Peugeot e-208 vs Hyundai Ioniq – Vilken är bäst?

2023 Peugeot e-208

I en värld av billiga bilar gör biltillverkarna sitt bästa för att överträffa varandra med varje bil de släpper. Peugeot och Hyundai är båda tunga spelare i det här segmentet, men Peugeot är inte ett globalt varumärke på samma sätt som Hyundai. Vi kan helhjärtat hålla med om att Hyundai är en av de största och mest spridda enskilda biltillverkarna i världen medan Peugeot är riktigt framgångsrik, men inte globalt.

Detta översätts också till många av de bilar som dessa två erbjuder eftersom Hyundai försöker tillgodose den nordamerikanska marknaden först. Peugeot gör sitt bästa för att tillverka bilar med europeisk inriktning, vilket har sina egna fördelar och nackdelar. I den här artikeln ska vi jämföra Peugeot e-208 vs Hyundai Ioniq och berätta vilken av dessa två som är den bättre bilen.

Vi kommer att jämföra dem i en mängd olika kategorier, bland annat pris, batteristorlek, räckvidd, laddningshastighet, effekt, praktiska egenskaper, körkaraktär och funktioner. Även om Ioniq jämförelsevis är mycket äldre än e-208 är priserna på begagnade Ioniq mycket lägre än vad du måste betala för e-208, vilket gör den till en lockande begagnad bil.

I slutet av den här artikeln kommer du att ha en bred förståelse för vilken av dessa två du bör välja.

Peugeot e-208 – Den minsta elbilen från Peugeot

Med ett utgångspris på 31 345 pund i Storbritannien, 32 250 euro i Nederländerna och 35 350 euro i Tyskland ligger den subkompakta elbilen Peugeot e-208 i den definitivt lägre delen av marknaden. För det här priset får du ett 45 kWh användbart batteri packat i en 2/4-dörrars city hatchback med FWD och 139 hk som räcker till en 0-60mph-tid på cirka 8 sekunder.

  Allt om nya Peugeot-modeller 2023

Du kan också förvänta dig att e-208 håller mellan 125 och 265 mil på en full laddning beroende på hur du kör den och utomhustemperaturen. Batteriet på 45 kWh kan laddas med en långsam AC-laddare på 7,4 kW på cirka 7 timmar och 15 minuter, medan en snabb DC-laddare på 150 kW kan fylla på e-208-batteriet på cirka 25 minuter.

En av de mer imponerande sakerna med e-208 är dess design som använder sig av skarpa linjer och futuristiska inslag som elelectric carate e-208 över de flesta av sina konkurrenter. Utrymmet som erbjuds är tillräckligt för segmentet, men saknas jämfört med de flesta bilar där ute, både när det gäller sittplatser och bagageutrymme.
Körupplevelsen och listan över standardutrustning är båda riktigt bra eftersom e-208 körs och hanteras som en liten sportbil.

Hyundai Ioniq – den första massproducerade elbilen från Hyundai

Hyundai Ioniq lades ner för modellåret 2022 vilket innebär att du egentligen inte kan köpa dessa från ny längre. Priserna på dessa låg i linje med vad du måste betala för e-208 medan något använda priser i nyskick tenderar att sväva runt 25 000 euro, vilket verkligen är ett lockande perspektiv.

Ioniq erbjuder antingen ett 28 kWh-batteri som finns i dess första iteration eller ett större 38 kWh-batteri som fanns i den senaste Ioniq-modellen. Eftersom 28kWh har utgått 2019 och inte kan konkurrera med e-208 kommer vi från och med nu endast att fokusera på 38kWh-modellen. Med 136 hk och framhjulsdrift är Ioniq nästan identisk med e-208.

  Vanliga problem med Peugeot 508

38kWh-batteriet ger dig mellan 110 och 225 mils räckvidd medan det tar cirka 6 timmar och 15 minuter att ladda Ioniq med en långsam AC 7,2kW-laddare. Snabba DC-laddningshastigheter är begränsade till 44 kW vilket innebär att du kan ladda den på cirka 47 minuter.

Ioniq visar sin ålder både invändigt och utvändigt, men den erbjuder mycket mer utrymme i kategorin elbilar. Standardutrustningen är inte den nyaste medan körupplevelsen är ganska dämpad och inget utöver det vanliga.

Slutsats – Peugeot e-208 är den bättre bilen

När Ioniq först kom ut var det knappt någon annan bil som kunde komma i närheten eftersom det inte var den tid då biltillverkarna satsade tungt på elbilstekniken, men sedan dess har tekniken utvecklats snabbt. Detta innebär att Ioniq redan är en daterad bil eftersom dess laddningshastigheter, batteristorlek och maximala räckvidd inte är i nivå med elbilar de billigaste elbilarna i dag.

Peugeot e-208 är bättre eftersom den erbjuder större räckvidd, ett större batteri, mycket bättre laddningshastigheter, en bättre utrustningspalett, fler alternativ, bättre utseende och en mer underhållande körupplevelse. Ioniq är mycket rymligare och bekvämare, men den är helt enkelt för gammal för att konkurrera.

FAQ-avsnitt

Kommer Hyundai att erbjuda en ny Ioniq-modell?

Sedan den första Ioniq släpptes har Hyundai utökat Ioniq-sortimentet med den populära Ioniq 5, den eleganta Ioniq 6, den kommande SUV:n Ioniq 7 och några andra modeller också. Hyundai gick dock ut och sa att Ioniq är borta för gott för att nyare Ioniq-modeller ska ta plats.

  Är Hyundai i40 en bra bil?

Rollen för den första Ioniq (ofta kallad Ioniq 4) var att testa vattnet för alla följande Ioniq-modeller som följde efter.

Vilken är den bästa Hyundai Ioniq-modellen?

Hyundai Ioniq 5 är den mest framgångsrika och bäst sålda Ioniq-modellen hittills eftersom den ser bra ut, erbjuder bra teknik, bra laddningshastigheter och är riktigt bekväm. Den jämförelsevis snyggare Ioniq 6 är utan tvekan den bättre bilen av de två eftersom den tillför körglädje utöver det du vanligtvis kan förvänta dig av Ioniq 5.

SUV:n Ioniq 7 kommer troligen att tänja på gränserna mycket mer när den kommer ut, vilket innebär att den säkert kommer att ta hem kronan som den bästa Hyundai Ioniq-modellen.

Är Peugeot e-208 säkrare än Hyundai Ioniq?

Peugeot e-208 blev nelectric carer testad av Euro NCAP, men dess 2019 års ICE-kusin gjorde det och den fick ett 4-stjärnigt betyg vilket är adekvat, men inget speciellt. Hyundai Ioniq testades 2016, men elbilen då lyckades den få ett perfekt 5-stjärnigt betyg som den behöll med ytterligare förbättringar tills den slutligen lades ned.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts