särskilt under kalla perioder då startmotorn till och med kan frysa till sig själv.

  Vanliga problem med Ford Mustang Mach-E

Eftersom detta förhindrar strömflödet kommer startmotorn att misslyckas med att starta bilen. För att lösa detta problem är det bäst att byta ut startmotorn, men försök att välja en från eftermarknadsvärlden som levereras med kraftfullare solenoider eftersom detta problem kommer att inträffa igen.

Överdriven svart rök från avgaserna

När vi ändå är inne på ämnet svart rök som kommer från avgaserna måste vi nämna att detta verkar vara det enda verkligt ”vanliga” problemet med 2.2:an eftersom forumen är fyllda av just detta problem. Det som är dåligt är att detta problem kan bero på ett fåtal skyldiga. Du bör först inspektera intercoolern, turborören, luftfiltret och EGR-ventilen.

Chansen är stor att något av detta kommer att vara orsaken till att detta inträffar vilket innebär att du bör kunna åtgärda detta problem. Ett läckagetest kan också hjälpa dig att hitta om det finns ett läckage någonstans i systemet. Att kontrollera SCV och PRV samtidigt som man skannar bilen efter koder bör också hjälpa till att begränsa det hela.

Problem med tidningskedjan

Timingkedjor är ett känt problem för en mängd olika motorfordon vilket innebär att dessa inte är något nytt. Verkligheten är att de flesta problem med styrkedjan uppstår på grund av brist på korrekt och lägligt underhåll vilket innebär att du bör hålla koll på alla konstiga ljud som kommer från kedjan och spännaren.

Se alltid till att byta ut kedjan om den börjar skramla eller om du visuellt kan konstatera att den är skadad eller glider på vissa ställen. Om du inte byter ut den i rätt tid kommer kedjan så småningom att gå sönder och orsaka enorma skador på alla omgivande komponenter samtidigt som den låser motorn på plats.

  Ford Flex tillförlitlighet

Bränsleinsprutningsproblem

Bränsleinjektorproblem är också känt för att inträffa med 2.2 TDCi, men det orsakas oftast av bränsle av låg kvalitet, vilket innebär att du alltid bör använda det rekommenderade bränslet för ditt fordon. När en injektor går sönder kommer du att märka en allvarlig effektbrist och inkonsekvens som måste undersökas och testas av en erfaren mekaniker.

Att byta ut alla injektorer är ibland en bra idé, så se till att du får rätt rådgivning från en Ford-serviceverkstad eller en Ford-specialist.

Problem med oljeläckage

Oljepannan och styrhöljet är de två mest sårbara komponenterna när det gäller läckage av motorolja. Båda är kända för att använda packningar av sämre kvalitet som tenderar att försämras snabbt och därmed är det oundvikligt att sluta med en läcka.

Om du märker några oljepölar eller om motorn verkar lite återhållsam, se till att omedelbart kontrollera om bilen saknar olja och tryckprova den för att hitta var läckan faktiskt finns. Ibland kan det hända på andra ställen också, vilket är anledningen till att ett tryckluftsprov är rätt väg att gå.

FAQ-avsnitt

Är Ford Transit 2.2 TDCi en bra motor?

Ford Transit 2.2 TDCi är en 2,2-liters turbodieselmotor som ger mellan 100 och 155 hk. Eftersom det här är en dieselmotor får den också ett hyfsat vridmoment vid låga vridmoment och det är mer än tillräckligt för vad den är avsedd att göra. En bra sak med den här motorn är att den är ganska långlivad och att den inte förbrukar för mycket bränsle.

  Vanliga problem med Ford Mustang Ecoboost

På det hela taget är det en bra motor vilket är anledningen till att Ford beslutade att erbjuda 2.2. i nästan alla sina Transit-versioner. Den kanske inte är ett kraftpaket eller den mest sofistikerade av dem, men den gör susen.

Vilken är den bästa Ford Transit-motorn?

Den tidigare nämnda 2.2 TDCi är säkerligen en av de bästa Transitmotorerna medan den senare 2.0L också är riktigt bra. V6-modellerna på 3,7 liter eller 3,5 EcoBoost är enligt Ford ”bäst i klassen” när det gäller effektivitet och kraft, men de kostar mer att leva med, registrera och försäkra.

På det hela taget räcker 2,2 TDCi till för de flesta eftersom den erbjuder en bra blandning av kraft, tillförlitlighet och effektivitet.

Finns Ford Transit med bensinmotor?

De två V6-motorerna (3.0 och 3.7) finns som bensinvarianter och är de kraftfullaste motorerna som vanligtvis ingår i de bäst utrustade Transit-modellerna. Dessa är dock inte lika bra för arbets- och flotta ändamål eftersom de är törstigare och behöver mer underhåll.

Mellan de två är den 3,0 liters sugmotor sannolikt det bättre valet.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts