Vanliga problem med Ford KA Plus

Ford KA Plus

Ford KA Plus är en liten subkompakt stadsbil med enastående egenskaper. Den är också pålitlig, effektiv och billig att underhålla. Men det kommer också med flera problem som intresserade köpare borde veta om. Så, vilka är de vanligaste Ford KA Plus-problemen?

Vanliga problem med Ford KA Plus är att motorn inte startar, en skramlande motor, motorfel, problem med reglerventilen för tomgångshastighet och en felande temperatursensor. Dessutom har vissa ägare rapporterat att ha bakre bromsproblem, främre bromsslang retention, och osäkrade batteriövervakning tråd skavning.

Vilka är de vanligaste problemen med Ford KA Plus?

Motorn startar inte

Detta är ett av de största problemen som Ford KA Plus-ägare bör vara redo att hantera. Flera ägare klagade över att motorn vägrade att starta och att den började överhettas. Den främsta skyldige bakom detta problem är en trasig temperatursensor i kylvätskesystemet.

För att åtgärda problemet måste du besöka en professionell mekaniker. Se till att mekanikern byter ut den dåliga temperaturgivaren för att lösa problemet.

Felaktig tändning av motorn

Ett annat vanligt problem med Ford KA Plus är motorns feltändning. Många Ford KA+-ägare har klagat på att motorn misständs och ger ifrån sig ett högt vinande ljud när bilen går på tomgång. Observera att detta problem normalt orsakas av ett felaktigt tändspolepaket, som vanligtvis inte aktiverar motorhanteringslampan när det går sönder.

För att åtgärda detta problem måste du byta ut det felaktiga tändspolepaketet. Det är idealiskt om du anlitar en professionell mekaniker för att fixa det.

  Ford startar inte - orsaker och hur man åtgärdar det

Skramlig motor

Även om detta problem inte är särskilt vanligt har flera Ford KA-ägare också rapporterat att de har en skramlande motor. Många användare klagade över att de hörde ett skramlande ljud från motorn under körning. Vissa klagade över att deras bil tappade kraft. Den främsta skyldige bakom detta problem är skadade eller slitna kamföljare.

För att lösa problemet måste du byta ut de skadade eller utslitna kamföljarna.

Problem med reglerventil för tomgångshastighet

Tomgångsregleringsventilen är också känd som luftbypassventilen och den är placerad på inloppsgrenröret. När tomgångsventilen har ett problem kan det leda till att bilen stannar i korsningar och går på tomgång. Det huvudsakliga problemet som gör att tomgångsventilen får problem är kol- och oljeavlagringar som täpper till ventilen.

Om tomgångsventilen är igensatt och inte skadad bör du rengöra den och ta bort kolavlagringarna. Men om den är skadad bör du byta ut den.

Fel på temperatursensorn

Detta problem är vanligt i äldre Ford KA Plus-modeller. Temperaturgivaren i kylvätskesystemet är känslig för fel. Även om temperatursensorn vanligtvis stänger av en överhettad motor, kommer den inte att låta bilen starta eller stanna om den är trasig.

För att åtgärda detta problem måste du byta ut den trasiga temperatursensorn.

Problem med bakre broms

Detta är ett av de problem som tvingade Ford att återkalla vissa av Ford KA-modellerna. Det upptäcktes att bultarna till bakbromsens bakplatta kanske inte hade dragits åt med det vridmoment som krävs. Om en bult faller ner i bromstrumman kan det leda till skador på bromsbeläggen eller att hjulen låser sig.

  Allt om 2023 Ford Maverick Tremor Off-Road

Observera att Ford återkallade de berörda modellerna och att problemet löstes.

Fäste för främre bromsslang

Ett annat problem som tvingade Ford att återkalla flera Ford KA Plus-modeller berodde på problemet med den främre bromsslangens hållare. Det finns en risk att den främre bromsslangen kan bli smutsig och gnugga mot den främre hjulfälgen, vilket kan leda till ett bromsvätskeläckage och en eventuell förlust av bromsprestanda.

Skavning av oansluten batteriövervakningskabel

Detta problem hittades i Ford KA Plus-modeller tillverkade mellan 2017 och 2019. Tillverkaren upptäckte skavning av oansluten batteriövervakningskabel. Detta problem kan åtgärdas genom att inspektera BMW-kabeln och byta ut den om den är skadad. Använd vävtejp för att linda BMS-kablarna och installera en fästklämma för ledningsnätet på alla bilar.

FAQ

Är Ford KA Plus pålitlig?

Ja, Ford KA Plus är en pålitlig bil. Många ägare har rapporterat att de kört flera mil innan de registrerat mindre problem. Dessutom är det billigare att underhålla denna bil jämfört med några av dess rivaler. Dessutom har den en fur star Euro NCAP säkerhetsbetyg, vilket är ganska bra.

Hur många mil håller Ford KA Plus?

Det beror på hur väl du tar hand om bilen. Med bra skötsel och underhåll bör Ford KA Plus hålla i minst 200 000 mil. Vissa Ford KA Plus-ägare som inte har tagit väl hand om sina bilar har kört mer än 100 000 mil, vilket innebär att denna bil är mycket pålitlig.

  Allt om 2023 Ford F-150 Raptor R

Är Ford KA Plus dyr att underhålla?

Som de flesta vanliga bilar är Ford KA Plus inte dyr att underhålla. Dessutom är servicepriserna konkurrenskraftiga för båda bensinmotorerna, och dieselenheten kommer inte att vara betydligt dyrare att använda. I genomsnitt bör ägaren av Ford KA Plus spendera cirka 210 $ för att underhålla bilen årligen.

Är Ford KA Plus bränsleeffektiv?

Ford KA Plus är en effektiv bil, även om den erbjuds i två effektuttag. Bensinmotorn på 1,2 liter är den mest effektiva eftersom den klarar upp till 48,7 mpg i sitt lägsta trim. Å andra sidan sjunker effektiviteten i de högre trimmerna, där Active-trimmen ger upp till 43,5 mpg.

Vad är skillnaden mellan Ford KA och Ford KA Plus?

Ford KA är en tredörrars stadsbil som delar mekaniskt underrede med Fiat 500. Å andra sidan är den nyare Ford KA Plus baserad på Fiesta, men kortare och med en mycket rymligare interiör än den gamla bilen. Dessutom är Ford KA ganska mycket längre än Ford KA Plus.

Sammanfattning

Ford KA Plus kan vara en enastående stadsbil med massor av fantastiska funktioner, men den kommer också med flera problem. Några av de problem som ägare bör vara redo att ta itu med är motorproblem, bakbromsproblem, problem med reglerventilen för tomgångshastighet och felande temperatursensorer.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts