Vanliga problem med Ford 7.3 Godzilla

Under de senaste åren har vi sett hur bilindustrin långsamt rör sig bort från traditionella förbränningsmotorer till förmån för hybridisering och elektrifiering, vilket så småningom bör leda till en framtid med koldioxidfria transporter. Varje biltillverkare där ute producerar elfordon, hybrider och nedbantade motorer eftersom de vet att det är framtiden.

Ford är dock ännu inte redo att överge den mäktiga motorn med stor cylindervolym och de utvecklar fortfarande några av världens största motorer. Fords V8-motor på 7,3 liter är troligen en av, om inte den största cylindervolymen som för närvarande kan köpas i någon ny bil i världen. Det är verkligen en imponerande motor, men den är inte perfekt.

De vanligaste problemen med 7.3L Godzilla är förknippade med tändstiftets kabelsystem, hög oljeförbrukning, problem med timing-systemet och cylinderskador. Vi måste också nämna att den bensinförbrukning som 7,3L får är hysterisk för en 2022-modell, men det är något man kan förvänta sig av en så stor motor som den här.

På det hela taget är 7,3L en imponerande motor som troligen kommer att vara den sista stora motorn vi någonsin kommer att få se i en massproducerad bil. Skaffa den medan du kan, för dessa kommer inte att finnas länge till.

Ford 7.3L V8 – Problem med kablage för tändstift

Tändstifts kabelnätet är konstruerat för att ansluta tändstiften till tändspolarna. Detta görs för att tändspolarna ska kunna skicka ström till tändstiften för att skapa en gnista. Särskilt äldre 7.3L V8-motorer, men även en del nyare motorer, tycks drabbas av fel tändningar som kan spåras till en felaktig kabelsättning för tändstiftet.

  Vanliga problem med Ford Escape

Den goda nyheten är att detta kan åtgärdas relativt enkelt och att det inte kostar så mycket pengar att åtgärda. Den dåliga nyheten är att om ledningsnätet går helt sönder kommer det inte att kunna skicka ström till tändstiften, vilket kommer att göra bilen helt okörbar. Du kan få en tredjeparts kabelsele som verkar lösa detta problem helt och hållet.

Ford 7.3L V8 – Problem med oljeförbrukning

En så stor motor som den här behöver mycket motorolja för kylning, smörjning och rengöring. Många ägare har dock rapporterat att 7.3:an gillar att förbruka mycket olja, kanske till och med lite för mycket. Detta innebär att du bör byta ut oljan tidigare än vad rekommendationerna säger för att vara 1000% säker på att din motor inte lider av oljebrist.

Om den gör det kan bristen på motorolja förstöra en motor helt och hållet. Din motor kan överhettas, den kan ha fel tändning, den kan stanna och den kan till och med förstöra sig själv helt och hållet. Håll därför alltid ett öga på oljemätstickan eftersom du måste vara 100 procent säker.

Ford 7.3L V8 – Problem med styrsystemet

7.3L V8 har ett system som kallas ”Variable timing” och som är utformat för att spara bränsle. Med tanke på att den här kolossen av en motor använder mycket bränsle är ett sådant system verkligen ett bra komplement. Det är säkert att säga att systemet spelar en stor roll för att leverera bättre bränsleförbrukning, men det verkar som om det inte är det mest pålitliga systemet som finns.

  Vanliga problem med Ford Edge

Den dåliga nyheten är att detta system är en del av bilens timing-system som består av timing-kedjan och spännaren som är viktiga för att motorn ska kunna fungera. Vissa ägare har klagat på att dessa har misslyckats på grund av variabel timing vilket kan förstöra motorn helt och hållet.

Ford 7.3L V8 – Problem med cylinderspårning

Vissa ägare har klagat på att 7,3L V8-motorn ibland drabbas av cylinderskador som orsakas av en trasig kolvring. De säger också att dessa problem kan spåras till den förorenade insidan av kolvarna eller till och med till dålig smörjning av motorn.

En trasig kolvring kan vara ett katastrofalt problem, så det måste åtgärdas så snart som möjligt. Det positiva är att det här problemet verkar vara ganska isolerat, men det är tillräckligt allvarligt för att det ska nämnas i den här artikeln.

Ford 7.3L V8 – Problem med bensinförbrukning

Dålig bensinförbrukning beror inte på ett mekaniskt problem, utan snarare på att motorn helt enkelt är för stor. Ford säger att du bör få 10-15MPG från den här motorn, men många ägare uppger att 5-10MPG är ett mycket troligare scenario.
Detta innebär att 7.3L V8 är en av de minst bränslesnåla motorerna du kan köpa just nu, om inte den minst bränslesnåla av dem alla. Detta kommer med territoriet eftersom man helt enkelt inte kan göra en så stor motor som denna ekonomisk.

FAQ avsnitt

Är det vettigt att köpa en 7,3L Ford?

Med 430 hk kan ingen säga att 7,3L V8 är svag, men alla kan säga att 430 hk för en 7,3L V8 är jättekul. För att få en liten fingervisning om sammanhanget har Mercedes lanserat en 2,0 l fyrcylindrig turbomotor med fyra cylindrar som är ganska likvärdig med 7,3 l V8:an, trots att den är mindre än hälften så stor.

  Ford F150 Raptor Tillförlitlighet

Detta väcker frågan om det ens är meningsfullt att köpa den här motorn 2022? Ekonomiskt sett är det inte alls meningsfullt att köpa den. Men om du gillar den och inte bryr dig om effektivitet, så gör det.

Är 7.3L Ford tillförlitlig?

Även om 7,3L V8-motorn är för stor, för svag och för ineffektiv kan ingen kritisera den för att vara opålitlig. Vissa säger till och med att 7,3L V8 är den mest pålitliga Ford lastbilsmotor du kan få, och jag tenderar att hålla med.

Om du tar väl hand om den och löser alla små problem med den, om du håller den i gott skick, finns det ingen anledning till att den här motorn inte skulle kunna passera 300 000 miles.

Hur mycket kan man dra med en Ford 7.3L V8?

Många tror att 7.3L V8 från Ford är en motor som har få fördelar, men många nackdelar. En av de mest imponerande sakerna med 7.3L V8 är dock att den kan dra 19 500 pounds, vilket är något som du definitivt inte kan göra med en Mercedes 2.0L turboladdad 4-cylindrig bil med liknande effekt.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts