Är Citroën ë-Jumpy en bra bil?

Citroën ë-Jumpy är en eldriven skåpbil som är utformad för att erbjuda dig funktionaliteten hos en vanlig skåpbil med de extra fördelar som följer med en elektrisk drivlina. ë-Jumpy är långt ifrån det enda alternativet i detta segment eftersom det finns så mycket som tre andra skåpbilar som använder samma plattform som denna. Så är Citroën ë-Jumpy en bra bil?

Citroën ë-Jumpy kan vara en riktigt bra bil om du är ute efter en eldriven skåpbil som kan göra allt annat du förväntar dig av en skåpbil. Som sådan erbjuder ë-Jumpy dig valet mellan två olika batteristorlekar beroende på vad du behöver. Designen är ganska självsäker, men ë-Jumpy är inte särskilt vacker.

När det gäller körupplevelsen finns det egentligen inget speciellt med ë-Jumpy eftersom den körs som vilken annan eldriven skåpbil som helst. Tillförlitligheten är fortfarande något av ett mysterium eftersom ë-Jumpy är för ny i bruk för att man ska kunna bedöma hur tillförlitlig den är på lång sikt.

Värdemässigt måste du lägga ganska mycket pengar för e-Jumpy, men det är att vänta för en eldriven skåpbil, även en med Citroën-märke. Praktiken är utmärkt eftersom ë-Jumpy erbjuder plats för upp till nio personer och en hel del lastutrymme.

Citroën ë-Jumpy – Drivlinan

ë-Jumpy kan fås med antingen ett batteri på 50 kWh eller ett större på 75 kWh. Det mindre 50 kWh-batteriet räcker för att ge dig cirka 180 km räckvidd medan det större 75 kWh-batteriet ger dig cirka 260 km räckvidd på en full laddning. Båda kommer med en enda elmotor monterad på framaxeln med en effekt på 136 hk och FWD.

  Vanliga problem med Citroën C4 Picasso

Att ladda 50kWh-batteriet med en 100kW DC-snabbladdare tar 28 minuter medan långsam AC-laddning tar cirka 7-8 timmar. Å andra sidan kan den större modellen med 75 kWh-batteri laddas på cirka 28 minuter med en 100 kW snabbladdare och långsam växelströmsladdning tar nästan 11 timmar.

Om du lyckas hitta en 100kW-laddare kan du få ytterligare cirka 80 km räckvidd med bara 10 minuters snabbladdning. Denna körsträcka är benägen att minska ganska mycket om du stöter på riktigt kallt väder och om du packar ë-Jumpy till bristningsgränsen.

Citroën ë-Jumpy – Design och körning

Designmässigt är Citroën känt för att göra udda, ungdomliga och autentiska bilar och ë-Jumpy är ingen skillnad. Visst, den kanske inte är den snyggaste skåpbilen som finns, men den kommer inte heller att förolämpa någon. Interiören är väldigt snyggt utformad vilket gör att den är lätt att förstå och lätt att leva med som helhet.

Körupplevelsen är ganska vanlig och det finns egentligen inget speciellt med den. ë-Jumpy körs som vilken annan skåpbil med förbränningsmotor som helst, men en något lägre tyngdpunkt gör den mer stabil i kurvor med högre hastighet.

Citroën ë-Jumpy – Tillförlitlighet och vanliga problem

Det är fortfarande för tidigt att säga om ë-Jumpy är en pålitlig bil på lång sikt, men den kommer säkert att vara mer pålitlig än sina motsvarigheter med förbränningsmotor som generellt sett kräver mer underhåll. Det finns dock en del tillgängliga uppgifter om den befintliga Stellantis-plattformen som ë-Jumpy använder och det verkar som om ë-Jumpy också lider av vissa problem som är vanliga på andra Citroën-modeller.

  Vanliga problem med Citroën C4 Cactus

Till att börja med måste vi nämna att ë-Jumpy kan få problem vid laddning där laddaren inte alltid kan leverera sina fulla 100 kW. Andra problem är bland annat problem med olika utrustningsdelar som skjutdörrar och krockkuddar. Den maximala räckvidden är känd för att minska i vissa miljöer.

Citroën ë-Jumpy – värde och praktiska egenskaper

Med ett utgångspris på cirka 51 100 euro för instegsmodellen 50kWh är ë-Jumpy säkert dyr, men det är ingenting jämfört med XL 75kWh-modellen som kostar närmare 60 000 euro i bättre utförande. Det är mycket pengar att betala för en Citroën och många anser att det är för dyrt för en skåpbil. Hur som helst är detta en vanlig företeelse med elbilar.

Praktiken är oöverträffad eftersom ë-Jumpy erbjuder upp till nio bekväma och rymliga sittplatser och ett enormt lastutrymme. Sikten är också fantastisk eftersom du kan få ë-Jumpy med många assistansfunktioner som garanterat kommer att göra ditt liv enklare och säkrare.

FAQ-avdelning

Är Citroën ë-Jumpy samma sak som Citroën e-Dispatch?

Ja, de flesta marknader runt om i världen får namnet Citroën ë-Jumpy medan vissa också får namnet e-Dispatch. Hur som helst är dessa två ganska identiska vilket innebär att den enda skillnaden mellan dem är namnet.

Visst, vissa marknader har högre prislappar som främst beror på högre skatter och tillhörande kostnader, men på det hela taget är de två identiska. E-Jumpy/e-Dispatch har funnits sedan 1994 och är en av de mest sålda skåpbilarna i Europa ända sedan den kom ut.

  Är Citroën C4 Aircross en bra bil?

Finns Citroën ë-Jumpy i olika storlekar?

Citroën ë-Jumpy finns i två storlekar, en mellanstor E-Jumpy och en XL-stor E-Jumpy. På vissa marknader finns dock ytterligare en modell, XS e-Jumpy, XS ë-Jumpy har en längd på 4,60 meter medan den mellanstora ë-Jumpy har en längd på 4,95 meter. Toppmodellen XL är 5,30 meter lång och är den största ë-Jumpy som någonsin har kommit ut.

Alla Citroën ë-Jumpy-modeller är 1,90 meter höga, vilket innebär att de får plats i praktiskt taget alla parkeringsgarage över hela världen.

Är Citroën ë-Jumpy en populär skåpbil?

Vi har redan nämnt att Citroën ë-Jumpy delar många av sina delar med vissa Peugeot-, Vauxhall/Opel- och Toyota-modeller. Men ë-Jumpy är den mest sålda MPV/LCV som kommer från Frankrike, vilket innebär att den är en av de mest sålda bilarna från sitt segment i allmänhet.

På det hela taget hoppas Citroën att ë-Jumpy ska bli en av de mest populära skåpbilarna i världen, vilket förmodligen är mycket lättare att göra om man är biltillverkaren med den mest sålda kombi-skåpbilen i Europa.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts