Vanliga problem med Citroën ë-Jumpy

Citroën ë-Jumpy (ë-Dispatch) är en helt eldriven skåpbil som är utformad för att ge dig allt det utrymme och den funktionalitet som du förväntar dig av en skåpbil, med den extra fördelen att den inte förorenar miljön. ë-Jumpy använder en ganska välkänd plattform som används för många Stellantis-baserade bilar, t.ex. dess främsta rivaler.

I den här artikeln kommer vi att gå på djupet om alla vanliga problem med Citroën ë-Jumpy och berätta vad du behöver se upp för om du är på marknaden för en av dessa. Innan vi gör det bör vi nämna att ë-Jumpy fortfarande är för färsk för att vi ska kunna göra en ordentlig bedömning av dess långsiktiga tillförlitlighet, men det finns tillräckligt med data där ute för att vi ska kunna göra en kvalificerad gissning.

Till att börja med verkar ë-Jumpy lida av vissa problem i samband med bilens laddningssystem och andra huvudsakliga/sekundära elektriska system. Vissa modeller är kända för att drabbas av utrustningsrelaterade problem, problem med krockkuddarna och problem med den maximalt tillgängliga räckvidden.

På det hela taget är ë-Jumpy en mycket mer tillförlitlig skåpbil jämfört med alla sina motsvarigheter med förbränningsmotorer eftersom elbilar generellt sett tenderar att vara mindre problematiska. Som sådan kan du förvänta dig att ë-Jumpy är ett bra långsiktigt fordon som inte kommer att lämna dig strandsatt.

Citroën ë-Jumpy – Laddning och elproblem

Många moderna elbilar tenderar att lida av olika laddningssystemrelaterade problem nuförtiden och ë-Jumpy är inte annorlunda. Några ägare klagade på intermittent strömavbrott som vanligtvis kan lösas genom att helt enkelt starta om bilen. Om problem som dessa inträffar när man är på motorvägen kan de dock vara ganska farliga.

  Allt om den nya elektriska Citroën AMI

Det mest framträdande problemet med ë-Jumpy i samband med laddningssystemet är ett problem där laddaren vägrar att utnyttja den maximalt tillåtna snabbladdningshastigheten. Dessutom blir laddningsupplevelsen mycket mindre spännande när du möter kallt väder som kan sänka laddningsutgången med ganska stor marginal.

Citroën ë-Jumpy – Utrustningsproblem

Citroën ë-Jumpy är utformad för både kommersiellt och privat bruk, vilket innebär att den ofta används av företag och privatpersoner. Skjutdörrarna på sidan av ë-Jumpy gör den mycket lättare att leva med eftersom du inte behöver lasta last uteslutande via baksidan. Skjutdörrarnas spärr/lås kan dock ibland gå sönder vilket gör dörrarna helt oanvändbara.

Andra utrustningsproblem är problem med centrallåsmekanismen eftersom Citroën är känt för att använda ganska ömtåliga trådar och clips som kan gå sönder väldigt lätt. Luftkonditioneringen är inte heller fri från fel, vilket innebär att du ibland inte kan värma upp eller kyla ner din kupé snabbt och effektivt. På det hela taget finns det en hel del utrustningsproblem med ë-Jumpy, men de är oftast lätta att åtgärda.

Citroën ë-Jumpy – problem med krockkuddarna

Problem med krockkuddar är några av de vanligaste problemen på alla moderna bilar eftersom bilarna i dag har massor av dem. Eftersom dessa är obligatoriska för praktiskt taget alla regeringar runt om i världen, är det troligt att alla problem med dem kommer att bli ganska offentliga. ë-Jumpy är inte främmande för problem med krockkuddar, vilket är anledningen till att Citroën återkallade en hel del Citroën-modeller på grund av problem med krockkuddar, inklusive Jumpy.

  Är Citroën DS4 en bra bil?

I vilket fall som helst bör du vara uppmärksam på alla aktiva återkallelser som kan påverka din bil, vilket innebär att det är ett måste att ringa din återförsäljare. Detta beror på att återkallelser brukar vara kostnadsfria och att de tar hand om några riktigt viktiga säkerhetsaspekter av din bil, och ingen annan säkerhetsdel är så viktig som krockkudden.

Citroën ë-Jumpy – Problem med maximal räckvidd

Citroën ë-Jumpy finns med två batteristorlekar, ett mindre 50 kWh-batteri och ett större 75 kWh-batteri, och den maximala räckvidden för modellen med stort batteri är cirka 260 km. Om du möter kallt väder kan du dock förvänta dig att denna maximala räckvidd minskar med upp till 20-40 % i vissa fall, vilket är ganska mycket.

Om du dessutom packar din ë-Jumpy full med människor och last kommer den maximala räckvidden att minska ännu mer. Detta är inte något som de flesta ägare av elfordon är beredda att tala om, men att ha mindre än 150 eller 100 kilometers räckvidd efter en full laddning är ett problem som måste åtgärdas, oavsett omständigheterna.

FAQ-avsnittet

Är Citroën ë-Jumpy värt det?

Tja, det beror på vad du begär av den. Om du verkligen gillar elektriska skåpbilar (det är inte många som gör det) kommer du förmodligen att älska ë-Jumpy eftersom det är en av de bästa elektriska skåpbilarna på marknaden. Dessa är utformade för att användas av stadspendlare och om du har ett laddningsuttag i ditt garage är det mycket vettigt att köpa ë-Jumpy.

  Vanliga problem med Citroën DS7 Crossback

Men om du inte har regelbunden tillgång till ett personligt laddningsuttag eller om du tenderar att göra långväga resor i första hand är ë-Jumpy kanske inte den bästa bilen du kan köpa. Oavsett vad någon säger, om långväga transporter och körning är vad du behöver, kommer en dieselbil att vara en bra lösning.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts