Vanliga problem med Citroën DS5

Citroën DS5 problem & fel

Citroën DS5 är en kompakt familjebil med hatchback som tillverkades av det franska företaget mellan 2010 och 2018. DS5 är en bil som kombinerar en riktigt snygg exteriör- och interiördesign med Citroën-motorer, men med en dynamisk körupplevelse. Som sådan är DS5 fortfarande en ganska populär bil på begagnatmarknaden.

När det gäller tillförlitlighet är DS5 inte den bästa eftersom den lyckas drabbas av ganska många vanliga problem. De vanligaste problemen med DS5 är relaterade till bilens elektronik som till exempel backkameran, infotainmentsystemet och ett gäng andra niggles och gremlins. Andra problem inkluderar problem med läckor som kan vara farliga om de lämnas obevakade.

DPF (dieselpartikelfilter) är också känt för att gå sönder på vissa bilar och detta kan kosta en hel del pengar att åtgärda. Startmotorn är också känd för att gå sönder på grund av att den var placerad på ett dåligt ställe vilket kan sluta med en kortslutning som kan skada de omgivande ledningarna.

Vi måste också nämna problem med fjädringen eftersom lagren är kända för att gå sönder på vissa modeller. Dessa måste bytas ut minst en gång under bilens livstid vilket inte är det billigaste och lättaste att göra. På det hela taget är DS5 inte den mest pålitliga bil Citroën någonsin tillverkat, men den kan ändå vara en bra begagnad bil om du vet hur du ska köpa den.

Citroën DS5 – Elektriska problem

Elektriska problem är de vanligaste problemen med Citroën DS5, särskilt de som rör bilens backkamera, bilens anslutningssvit och bilens infotainmentsystem. Alla dessa tre är kända för att antingen krångla till det eller att helt och hållet misslyckas. Omprogrammering av dessa system löser ofta problemet, men ibland behöver de bytas ut helt och hållet.

  Vanliga problem med Citroën C4 Picasso

Vi måste också nämna att DS5 ibland lider av problem med den nyckellösa funktionen som också kan programmeras om eller bytas ut. Strålkastarna kan bygga upp kondens vilket leder till att strålkastarna måste bytas ut helt och hållet.

Citroën DS5 – Läckor

Läckor kan ofta vara några av de mest frustrerande och rent av farligaste problemen en bil kan ha och tyvärr är DS5 en av dessa bilar. Det är känt att olja läcker från en slang som är ansluten till turboladdaren och som måste bytas ut, annars kan bilen drabbas av en massa mekaniska skador längre fram.

Vissa ägare har rapporterat att DS5-modeller också lider av bränsleläckage, vilket kan vara ett ännu större problem eftersom bränsleläckage kan sluta med att bilen går upp i rök. Om du stöter på några läckor överhuvudtaget ska du därför se till att ta bilen till en återförsäljare och lösa problemet omedelbart eftersom du inte vill riskera att skada andra delar av bilen.

Citroën DS5 – DPF-problem

DPF (dieselpartikelfilter) är konstruerat för att omvandla skadliga partiklar som bildas vid förbränning av diesel till mindre skadliga ämnen innan de släpps ut i atmosfären. Detta innebär att ett fullt fungerande DPF är nödvändigt för att bilen alltid ska kunna klara utsläppstesterna. DPF kan dock antingen täppas till eller helt sluta fungera.

Sättet att åtgärda detta är att antingen rengöra DPF och ta bort alla proppar eller att antingen byta ut systemet helt och hållet, vilket troligen är den bättre idén eftersom det löser problemet på lång sikt.

  Är Citroën C3 Picasso en bra bil?

Citroën DS5 – Problem med startmotorn

Tack vare en dåligt placerad startmotor kan bilen drabbas av en kortslutning som kan skada de omgivande ledningarna som måste bytas ut. Detta problem är vanligt med många Citroën DS-modeller och därför har Citroën sett till att hitta ett sätt att åtgärda detta så att det aldrig ska hända igen.

Om du upplever dessa problem ska du därför se till att ta bilen till återförsäljaren där de kommer att flytta startmotorn till ett bättre ställe där den inte kan orsaka en kortslutning och orsaka ytterligare skador. Citroën är känt för att åtgärda detta problem gratis, så se till att kräva det om din bil inte är för gammal.

Citroën DS5 – Upphängningsproblem

För att avrunda listan över de vanligaste Citroën DS5-problemen måste vi också nämna att bilen ofta lider av upphängningsrelaterade problem, mer specifikt lagren. Om du kör över ett gupp eller ett potthål och hör klickande ljud är det troligt att dina lager närmar sig slutet av sin livslängd.
Du kommer att behöva byta ut dessa minst en gång under ditt ägande av DS5 för att din bil ska vara så bekväm och säker som den borde vara.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa Citroën DS5?

Om du gillar den här typen av bilar och om du gillar hur DS5 ser ut bör du verkligen överväga att köpa den. Den kanske inte är lika lyxig som vissa andra tyska hatchbacks, men den underskrider sina tyska rivaler i pris, vilket gör den värd det. D5 är en intressant bil eftersom den inte ser ut som någon annan bil på vägen.

  Vanliga problem med Citroën C3 Aircross

Detta innebär också att DS5-designen verkar åldras riktigt bra eftersom bilen fortfarande ser fräsch ut idag. Å andra sidan, om du inte gillar den här typen av bilar kommer du inte riktigt att gilla DS5. Dessutom är det inte den mest pålitliga bilen på marknaden vilket något förstör den totala värdefördelen.

Hur länge kan en Citroën DS5 hålla?

Det är verkligen svårt att svara korrekt på den här frågan eftersom det finns alldeles för många faktorer som påverkar hur länge en bil kan hålla. Citroën DS5 med rätt och lägligt underhåll bör kunna hålla minst 100 000 till 200 000 mil utan att behöva någon större översyn. Om du misslyckas med att underhålla den kommer den att dö mycket tidigare än så.

Är DS fortfarande en del av Citroën?

Undermärket DS har slutligen lämnat Citroën 2015 eftersom de ville separera sig från ett varumärke på ekonomisk nivå för att ha en egen varumärkesfilosofi som gör det lättare för dem att tillverka och sälja lyxbilar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts