Vanliga problem med Ford Kuga plug-in hybrid

Ford Kuga plug-in hybrid Problem

Ford Kuga plug-in hybrid kompakt crossover SUV är en av de bästa plug-in hybridbilarna att köra. Den har en utmärkt elektrisk räckvidd och låga utsläpp. Men den har också en del problem som användarna bör känna till. Men vilka är de vanligaste problemen med Ford Kuga plug-in hybrid?

Vanliga problem med Ford Kuga plug-in hybridbilen är bland annat överhettning av batteriet, problem med brinnande koppling, defekta torkarblad, problem med klimatkontrollen och fel på dörrtätningen. Andra problem är bland annat överföringsproblem, överhettning av motorn, problem med EGR-ventilen och mycket mer.

Vilka är de vanligaste problemen med Ford Kuga plug-in hybrid?

Batteriproblem

Av alla problem som Ford Kuga plug-in hybridanvändare bör känna till bör överhettning av batteriet stå högst upp på listan. Detta beror på att det här problemet finns på nästan alla Ford Kuga plug-in hybridmodeller. Det är dock mer utbrett under modellåret 2020 för Ford Kuga plug-in hybrid.

Ford Kuga plug-in hybrid är utrustad med ett batteripaket som har främmande föroreningar i cellen. På grund av detta kan batteriet få en kortslutning eller överhettas, vilket orsakar brandrisk. Ford var tvunget att återkalla alla 2020 års Kuga plug-in hybridmodeller. Detta efter att fyra brandrapporter rapporterats.

Förutom att batteriet överhettas och får en kortslutning blir dessa batterier mycket snabbt urladdade, vilket gör bilen obekväm att använda på långa sträckor.

Överhettning av motorn

Ett annat stort problem som Ford Kuga plug-in hybridanvändare möter är överhettning av motorn. Liksom det felaktiga batteriet riskerar motoröverhettning också bränder och motorhaveri. Det här problemet är vanligt i Ford Kuga-modeller tillverkade mellan 2012 och 2016.

  BMW Z4 VS Ford Mustang - vilken är bäst?

Det är viktigt att notera att överhettningen orsakades av sprickor i cylinderhuvudena. Sprickorna orsakar olje- och bränsleläckage, som senare hettar upp och orsakar en brand.

Brinnande kopplingsproblem

Kopplingsplattor håller normalt sett över 60 000 mil. Ändå är det inte fallet med kopplingsskivorna i Ford Kuga plug-in hybrid. Dessa kopplingsplattor slits snabbare och spricker eller går sönder på grund av övertryck. När kopplingsplattorna går sönder hör du en brinnande lukt och höga dunsar från kopplingen.

Det här problemet är vanligt i 1,5-liters och 1,6-liters EcoBoost-motorerna i Kuga-modellerna 2013 till 2018 och inte i Kuga plug-in hybridmodellerna. Du måste byta ut de trasiga kopplingsskivorna och det är ganska dyrt.

Problem med klimatkontrollen

Ett annat problem som Ford Kuga plug-in hybridanvändare möter är problem med klimatkontrollen. Många användare har rapporterat att de har ett felaktigt värmesystem. Många användare har rapporterat att de får varm eller kall luft efter att ha ställt in klimatkontrollen på varm luft. Det här problemet orsakas normalt av en kylvätska som läcker eller en dålig termostat.

Problem med växellådan

Ford Kuga plug-in hybrid levereras med en CVT-transmission, som har visat sig vara mycket problematisk. Även om denna växellåda inte utgör ett stort problem i Kuga plug-in hybrid gör den att växellådan känns trög.

Felaktiga torkarblad

Flera användare har också klagat på att Ford Kuga plug-in hybrid har defekta torkarblad. Detta är ett problem som upplevs av både plug-in hybridmodellen och de modeller som endast drivs med gas. De defekta torkarbladen gör att bilen blir fet. Detta kan lösas genom att byta ut de defekta torkarbladen.

Fel på dörrtätningen

Fel på dörrtätningen är också vanligt förekommande i Ford Kuga-modeller. Om du kör och hör ett knarrande ljud från dörren är detta en indikation på att dörrtätningen är defekt och måste bytas ut.

  Passar Mercedes-hjul till Ford

Problem med EGR-ventilen

Sist men inte minst har Ford Kuga också defekta avgasåterföringsventiler (EGR). Tecken på dåliga EGR-ventiler är att bilen blir trög och att blå rök kommer från avgaserna. Byt ut de skadade eller felaktiga ventilerna.

FAQ

Vad är det vanligaste problemet för alla Ford Kuga Plug-in Hybrid?

Även om Ford Kuga plug-in hybrid kommer med många problem är det vanligaste problemet överhettning av batteriet. Detta är ett allvarligt problem som fick Ford att återkalla alla Ford Kuga PHEV:er från 2020. Batterierna i dessa bilar hade främmande föroreningar i cellen som gjorde dem till en brandrisk.

Är Ford Kuga plug-in hybrid tillförlitlig?

Ford är inte det mest pålitliga bilmärket på marknaden. Men liksom de flesta Ford-modeller fick Ford Kuga plug-in hybrid ett genomsnittligt tillförlitlighetsbetyg, vilket är okej. Dessutom är kostnaden för reparation och underhåll billigare jämfört med de flesta av konkurrenterna.

Ford Kuga Plug-in hybrid har alltså en tillförlitlighet som ligger något över genomsnittet, vilket är goda nyheter för ägare eller intresserade köpare.

Efter hur många mil börjar Ford Kuga få problem?

Med rätt skötsel och underhåll bör din bil inte börja få problem förrän du har kört över 100 000 mil. Men om bilen inte tas väl om hand kan den börja få problem redan vid 60 000 mil. Observera att Ford Kuga plug-in hybrid kan hålla över 200 000 mil om den underhålls ordentligt.

  Vanliga problem med Ford Ranger

Vilken räckvidd har en Ford Kuga plug-in hybridbil?

Ford Kuga plug-in hybrid har en av de bästa räckvidderna bland plug-in hybridbilar. Den kommer med en elektrisk räckvidd på upp till 39 mil. Dessutom är det enkelt att ladda Kuga plug-in hybrid genom att använda 3kw trepinnig kontakt i hemmet eller 7kw snabbladdare som bara tar 2 timmar att ladda bilen fullt ut. Den grundläggande 3kw-laddaren tar 5 timmar att ladda bilen.

Är Ford Kuga plug-in hybrid dyr att underhålla?

Nej, Ford Kuga plug-in hybrid är varken dyr eller billig att underhålla. Den har en genomsnittlig underhållskostnad, vilket gör den till en bra bil att äga. Trots detta är Ford Kuga plug-in hybrid billigare att underhålla än dieselversionen, men dyrare än bensinversionen.

Slutsats

Ford Kuga plug-in hybrid må vara en effektiv, pålitlig, snygg och praktisk kompakt SUV, men den kommer också med olika problem som intresserade köpare bör känna till. Några av de vanligaste problemen som användarna bör känna till är överhettning av batteriet, motorproblem, transmissionsproblem, fel på dörrtätningen, problem med EGR-ventilen och mycket mer.

Men med rätt skötsel och underhåll kan de flesta av dessa problem undvikas. Se till att följa tillverkarens rekommenderade underhållstjänst för att förhindra att de flesta av ovanstående problem uppstår. Dessutom är det relativt billigt att underhålla Ford Kuga plug-in hybrid.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts