Vilka Mercedes har DISTRONIC PLUS

Vilka Mercedes har DISTRONIC PLUS

DISTRONIC PLUS är Mercedes Benz adaptiva farthållare. Systemet kan inte bara utföra de vanliga farthållarfunktionerna, utan det kan också hålla dig på ett säkert avstånd från framsidan, och det kan också accelerera eller bromsa bilen beroende på trafikflödet.

Dessa system finns tillgängliga för alla nyare Mercedes-modeller, och ett DISTRONIC PLUS-system kan lätt identifieras genom att döma av den främre grillen. DISTRONIC PLUS-bilar har en slät svart yta inuti märket i mitten av grillen, eller i själva grillen för vissa modeller som S-klass.

DISTRONIC PLUS är vanligtvis paketerad med Mercedes Steering Assist, ett system som syftar till att hålla dig säker i din fil, vilket innebär att ratten kan göra mjuka, små justeringar för att inte rubba bilen eller passagerarna.

Paket och funktionalitet

Mercedes DISTRONIC PLUS ingår vanligtvis i Mercedes Benz förarassistanspaket. Detta paket består av DISTRONIC PLUS, aktiv körfältsassistent, aktiv stoppassistent, Mercedes PRE-SAFE och COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS.

Mercedes Benz Driver Assistance Package kostar cirka 2-3 000 dollar, men det innehåller alla moderna säkerhets- och bekvämlighetsfunktioner. Detta system erbjuder också en funktion som kallas Exit Warning Assist och som syftar till att varna passageraren för inkommande trafik eller fotgängare när dörren öppnas,

I paketet ingår också en funktion som kallas Evasive Steering Assist som syftar till att undvika omgivande föremål om du plötsligt tappar kontrollen. DISTRONIC PLUS är huvudfunktionen i detta paket, och detta system bidrar verkligen till att göra vardagspendlingen så mycket smidigare och enklare.

Oavsett fördelarna bör dessa system aldrig ersätta din uppmärksamhet och koncentration. Dessa system är endast till för att hjälpa dig, de är inte perfekta och de kan till och med sluta fungera plötsligt. För att systemet ska fungera måste du alltid ha två händer på ratten.

  Är Mercedes bättre än Rolls-Royce?

DISTRONIC PLUS:s inre arbete

DISTRONIC PLUS-systemet består av ett stort antal olika kameror och sensorer. Systemet finns tillgängligt för körning i lägre eller högre hastigheter, och systemet är mestadels skräddarsytt för scenarier för körning i konstant tempo på motorväg.

DISTRONIC PLUS är användbart i Stop and Go-trafik, eftersom du inte behöver göra något eftersom bilen kommer att öka farten och sakta ner automatiskt. Du kan också ställa in ett visst avstånd mellan dig själv och bilen framför, och bilen kommer att hålla det avståndet tills du bestämmer dig för att ändra det.

DISTRONIC PLUS använder flera olika radarsystem som kan känna av om en kollision är nära förestående. I det fallet förbereder systemet passagerarna, en ljudvarning skickas och PRESAFE-systemet aktiveras. Detta system primar upp till 40 % av bromstrycket, och om du rör vid bromsarna tillämpas 100 % av bromstrycket på ett ögonblick.

Även om det är osannolikt att du inte reagerar och inte bromsar, kan systemet göra det automatiskt.

DISTRONIC PLUS-systemets (ADAS) nytta och nödvändighet

På pappret verkar dessa system verkligen imponerande eftersom de ökar säkerhetsstandarderna avsevärt och visar också att Mercedes och större delen av bilindustrin är angelägna om att erbjuda bästa möjliga säkerhetsresultat i den osannolika händelsen att en olycka inträffar.

Sådana företagspolicyer är lugnande, men det faktum att dessa system, som man skulle betrakta som ”nödvändiga”, kostar 2-3 000 dollar är ganska märkligt. Alla ADAS-system (Advanced Driver Assistance Systems) som finns i moderna bilar är nästan alltid dyra, men de kan vara skillnaden mellan en dödlig olycka och en mindre krock.

  Mercedes R350 Tillförlitlighet - är det en pålitlig gammal bil?

Men Mercedes Drivers Assistance Package, som är Mercedes motsvarighet till ADAS, hjälper till att förebygga skador. ADAS-system i allmänhet fungerar utmärkt vid kollisioner framifrån och bakåt eftersom sensorerna kan känna av en förestående kollision och agera därefter även om föraren inte kan göra det.

Många experter anser att mänskliga fel är den huvudsakliga förövaren i mer än 90 % av krocksituationerna, så det är ganska uppenbart att du bör välja ADAS om du har möjlighet att göra det, eftersom det är svårt att sätta ett pris på människoliv, men 2-3 000 dollar är säkert inte det pris som kommer i åtanke.

FAQ-avsnitt

Kan Mercedes DISTRONIC PLUS-system köra sig självt?

Mercedes DISTRONIC PLUS-system är varken konstruerat eller avsett att köra själv, även om man skulle kunna tro att detta system är Mercedes version av Teslas autopilot. Det här systemet är inte lika avancerat som AutoPilot-funktionen, men det är inte heller avsett som sådan.
Det här systemet är till för att hjälpa dig i specifika situationer och ge dig ett extra par ögon som kan visa sig vara användbara vid en olycka. Mercedes har skickligt paketerat dessa system tillsammans, eftersom vissa system som erbjuds i paketet inte är lika populära som andra.

Vad är skillnaden mellan DISTRONIC och DISTRONIC PLUS?

Det finns en skillnad mellan DISTRONIC och DISTRONIC PLUS, eftersom det vanliga DISTRONIC-systemet inte levereras med styrassistans, utan endast med farthållaren. Dessutom kan det vanliga DISTRONIC-systemet inte heller bromsa bilen helt och hållet.
DISTRONIC bromsar bara upp till en viss hastighet på en halvtimme, därefter är det du som måste bestämma om du vill att bilen ska stanna helt eller inte. Bilen ger ett ljudljud när systemet ska släppa taget, så det är bäst att du är säker på vilket system du använder.

  Vilken är den snabbaste Mercedes Benz?

Finns det några problem med DISTRONIC PLUS?

DISTRONIC PLUS-systemet är användbart, men systemet är inte utan brister. Vissa förare anser att systemet kopplar bort föraren från vägen lite för mycket. Andra anser att bromstrycket när bilen bromsas in är lite för överdrivet.
Huvudproblemet är att tro att man kan slappna av och förlita sig på att systemet ska sköta bilen helt och hållet, eftersom detta kan motverka fördelarna med dessa system och ibland till och med orsaka olyckor.
Oavsett hur bra systemet är kan radarn, sensorerna och algoritmerna som bestämmer vad som ska göras misslyckas, och om de gör det kan de orsaka allvarliga säkerhetsproblem om föraren inte har 100 procent kontroll.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts