Vanliga problem med Ford 2.0 EcoBoost

Ford EcoBoost 2.0 4-cylindriga motor introducerades för första gången 2010. Denna gasmotor med riktad insprutning ger mellan 200 hk – 252 hk och ett vridmoment på 221lb-ft – 270lb-ft. Den här motorn finns i många modeller från Ford, Lincoln, Volvo och Land Rover. Den här motorn förblev relativt oförändrad fram till 2015 då Ford gjorde en omfattande omarbetning av den.

Denna omkonstruktion gjordes för att motorn skulle erbjuda mer kraft, men utan att offra effektiviteten. När det gäller tillförlitlighet verkar 2.0 EcoBoost vara en ganska pålitlig motor eftersom det inte finns många vanliga problem att tala om. Visst, det kommer alltid att finnas otaliga problem som uppstår på grund av bristande underhåll, men om du gör allt du måste göra kommer den här motorn att hålla länge.

När det gäller vanliga Ford 2.0 EcoBoost-problem så inkluderar de problem med ett sprucket avgasrör, turbokontrollsolenoiden, lågtrycksbränslepumpen och problem med kolbildning. Ingen motor kan hålla för evigt, och 2.0 EcoBoost är inte annorlunda, vilket innebär att du kommer att behöva byta ut olika komponenter någon gång.

På det hela taget har Fords EcoBoost-motorserie visat sig vara effektivare, men ändå lika kraftfull som några av deras tidigare större motorer. Visst, den kanske inte är lika spännande som en 6-cylindrig, eller särskilt en V8, men de flesta kommer att vara mer än nöjda med 2,0 liter.

1. Ford 2.0 EcoBoost – Sprucken avgasgrenrör

Både den första och den andra generationen av 2.0 EcoBoost-motorn använder en integrerad avgasgrenrörskonstruktion som är tillverkad av stål och placerad direkt på cylinderhuvudet. Den här konstruktionen har sina egna fördelar och nackdelar, men nu ska vi bara fokusera på nackdelarna.

  Vanliga problem med Ford Ecosport

När denna motor utsätts för ökad belastning, t.ex. vid bogsering och dragning, kan för höga temperaturer dra ihop och utvidga avgasröret och på så sätt få det att spricka. Dessa sprickor är inget annat än hårfina sprickor men kan öka i storlek och antal ju längre problemet går obemärkt förbi. Se därför till att inspektera ditt avgasrör när du servar bilen eftersom detta kan spränga turboladdaren helt och hållet.

2. Ford 2.0 EcoBoost – problem med turbosolenoiden

Den turboladdade magnetventilen, även känd som boostventilen, har till uppgift att kontrollera hur mycket boost motorn får. Det är en liten elektrisk enhet som styr wastegates via bilens ECU. Därför fungerar den här lilla modulen som något av en hjärna för turboladdaren eftersom den bestämmer hur mycket och hur ofta turbon ska spola sig själv.

När denna ventil inte fungerar kommer turboladdaren att producera antingen för mycket eller för lite boost och därmed påverka din körupplevelse avsevärt. Den goda nyheten är att en ersättningsdel inte kostar så mycket pengar, men den dåliga nyheten är att denna lilla modul är placerad i turboladdaren som ligger djupt begravd i motorrummet.

3. Ford 2.0 EcoBoost – Problem med lågtrycksbränslepump

Ford 2.0 EcoBoost-motorn använder i huvudsak två bränslepumpar, en lågtrycksbränslepump och en högtrycksbränslepump. Eftersom detta är en motor med direktinsprutning pumpar högtrycksbränslepumpen bränsle till insprutarna med ett tryck på nästan 30 000 psi. Detta innebär att högtryckspumpen behöver en pump med lägre tryck som ska pumpa bränsle från tanken till högtryckspumpen.

  Ford Ranger år att undvika - De bästa och sämsta åren

2.0 EcoBoost har dock ett litet bränslefilter som är placerat precis framför lågtrycksbränslepumpen, vilket innebär att det kan täppa till sig och få pumpen att arbeta för mycket. Detta kommer oundvikligen att leda till att lågtrycksbränslepumpen blir ett nära förestående fel och måste därför bytas ut tillsammans med det igensatta bränslefiltret.

4. Ford 2.0 EcoBoost – Kolbildning

Direktinsprutningsmotorer drabbas nästan alltid av kolansamling och 2.0 EcoBoost är ingen skillnad. Motorer som inte har direktinsprutning levererar bränslet via insugningsröret vid extremt höga tryck, vilket innebär att ventilerna hela tiden håller sig rena. Direktinsprutningsmotorer leder oundvikligen till att kolavlagringar byggs upp på ventilerna och orsakar begränsat luftflöde till motorn.

Detta är en långsam process, vilket innebär att dessa avlagringar inte kommer att byggas upp över en natt. Men när de gör det ska du se till att rengöra ventilerna så snart som möjligt, eftersom detta kan belasta din motor och orsaka många problem längre fram. Den bästa metoden för att göra detta är att använda så kallad valnötsblästring som troligen kommer att kosta dig några hundra dollar.

FAQ-avsnittet

Kräver Ford 2.0 EcoBoost premiumbränsle?

Ford 2.0 EcoBoost kommer att fungera utmärkt med vanlig bensin, men din effekt kommer inte att vara 100 %. Därför kan du använda vanligt bränsle, men det är alltid bättre att använda premiumbränsle. Premiumbränsle kommer att öka din totala bränsleeffektivitet, sänka dina utsläpp och ge dig extra kraft i alla lägen.

  Ford Mustang Shelby GT350 Tillförlitlighet

Premiumbränsle är kemiskt överlägset på många sätt, vilket innebär att det finns otaliga fördelar med att använda premiumbränsle i alla bilar och motorer, inte bara de som specifikt ”behöver” premiumbränsle.

Hur länge kan 2.0 Ford EcoBoost-motorn hålla?

Ford 2.0 EcoBoost-motorn bör lätt kunna hålla minst 150 000 mil om du tar hand om den på rätt sätt. Det finns några fall där ägare klagat på att motorn har gått sönder mycket tidigare än så, men det verkar inte vara ett utbrett problem.

Om du tar väl hand om motorn och byter oljor och filter när det behövs, och om du också rengör motorn från eventuella kolavlagringar, bör du vara problemfri. Efter 150 000 mil kommer du sannolikt att stöta på allvarligare problem som kräver kostsamma utbytesdelar, men även då kommer motorn att kunna hålla länge.

Kräver Ford 2.0 EcoBoost syntetisk olja?

Ja, 2.0 EcoBoost-motorn som finns i många Ford-modeller nuförtiden är beroende av syntetisk olja. Du bör dock alltid gå igenom din bruksanvisning för att vara 100 % säker. Syntetisk olja har en stabil viskositet och skyddar motorn mot slitage riktigt bra.

Den förbättrar också förbränningsoxidationen och håller temperaturerna stabila, vilket är riktigt viktigt om du ofta åker eller bogserar med din 2.0 EcoBoost-motor.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts