4MATIC vs 4MATIC Plus – skillnader, fördelar och nackdelar

Mercedes 4MATIC är ett Mercedes-märkt AWD-system som finns i ett par olika varianter beroende på biltyp och användningsscenario. Varje Mercedes-bil är lite annorlunda vilket innebär att systemet kan ta sig några olika uttryck beroende på vilken bil det handlar om.

De största skillnaderna finns dock mellan AMG-modeller, SUV:er och vanliga Mercedes konsumentbilar. AMG-modellerna erbjuder ett övervägande bakåtriktat 4MATIC-system för att göra bilen smidigare, mer responsiv och mer spännande att köra. Detta inkluderar även 4MATIC+-systemet som finns i de högsta AMG-bilarna som AMG GT 4-dörrars eller E63 S AMG.

Mercedes SUV:er erbjuder ett mer balanserat AWD-system som är inställt för dragkraft på alla fyra hjulen utan att betona en specifik körstil. Mer vanliga Mercedes-modeller erbjuder 4MATIC-system som är inställda på komfort och sammanhållning, vilket innebär att du inte bör känna av en glidning även om den inträffar.

4MATIC+-systemet är mycket mer avancerat och är för närvarande det mest avancerade och banbrytande AMG-avstämda 4MATIC-systemet eftersom det kan reagera vid skillnader i dragkraft på några millisekunder, men det kostar mer att åtgärda.

Mercedes 4MATIC-system i en vanlig vardagsbil från Mercedes – Fördelar och nackdelar

Det mest grundläggande och balanserade 4MATIC-systemet erbjuds i bilar som Mercedes C300. Det här systemet är ett system på basnivå som innehåller den lägsta integrationsnivån eftersom det inte levereras med motorer på över 600 hästkrafter och inte är avsett för terrängkörning.

Det här systemet erbjuder en konstant 50/50-omdrejningsmomentfördelning mellan fram- och bakaxeln, vilket innebär att systemet ständigt arbetar i ett 50:50-omdrejningsmomentfördelningstillstånd. När systemet känner av en förlust av dragkraft på antingen fram- eller bakhjulen delas vridmomentet upp på lämpligt sätt för att ge dragkraft.

  Vilken är den bästa Mercedes för långa förare?

De flesta Mercedes-modeller använder detta system vilket innebär att delar till detta system bör vara de mest tillgängliga och billigaste. Detta system är inställt på komfort och användarvänlighet, vilket innebär att det bör vara det mest förutsägbara och mindre störande av alla 4MATIC-system.

Nackdelarna med dessa system är mer eller mindre desamma som med alla andra AWD-system och dessa är ökade kostnader, ökad vikt och minskad bränsleeffektivitet.

Mercedes 4MATIC-system i Mercedes GLE och GLS SUV:er – Fördelar och nackdelar

SUV:er är i första hand konstruerade för att vara utilitaristiska, vilket innebär att de ska kunna ta sig igenom alla typer av terräng utan att uppleva förlust av dragkraft. Detta innebär att dessa system måste vara mer responsiva och kunna skicka all kraft till antingen fram- eller bakaxeln.

Dessa system kallas Mercedes 4MATIC helt variabla system som är utformade för att reagera på fullständig brist på dragkraft i vissa terrängkörningssituationer. SUV:er som GLS har särskilda GLS-egenskaper som ”Bounce”-funktionen som är utformad för att frigöra dig om du fastnar i snö eller lera.

Dessa system tenderar att bära tyngre bilar, vilket innebär att de måste tåla mer påfrestningar dagligen. Om systemet känner av konstant halka kan det skicka 100 % av vridmomentet till den axel/hjul med mest grepp.

Nackdelarna med detta 4MATIC-system är desamma som med alla andra system, vilket innebär att det kostar mycket att köpa och reparera, minskar din redan dåliga SUV-ekonomi och gör bilen ännu tyngre.

  Vilken är den bästa Mercedes för en familj?

Mercedes 4MATIC+-system i Mercedes AMG-prestandamodeller i toppklass – Fördelar och nackdelar

Mercedes 4MATIC+-systemet är endast reserverat för de mest kraftfulla och häftigaste AMG-modellerna som Mercedes E 63 S AMG och Mercedes GT63 S AMG 4-dörrars. Båda dessa har mer än 600 hästkrafter vilket gör dem extremt snabba och kapabla.

Med så mycket kraft på kranen bestämde sig Mercedes för att göra dessa bilar AWD. För några år sedan brukade både BMW och Mercedes erbjuda sina toppmodeller av prestandasedaner som RWD-bilar, men med 600+hk blev detta lite farligt, särskilt med tanke på att dessa bilar tenderar att väga lika mycket som ett måttligt stort hotell.

Därför kom Mercedes ut med 4MATIC+, ett system som gör det möjligt att helt frikoppla framaxeln och göra bilen 100 % RWD när du vill utforska bilens och din egen gräns. Resten av tiden är systemet dock i sport AWD-läge som garanterar optimal dragkraft och otroligt snabba reaktionstider.

Det här systemet är det dyraste av dem alla och är också det mest sällsynta. Det påverkar bränsleeffektiviteten, men dessa AMG-modeller är inte utformade för att vara effektiva eller billiga att äga.

FAQ-avsnitt

Är Mercedes 4MATIC-system nödvändigt?

Om den Mercedes-modell du är intresserad av levereras med 4MATIC-systemet från fabriken är den här frågan mer eller mindre irrelevant eftersom du inte kan få den bilen utan det. Men för de modeller som inte kommer med 4MATIC från fabrik är det säkert att säga att det inte är nödvändigt att välja det i 99 % av situationerna.

  Är den nya Mercedes C-klass elektrisk?

De flesta tror att ett AWD-system är den viktigaste tekniken för säker vinterkörning, men i verkligheten är en uppsättning ordentliga vintergummor mycket viktigare.

Gör 4MATIC-systemet en Mercedes säkrare?

Mercedes 4MATIC-system gör faktiskt bilen säkrare eftersom bilen kan anpassa sig till en förlust av dragkraft och därmed snabbt återfå dragkraft. Många tror dock att om man helt förlorar greppet i en bil med fyrhjulsdrift kommer man knappast någonsin att återfå det.

Det stämmer för äldre fyrhjulsdrivna system, men nyare AWD-system lider inte av dessa problem. Bilar med fyrhjulsdrift är säkrare, och det är ett faktum.

Är bilar med fyrhjulsdrift bättre prestanda?

Det beror på vad du värdesätter mest av en prestandabil. Om du vill att bilen ska vara så snabb som möjligt med de bästa accelerationstiderna är ett AWD-system nödvändigt. Om du däremot vill att bilen ska vara lättare och smidigare med mer feedback är ett RWD-system det bättre alternativet.

Oavsett vilket blir AWD-systemen allt mer avancerade i dag för att göra dem bättre i alla situationer.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts